Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Uitdagingen waar Pirelli voor staat om aan 2026 regels te voldoen
F1 nieuws

Uitdagingen waar Pirelli voor staat om aan 2026 regels te voldoen

25
aston martin
Foto: F1Unchained

Invoering van kleinere banden in 2026

In een poging om Formule 1-auto’s kleiner en lichter te maken, heeft Pirelli ingestemd om de breedte van de voorbanden met 25 mm en de achterbanden met 30 mm te verminderen. De banden zullen ook in diameter kleiner worden, van de huidige 720 mm naar 705-710 mm, hoewel de Formule 1 nog steeds 18-inch wielen zal gebruiken. Ondanks de kleinere bandenprojecties verwacht de FIA dat de nieuwe banden van Pirelli qua grip niet significant minder zullen zijn dan de huidige producten.

Volgens Jan Monchaux, technisch directeur voor eenzitters bij de FIA, verwachten ze geen significant verschil in mechanische grip ondanks de veranderingen in de banden. Er werd overwogen om de banden en wielmaten nog verder te verkleinen, met een overstap naar 16-inch velgen, maar de FIA en Pirelli kwamen overeen dat het toevoegen van een extra variabele aan de toch al complexe technische wijzigingen niet verstandig zou zijn.

Redenen voor behoud van 18-inch banden

Pirelli’s motorsportdirecteur Mario Isola verklaarde dat het behoud van 18-inch banden de Italiaanse bandenfabrikant een betere kans zou geven om het oververhittingsprobleem aan te pakken, een veelgehoorde kritiek op hun huidige F1-banden. Het gewicht dat wordt bespaard door de kleinere banden zal naar verwachting vier tot vijf kilogram bedragen, wat deel uitmaakt van de ambitieuze doelstelling van de FIA om het gewicht van de auto’s met 30 kg te verminderen.

Nikolas Tombazis, directeur van de eenzitters bij de FIA, zei dat de organisatie Pirelli meer mogelijkheden zou geven om te testen voor 2026. De grootste uitdaging voor Pirelli is echter het ontbreken van een representatieve mule car. Pirelli verwacht fysieke prototypes klaar te hebben voor testen in september van dit jaar, maar deze zullen alleen getest kunnen worden op auto’s van het huidige tijdperk met een lage downforce configuratie, die hun aerodynamische belasting op een heel andere manier genereren dan de auto’s van 2026 en geen actieve aerodynamica hebben.

Testuitdagingen en toekomstige ontwikkelingen

Het testen van de smallere banden op de huidige auto’s geeft Pirelli de mogelijkheid om data te verzamelen, maar vervolgens moeten ze deze data vergelijken met simulaties om te begrijpen of ze de juiste richting opgaan. Ze kunnen niet alleen op de tracktests vertrouwen. Een soortgelijke situatie deed zich voor in 2016, omdat de auto’s in 2017 vijf tot zes seconden per ronde sneller waren dan het voorgaande jaar. Ze gaan testen met een downforce-configuratie die ze geloven te simuleren wat er in 2026 zal gebeuren.

Pirelli heeft toegang tot gegevens van alle 10 teams, wat hen zou moeten helpen om op de juiste koers te blijven. Maar als er verdere aanpassingen nodig zijn, kunnen ze nog steeds spelen met het beschikbare scala aan compounds. Voor volgend jaar werkt Pirelli aan een zesde, zachtere compound die beter geschikt zou moeten zijn voor lagere belasting op stratencircuits, en ze zouden dat bredere bereik kunnen behouden in 2026.

De uiteindelijke regelgeving voor 2026 is nog niet vastgesteld en de bandconstructies van Pirelli moeten uiterlijk 1 september 2025 worden afgerond, wat het Italiaanse merk ongeveer 12 maanden geeft om de ontwikkeling te voltooien. Hoewel het een agressieve tijdlijn is, is Isola ervan overtuigd dat Pirelli het project tot een goed einde kan brengen.

Gerelateerd nieuws

Leclerc begrijpt Sainz’s vroege aanval in de Spaanse GP niet

Charles Leclerc beschuldigde Ferrari-teamgenoot Carlos Sainz ervan iets spectaculairs te willen doen...

Alonso: Aston Martin moet minder praten, meer presteren

Alonso’s eerlijke beoordeling van Aston Martin Fernando Alonso heeft een duidelijke beoordeling...

Hamilton: Mercedes F1-auto is “op zijn max” op dit moment en houdt maar van één set-up

Lewis Hamilton zegt dat de “piekige” 2024 Formule 1-auto van Mercedes op...

Alarmerend nieuws voor Perez: alleen Zhou presteert slechter dan Checo in duels

Een coureur’s eerste tegenstander is zijn teamgenoot. Met exact dezelfde uitrusting is...

Sainz: Stuiteren in snelle bochten heeft resultaat Ferrari verpest

Problemen met stuiteren in snelle bochten Carlos Sainz denkt dat het stuiteren...

Russell verklaart kwalificatieverwarring F1 Spaanse GP met Hamilton

Frustratie van Russell over Hamilton’s outlap George Russell heeft zijn frustratie geuit...

Marko: Verstappen reed niet op volle kracht tijdens vrije training

Helmut Marko maakt zich geen zorgen over de vijfde plaats van Max...

Verstappen weer op zichzelf in Spanje? Marko rekent op Perez

Problemen voor Perez tijdens vrije trainingen Sergio Perez haalde niet de verwachte...