Lewis Hamilton zegt dat de “piekige” 2024 Formule 1-auto van Mercedes op zijn “maximale” prestatieniveau draait zonder meer upgrades en alleen reageert op één set-up.
Hamilton eindigde als derde in de Spaanse Grand Prix van 2024 op zondag – 17,8 seconden achter winnaar Max Verstappen’s Red Bull en Lando Norris die dicht volgde voor McLaren. De polesitter voelde dat hij had moeten winnen. Het resultaat is de beste van Hamilton tot nu toe dit seizoen en vertegenwoordigt zijn eerste podiumoptreden sinds de Mexicaanse GP van 2023, wat hij een “grote boost om eindelijk een goed resultaat te behalen” noemde.
“We komen langzaam dichterbij,” voegde hij toe in de persconferentie na de race. “Vorig jaar waren we hier erg snel, dus je moet het met een korreltje zout nemen, maar de laatste paar races zijn we relatief competitief geweest. Dus ik denk dat we de kloof een beetje hebben gedicht, maar we moeten nog een paar tienden vinden. We moeten gewoon allemaal de handen uit de mouwen steken en blijven pushen.”
Maximum prestatieniveau bereikt
Toen hem werd gevraagd of Mercedes nog steeds de W15-pakket aan het afstellen was dat onlangs was bijgewerkt met een nieuw voorvleugelconcept en een lichtere vloer, antwoordde Hamilton: “Nee, ik denk dat dit op dit moment het maximum is. Maar we zijn altijd bezig met kleine aanpassingen. We blijven het hele jaar door afstellen. Maar we moeten wat extra onderdelen toevoegen om met deze jongens te kunnen concurreren.”
Hamilton moest zich terugvechten nadat hij bij de start van de race in Barcelona werd ingehaald door teamgenoot en vroege leider George Russell. Hij wist echter de derde startpositie terug te winnen die hij had behaald met zijn beste kwalificatieresultaat van het jaar tot nu toe, achter Norris en Verstappen op zaterdag.
Inconsistenties in kwalificaties
Na te hebben gesproken over zijn inconsistente kwalificatieresultaten tot nu toe in 2024, onthulde Hamilton dat de Mercedes-auto blijkbaar alleen reageert op één enkele set in alles wat hij heeft geprobeerd aan aanpassingen sinds het begin van het huidige reglementstijdperk, evenals een zwakte in de bandenvoorbereiding.
“Onze snelheid is waar we waren, in feite – derde of vierde dit weekend,” zei hij. “Maar ik denk dat onze auto over het algemeen vrij piekig is en dat betekent dat hij vaak uit balans is. Het is heel zeldzaam dat hij in balans is en soepel door een bocht gaat. Ik heb natuurlijk veel geëxperimenteerd met de set-up in de afgelopen jaren, maar de auto houdt eigenlijk van geen enkele set-up behalve één.
Het begint langzaam leuker te worden om te rijden. En uiteindelijk banden. Banden waren een groot probleem voor mij. Dus ik denk dat we het dit weekend half fatsoenlijk hebben gekregen. Als ik wat verbeteringen kan aanbrengen in de komende races, denk ik dat er meer prestaties te halen zijn.”