Charles Leclerc beschuldigde Ferrari-teamgenoot Carlos Sainz ervan iets spectaculairs te willen doen voor zijn Formule 1-carrière, aangezien de twee in aanvaring kwamen tijdens de Spaanse Grand Prix.
Incident tussen Leclerc en Sainz in bocht 1
Aan het einde van de tweede ronde had Sainz een voorsprong op Leclerc en probeerde hij een inhaalactie in bocht 1 aan de buitenkant. Leclerc zat aan de binnenkant van de bocht en raakte met zijn voorvleugel het rechterachterwiel van Sainz. Hierdoor moest Sainz uitwijken en de ontsnappingsweg nemen bij de eerste twee bochten, waardoor hij bij het ingaan van bocht 3 voor Leclerc kwam te liggen.
Leclerc gaf aan dat dit contact zijn race moeilijker maakte en suggereerde dat Sainz simpelweg indruk wilde maken tijdens zijn thuisrace, vooral gezien de naderende contractbesprekingen met andere teams over zijn toekomst in de F1.
Problemen met de race-strategie
Leclerc legde uit dat Ferrari een duidelijke strategie had aan het begin van de race, waarbij beide coureurs banden moesten sparen om later aan te vallen. Echter, Sainz hield zich niet aan deze afspraak in bocht 14 en probeerde Leclerc in bocht 1 in te halen, wat volgens Leclerc zonde was omdat ze hierdoor tijd verloren. Door de manoeuvre van Sainz beschadigde Leclerc zijn voorvleugel, wat de race voor hem moeilijker maakte.
Leclerc zei dat hij het nut van Sainz’s actie niet begreep, vooral omdat het voor de race duidelijk was afgesproken om op dat moment banden te sparen. Hoewel hij begrip had voor het feit dat het een belangrijke race was voor Sainz in zijn thuisland, vond hij het onnodig om dit ten koste van hem te doen.
Gebrek aan snelheid en alternatieve strategieën
Leclerc stelde verder dat Ferrari niet genoeg snelheid had om het tegen het Mercedes-duo op te nemen voor een podiumplaats, een gevoel dat Sainz deelde na zijn thuisrace. Sainz eindigde uiteindelijk op een andere strategie, waarbij hij overstapte op mediums en eindigde op hards, maar hij vond dat de undercut-strategie niet veel opleverde. Sainz reflecteerde dat de banden te traag waren en dat degenen die soft-medium-soft gingen duidelijk sneller waren.
Hij merkte op dat hij de strategie van Russell volgde en iets langzamer was, terwijl Leclerc de strategie van Hamilton volgde en een of twee tienden langzamer was. Red Bull en McLaren waren duidelijk een stap voor, waardoor het niet het beste weekend was voor Ferrari.