Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Norris baalt dat hij Spaanse GP had moeten winnen met F1’s snelste auto
F1 teams

Norris baalt dat hij Spaanse GP had moeten winnen met F1’s snelste auto

104
Norris baalt dat hij Spaanse GP had moeten winnen met F1’s snelste auto
Foto: Liauzh

Frustratie na de race

Lando Norris heeft zijn frustratie geuit over het verliezen van terrein op Max Verstappen in de race voor de Formule 1-wereldtitel nadat hij zijn pole position niet had weten om te zetten in een overwinning tijdens de Spaanse Grand Prix. De Brit beweerde dat McLaren “de snelste auto” op het circuit van Barcelona-Catalunya had, nadat hij Red Bull’s Verstappen had bijgehouden tot een gat van 2,2 seconden aan het einde van de 66-ronden race.

De start en de eerste stint

Norris had de pole position gepakt met een verbluffende ronde op zaterdag, maar na een trage start in vergelijking met Verstappen, was hij gedwongen om de binnenkant te verdedigen. Dit gaf MercedesGeorge Russell de kans om, geholpen door een dubbele slipstream, de leiding te nemen in de eerste bocht. Terwijl Verstappen Norris uit de eerste bochten leidde en snel voorbij Russell kwam aan het begin van de derde ronde, moest Norris de eerste stint achter de Mercedes doorbrengen en kon hij pas voorbijgaan door gebruik te maken van versere banden na een lange stint op de zachte banden.

Reactie van Norris

Norris gaf bij Sky Sports F1 aan: “Het was echt niet alsof het een slechte start was. Het waren twee meter, Max was er net en ik kon hem niet dekken. En dat was het. Ook aan George’s kant, George had zo’n goede slipstream. De auto’s krijgen bijna meer en meer luchtweerstand op sommige manieren omdat je steeds meer downforce hebt, maar op een efficiënte manier. George heeft ons allebei ingehaald. Zelfs als je mij eruit haalde, zou George nog steeds voor Max zijn gekomen.”

Lees ook:  Rob Marshall blij met zijn overstap naar McLaren: 'dingen werden te makkelijk'

Norris’ consistente podiumplaatsen hebben hem de tweede plaats in het rijdersklassement opgeleverd, de hoogste positie in zijn carrière. Toch benadrukte hij zijn ergernis over het feit dat hij Verstappen een grotere voorsprong had laten nemen. “Het maakt me niet uit welke positie het is. Het is de kloof tot de eerste plaats, dat is wat me interesseert en die was vandaag groter. Dus ik ben gefrustreerd, weet je, want ik verloor niet zomaar een race aan iemand. Ik verloor het aan Max en hij is de leider van het kampioenschap.”

Mclaren’s stappen

Ondanks de overwinning van Verstappen, maakte Norris’ tempo in de afgelopen twee maanden duidelijk dat McLaren een grote stap in prestaties heeft gezet. Gevraagd of de auto nu de snelste op de grid was, antwoordde hij: “Vandaag, ja. Gisteren, nee. Gisteren was de Red Bull 100% sneller. Het kan me niet schelen wat mensen zeggen. Vandaag waren we de snelste auto. Feit. Dus het team verdiende het.”

Norris concludeerde dat McLaren nog steeds verbeteringen nodig heeft, maar dat ze de potentie hebben om te winnen. “Ik denk dat we als team de goede auto hebben. We moeten nog aan enkele dingen werken en ik heb er vertrouwen in dat we dat kunnen, maar ja. Vandaag hadden we de kans om te winnen. Of we nu het beste pakket hadden of niet, we hadden de race moeten winnen en die kansen kunnen we niet missen.”

Gerelateerd nieuws

Haas gebruikt Toyota’s windtunnel niet ondanks technische samenwerking: ‘geen plannen voor’

Haas F1 heeft besloten om de windtunnel van Ferrari in Maranello te...

Ferrari ziet een sterke start in 2025 als ‘essentieel’ door aankomende regelwijziging

Ferrari-teambaas Fred Vasseur benadrukt dat een sterke start in 2025 noodzakelijk is,...

Haas versterkt team met Pierre Genon als Toyota-projectmanager

Haas heeft voormalig Renault- en Alpine-ingenieur Pierre Genon aangesteld om de technische...

Haas maakt opvallende keuzes voor de toekomst: ‘geen geld meer in het team steken’

Voor het eerst in het bestaan van het Haas Formule 1-team hoeft...

Ferrari verbetert een probleem dat Lewis Hamilton twee jaar bij Mercedes frustreerde

Ferrari heeft een probleem opgelost waar Lewis Hamilton naar eigen zeggen twee...

Alpine kijkt aan tegen een ‘realiteitscheck’ met nieuwe F1-regels in 2026

Alpine heeft sinds de overname door de Renault Group in 2015 een...

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...