Red Bull Formula 1-baas Christian Horner is van mening dat het “geen zin heeft” om permanent voor te schrijven wanneer coureurs een pitstop moeten maken, na het experiment tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023.
Problemen met Pirelli banden
Pirelli ontdekte microscopische defecten in de zijwand van de banden op het Losail Circuit het afgelopen weekend, een probleem veroorzaakt door coureurs die langdurig over nieuwe kerbs met een verhoogde rand van 50mm reden. Als gevolg daarvan legden de bandenfabrikant en de FIA een maximale stintlengte van 18 ronden op voor de grand prix van 57 ronden, wat de coureurs dwong tot een strategie met drie pitstops.
Kritiek op verplichte pitstopregel
Deze maatregel werd echter bekritiseerd omdat hij te voorschrijvend was en leidde tot een voorspelbare race. Dit is een sentiment dat wordt gedeeld door Horner, die daarom gelooft dat F1 niet moet voelen de noodzaak om het een meer permanente regel te maken, of anders het risico loopt dat het ook de kwalificatie beïnvloedt.
Horner zei: “Ik denk dat je de vrijheid moet geven en dat zorgt voor de creativiteit. Verplichte pitstops? Het zal effecten hebben op het einde van de kwalificatie en hoeveel ronden je doet in de kwalificatie om banden te sparen voor de race… dus dat heeft voor mij geen zin. Je wilt je snelste race rijden en of het nu een eenstopper, tweestopper of driestopper is. Dat is waar we moeten zijn.”
Verstappen’s overwinning
Red Bull-coureur Max Verstappen, de pas gekroonde drievoudig wereldkampioen, leidde van start tot finish en claimde de overwinning met 4,8 seconden voorsprong op McLaren-rookie Oscar Piastri.
Het is waarschijnlijk dat zijn winnende marge groter zou zijn geweest als hij zijn tempo niet had verminderd om een mogelijke late safety car te dekken. Verstappen is dit seizoen ook opmerkelijk vanwege zijn inspanningen om banden te sparen aan boord van de RB19, een aspect dat enigszins werd beperkt door de FIA-beperkingen.
Veiligheid en strategie
Horner vervolgde: “Vanuit veiligheidsoogpunt begrijp ik volledig waarom ze het deden. Misschien was het strategisch gezien niet de optimale strategie voor deze race, twee stops en bandenslijtage en enkele andere zaken zouden een rol hebben gespeeld. Maar het was een andere race en het testte de strategen op een andere manier. Het maakte het veel voorspelbaarder omdat je wist wat de maximale stintlengte voor elke auto was.”
Effect op Perez
Horner meende ook dat de stints van 18 ronden “verdund” wat Sergio Perez had kunnen bereiken, aangezien de Mexicaan herstelde van een start vanuit de pitstraat om als 10e te eindigen, al kreeg hij drie vijf-seconden straffen voor het overschrijden van de track limits.