Problemen met de ophanging
Red Bull teambaas Christian Horner streeft ernaar de rijproblemen van het team op te lossen met de volgende upgrades, na klachten van beide coureurs over de prestaties op de kerbs in Monaco. Vooral Max Verstappen vergeleek zijn RB20 met een ‘go-kart’ vanwege hoe zijn ophanging aanvoelde tijdens het weekend. De regerend wereldkampioen eindigde als zesde en Sergio Perez viel uit in Q1 na een aanrijding met Kevin Magnussen in de eerste ronde.
Twee cruciale vragen voor de upgrades van Red Bull
Red Bull leidt nog steeds beide wereldkampioenschappen met ruime marges na de Grand Prix van Monaco, maar hun voorsprong aan de kop van het veld is afgenomen. Horner legde uit dat het team de “wet van de afnemende meeropbrengsten” heeft bereikt met het huidige reglement, terwijl andere teams nog steeds tijd winnen. Wat betreft de benadering van de upgrades van de RB20, hoopt Horner dat het team in staat zal zijn om de directe zorgen die door hun coureurs zijn geuit, aan te pakken.
“Het is een continu proces,” vertelde Horner aan de media, waaronder PlanetF1.com in Monaco, toen hem werd gevraagd naar de volgende stappen van het team met betrekking tot upgrades. “Dus, natuurlijk, je zit in de wet van de afnemende meeropbrengsten. En natuurlijk verandert je focus afhankelijk van wat je problemen zijn. Dus ik denk dat er nu veel aandacht zal uitgaan naar ‘Waarom hebben we deze rijproblemen gehad? Waarom heeft de auto moeite met de kerbs?’ De VCARB-auto rijdt met onze ophanging van vorig jaar en had deze problemen niet. Dus, je weet, we moeten begrijpen, is het iets dat we hebben geïntroduceerd?”
Selectieve introductie van upgrades
Met concurrenten zoals McLaren en Ferrari die gedurende het seizoen al grote upgrades hebben doorgevoerd, legde Horner uit dat eventuele nieuwe onderdelen op de RB20 hun plaats moesten ‘verdienen’, gezien de prestaties die de auto al heeft. Het team is daarom terughoudend om significante upgradepakketten te introduceren.
“Nou, ik denk dat we iets meer iteratief zijn,” zei Horner over de aanpak van Red Bull in vergelijking met hun rivalen. “Dus, uiteraard hebben we hier en daar wat stukken meegebracht, en die hebben gedaan wat ze beloofden. Maar wanneer je de top van de curve bereikt, kom je in een wet van de afnemende meeropbrengsten in termen van de hoeveelheid ontwikkeling die zijn plaats op de auto verdient. En natuurlijk, met de kostenlimiet nu, moet je heel selectief zijn wanneer je die upgrades introduceert.”
Laatste resultaten Red Bull Racing
Race | Datum | Winnaar | Posities |
---|---|---|---|
GP van Bahrein | 2 maart 2024 | Max Verstappen | 1e (Verstappen), 2e (Perez) |
GP van Saudi-Arabië | 9 maart 2024 | Max Verstappen | 1e (Verstappen), 2e (Perez) |
GP van Australië | 24 maart 2024 | Carlos Sainz | 2e (Verstappen), 3e (Perez) |
GP van Japan | 7 april 2024 | Max Verstappen | 1e (Verstappen), 2e (Perez) |
GP van China | 21 april 2024 | Max Verstappen | 1e (Verstappen), 3e (Perez) |
GP van de Verenigde Staten | 5 mei 2024 | Lando Norris | 2e (Verstappen), 3e (Perez) |
GP van Italië | 19 mei 2024 | Max Verstappen | 1e (Verstappen), 4e (Perez) |
GP van Monaco | 26 mei 2024 | Charles Leclerc | 6e (Verstappen), DNF (Perez) |