Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bull twijfelt of Mercedes-stijl F1-sidepods werken
F1 nieuwsF1 teams

Red Bull twijfelt of Mercedes-stijl F1-sidepods werken

200
red bull rb20
Foto: Motorsport․com Nederland

Red Bulls agressieve autoherziening

Het team uit Milton Keynes heeft dit jaar gekozen voor een agressieve aanpak bij het herzien van hun auto, waarbij ze concepten hebben overgenomen die vergelijkbaar zijn met die Mercedes in het verleden heeft gebruikt. Dit omvat hoge geulen langs de motorkap en minimalistische sidepods die een verticale inlaat lijken te bevatten, vergelijkbaar met de zeropod-versie die Mercedes aan het begin van vorig jaar had. Red Bull is zelfs van plan om een nog extremere sidepod-oplossing te lanceren voor koelere races in de vroege stadia van het seizoen, waarbij ze nog meer kunnen terugschroeven op de luchtstroom die hun radiatoren voedt.

Voorzichtigheid van Helmut Marko

Helmut Marko, de motorsportadviseur van Red Bull, heeft enige voorzichtigheid geboden over hun benadering. Hij is zich er terdege van bewust dat, hoewel de zeropod-oplossing briljante prestatiecijfers in de windtunnel opleverde, Mercedes er in het echt niet zoveel uit kon halen. Daarom zegt hij dat de test van deze week in Bahrein cruciaal zal zijn voor het team om uit te zoeken of hun eigen idee in de praktijk gebruikt kan worden. Marko merkte op dat, ondanks dat Mercedes uiteindelijk afzag van hun oplossing zonder sidepods, Red Bull in de tests zal zien of ze een soortgelijke oplossing succesvol kunnen implementeren.

De visie van Adrian Newey

Adrian Newey, de chief technical officer van Red Bull, heeft altijd de voorkeur gegeven aan auto’s zonder radiatoren. Maar natuurlijk kunnen de motormensen dat niet doen, dat is logisch. Volgens Marko is hun aanpak niet zo extreem als die van Mercedes, maar volgen ze wel een vergelijkbare richting qua idee. Marko voegde eraan toe dat de lanceerauto de basis zal vormen van de RB20 waarmee het team het seizoen zal beginnen, terwijl hij de inspanningen prees die zijn gemaakt om de dominante RB19 van vorig jaar te verbeteren.

Lees ook:  Welke uitdaging wachten er voor Red Bull bij GP Silverstone?

Een kleine revolutie

Marko beschrijft de veranderingen als meer dan een evolutie; het is een kleine revolutie. Dit zal de basis zijn van wat in 2024 gebruikt zal worden. Wat betreft simulatie en de windtunnel, werkte alles heel goed. Dit toont aan dat Red Bull serieus werk heeft gemaakt van het verbeteren van hun auto, met de hoop dat de nieuwe aanpassingen hen een voorsprong zullen geven in het komende seizoen.

Gerelateerd nieuws

Ferrari’s grote veranderingen: nieuwe ontwikkelingspakketten na de zomerstop

Ferrari staat op het punt om ingrijpende wijzigingen door te voeren in...

FIA start onderzoek naar flexibele voorvleugels na klacht Red Bull

De FIA heeft een onderzoek aangekondigd naar de flexibiliteit van voorvleugels in...

Red Bull worstelt met uitdagingen voor Belgische Grand Prix

Red Bull staat voor grote uitdagingen bij de aankomende Belgische Grand Prix....

Vooruitblik en voorspellingen voor de Belgische Grand Prix van 2024

De Belgische Grand Prix van 2024 belooft een spannend weekend te worden...

Max Verstappen weigert Red Bull’s verbod op sim-racen: “Ik weet wat ik doe”

Max Verstappen heeft duidelijk gemaakt dat hij geen beperkingen accepteert op zijn...

Coronel: ‘Verstappen hoeft niet bang te zijn voor gridstraf in België’

Max Verstappen zal naar verwachting een gridstraf krijgen tijdens de Grand Prix...

Esteban Ocon tekent verrassend contract bij Haas F1 voor 2025

Esteban Ocon heeft een meerjarig contract getekend bij het Haas F1 team,...

De strijd om Sergio Perez’ Red Bull F1-zitje

Sergio Perez’ positie bij Red Bull Racing staat onder grote druk. Ondanks...