Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Piastri klopt Verstappen met zijn eigen truc: ‘ik wist dat ik hard moest zijn’

Piastri klopt Verstappen met zijn eigen truc: ‘ik wist dat ik hard moest zijn’

309
Piastri klopt Verstappen met zijn eigen truc: ‘ik wist dat ik hard moest zijn’

Oscar Piastri won de Grand Prix van Saoedi-Arabië door Max Verstappen in de openingsmeters te verslaan en vervolgens het tempo strak te controleren.

Zijn start vanaf de vuile kant van de grid was opmerkelijk sterk, zeker gezien het feit dat de meeste coureurs op die zijde grip misten. Piastri positioneerde zich aan de binnenkant van bocht 1, claimde de apex, en dwong Verstappen naar buiten.

De Nederlander probeerde nog mee te remmen door vroeg van de remmen te gaan en extra snelheid door de bocht te dragen.

Maar doordat Piastri al volledig op de ideale lijn zat en zijn auto onder controle hield, was er simpelweg geen ruimte meer voor Verstappen om de bocht op het asfalt te houden.

Hij week uit naar de uitloopzone en behield de leiding, maar de stewards straften dat met een tijdstraf van vijf seconden.

“Ik wist dat ik hard moest zijn, want als de rollen waren omgedraaid, had het er net zo uitgezien. In 2021 patenteerde Max een nieuwe stijl: kom als eerste bij de apex, en dan hoef je niemand meer ruimte te geven.”

Piastri herhaalde exact die strategie, maar deze keer tegen de man die haar groot maakte. En cruciaal: hij bleef op de baan. Daarmee nam hij niet alleen de morele overwinning mee uit bocht 1, maar legde hij ook de basis voor zijn racewinst.

Verstappen accepteerde geen nederlaag

De werkelijke fout van Verstappen kwam niet in bocht 1, maar al eerder: hij verloor de start vanaf pole. Ondanks dat hij vanaf de schone kant van de grid vertrok, kwam hij in de tweede fase van de start minder goed weg.

Lees ook:  Verstappen gaat compleet los in deze geniale compilatie: '10 minuten pure onzin'

Piastri profiteerde direct en was bij het aanremmen van bocht 1 al minimaal gelijk, en op het apexmoment zelfs volledig voor.

Verstappen kon de positie mentaal niet loslaten. Hij remde te laat, hield zijn stuur op maximale lock, en schoot het asfalt af. De FIA beoordeelde dat als ‘voordeel behalen buiten de baan’ en greep in.

Dat Verstappen na het incident zijn voorsprong vergrootte zonder ook maar te overwegen de plek terug te geven, speelde mee in het oordeel.

Christian Horner probeerde na afloop nog beelden te tonen die volgens hem Verstappen’s gelijk aantonen, maar die kwamen pas ná het apexmoment. De kern blijft: wie als eerste de apex bereikt en op de baan blijft, heeft het recht op de bocht.

De stijl waarmee Piastri zijn positie verdedigde is niet nieuw, maar wel opvallend toegepast.

In de jaren sinds 2021 heeft Verstappen herhaaldelijk laten zien hoe effectief het is om als eerste bij de apex te zijn en vervolgens de buitenste auto van de baan te dwingen. Coureurs als Hamilton, Leclerc en Norris leerden dat op harde wijze.

Piastri draaide het nu om. Hij paste dezelfde tactiek toe, maar dan perfect uitgevoerd: hij bleef op de baan en gaf Verstappen geen ruimte. Het verschil met eerdere situaties was dat Verstappen nu degene was die moest wijken – en dat deed hij niet.

“Het was geen fout van Max, maar ik was deze keer degene die het duel won. En dat telt.”

Hiermee bewees de jonge Australiër dat hij Verstappen niet alleen kan volgen, maar hem ook in directe gevechten kan verslaan. En dat met een koelbloedigheid die we normaal alleen bij coureurs met jarenlange ervaring zien.

Lees ook:  Toto Wolff sluit hoofdstuk Verstappen af: 'Russell is onze toekomst'

Perfecte uitvoering ondanks mindere snelheid

Piastri was over het hele weekend niet de snelste man op de baan. In de vrije trainingen had teamgenoot Lando Norris de overhand.

Ook Verstappen had in de kwalificatie de snelheid om pole te pakken. Toch stond Piastri op de eerste startrij, en dat gaf hem de kans die hij greep.

Tijdens de race bleek dat Piastri zijn banden goed kon managen, zelfs toen hij aanvankelijk in de vuile lucht van Verstappen reed.

Na zijn undercut en Verstappens tijdstraf, kwam hij als leider terug op de baan en reed hij gecontroleerd naar de winst. Dat is het teken van een rijper wordende coureur, die zelfs op zijn mindere dagen weet te maximaliseren.

“Op dagen dat je niet de snelste bent, maar wel wint – dat maakt een kampioen.”

Piastri pakte de leiding in het kampioenschap en werd de eerste Australiër sinds Mark Webber in 2010 die bovenaan het klassement stond.

Lando Norris reed opnieuw een herstelrace na een fout in de kwalificatie. Hij crashte op zaterdag en startte als tiende.

Tijdens de race maakte hij meerdere fouten in het gevecht met Hamilton, waarbij hij hem tweemaal voorbijging in de laatste bocht maar direct weer gepasseerd werd in bocht 1 door DRS.

Andrea Stella was na de race kritisch en benadrukte dat Norris in die situaties strategisch zwakker handelt dan nodig is.

Terwijl Piastri zijn moment koos en Verstappen versloeg in een beslissende fase, bleef Norris worstelen in de basis van wiel-aan-wielgevechten. Het verschil in rust en focus wordt met de race zichtbaarder.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Max Verstappen

Red Bull-directeur over samenwerking met Verstappen: ‘hij blijft, punt uit’

Red Bull-sportdirecteur Oliver Mintzlaff heeft in Saoedi-Arabië glashelder gereageerd op de aanhoudende...

Lewis Hamilton Fred Vasseur Ferrari

Vasseur schuift problemen met Hamilton van tafel: ‘het is f***ing onzin om dat te beweren’

Ferrari-teambaas Fred Vasseur heeft zich fel uitgesproken na de aanhoudende kritiek op...

Lewis Hamilton Ferrari

Hamilton voorspeelt frustrerend jaar bij Ferrari: ‘er was geen enkel moment dat de auto goed voelde’

Lewis Hamilton eindigde de Grand Prix van Saoedi-Arabië op een teleurstellende zevende...

Red Bull Racing Max Verstappen

Verstappen laat zich niet uit na straf: ‘mensen kunnen de waarheid niet aan’

Max Verstappen is niet te spreken over de vijf seconden tijdstraf die...