De parc fermé-regels in de Formule 1 treden in werking zodra de kwalificatie begint. Deze regels beperken wat teams aan hun auto’s mogen veranderen tussen de kwalificatie en de race. Het doel is om te zorgen dat teams met dezelfde auto-configuratie kwalificeren en racen.
Onder parc fermé-omstandigheden mogen teams slechts beperkte aanpassingen doen. Ze kunnen onderdelen vervangen door identieke exemplaren en enkele kleine werkzaamheden uitvoeren.
Het aanpassen van de afstelling van de ophanging of andere prestatiegerelateerde componenten is niet toegestaan. De FIA wijst per auto één scrutineer aan om toe te zien op naleving van de parc fermé-regels.
Als een team de regels overtreedt, moet de betreffende coureur vanuit de pitstraat starten. Bij schade kunnen teams toestemming vragen aan de FIA om onderdelen te vervangen, maar alleen door identieke exemplaren.
Deze strikte regels moeten voorkomen dat teams oneerlijk voordeel behalen door grote aanpassingen tussen kwalificatie en race. Ze dragen bij aan eerlijkheid en gelijke kansen voor alle deelnemers in de Formule 1.
Beperkingen onder parc fermé
Deze regels gaan in vanaf het moment dat de auto’s de pitstraat verlaten voor de kwalificatie en blijven van kracht tot aan de start van de race. Onder parc fermé-omstandigheden mogen teams geen aanpassingen doen aan de afstelling van de ophanging, aerodynamica of andere prestatiegerelateerde componenten.
De auto’s moeten in dezelfde configuratie blijven als tijdens de kwalificatie.Teams moeten voor aanvang van de kwalificatie een afstellingsformulier indienen bij de FIA.
Afstelling | Voordelen | Nadelen |
---|---|---|
Kwalificatie-focus | Betere startpositie | Mogelijk minder racepace |
Race-focus | Betere bandenslijtage en brandstofverbruik | Risico op lagere startpositie |
Gebalanceerd | Compromis tussen kwalificatie en race | Mogelijk niet optimaal voor beide |
Ze zijn verplicht zich aan deze afstelling te houden voor zowel de kwalificatie als de race. Dit voorkomt dat teams de auto optimaliseren voor een snelle kwalificatieronde en vervolgens compleet anders afstellen voor de race.
Er zijn enkele uitzonderingen op de parc fermé-regels. Teams mogen bepaalde onderdelen vervangen door identieke exemplaren als er schade is.
Ook mogen ze kleine aanpassingen doen zoals het bijvullen van brandstof of het vervangen van banden. Maar grote wijzigingen aan de auto-setup zijn verboden.
De FIA controleert streng op naleving van de parc fermé-regels. Per auto wordt een scrutineer aangewezen die toeziet op alle werkzaamheden. Overtredingen kunnen leiden tot zware straffen, zoals een start vanuit de pitstraat.
Toegestane aanpassingen
Hoewel de parc fermé-regels streng zijn, mogen teams nog wel enkele beperkte aanpassingen doen aan hun auto’s na de kwalificatie. Deze toegestane werkzaamheden zijn vooral gericht op veiligheid en basisfunctionaliteit, niet op prestatieverbetering.
Teams mogen de volgende aanpassingen doen onder parc fermé-omstandigheden:
- Brandstof bijvullen of verwijderen
- Banden verwisselen en bandenspanning controleren
- Remmen controleren en koelen
- Motoren starten en systemen controleren
- Beschadigde onderdelen vervangen door identieke exemplaren (met toestemming FIA)
- Kleine reparaties uitvoeren aan beschadigde componenten
Al deze werkzaamheden gebeuren onder toezicht van een FIA-scrutineer. Zo wordt gegarandeerd dat teams geen ongeoorloofde aanpassingen doen die de prestaties kunnen beïnvloeden.
“De teams kunnen aan de auto zitten, maar mogen slechts een beperkt aantal veranderingen doorvoeren.”
Verboden aanpassingen
Onder de parc fermé-regels zijn veel aanpassingen aan Formule 1-auto’s strikt verboden. Deze beperkingen zijn bedoeld om te voorkomen dat teams hun auto’s significant veranderen tussen kwalificatie en race.
De volgende aanpassingen zijn niet toegestaan onder parc fermé:
- Wijzigen van de afstelling van de ophanging
- Aanpassen van aerodynamische elementen zoals vleugels
- Veranderen van motorinstellingen of -mappings
- Wijzigen van de rijhoogte
- Vervangen van onderdelen door niet-identieke exemplaren
- Toevoegen of verwijderen van ballast
Teams mogen ook geen aanpassingen doen aan de elektronica of software van de auto, tenzij dit noodzakelijk is voor veiligheid of betrouwbaarheid en goedgekeurd is door de FIA.
“Mocht een team een onderdeel moeten vervangen vanwege schade, dan moet het team een geschreven verzoek sturen naar de technisch afgevaardigde van de FIA.”
Overtredingen kunnen leiden tot diskwalificatie of een start vanuit de pitstraat. De FIA controleert nauwlettend op naleving van de parc fermé-regels om eerlijkheid in de sport te waarborgen.
Belang van parc fermé voor eerlijkheid
De parc fermé-regels zorgen ervoor dat teams met dezelfde auto-configuratie kwalificeren en racen, wat een gelijk speelveld creëert voor alle deelnemers.
Zonder deze regels zouden teams kunnen proberen hun auto’s te optimaliseren voor snelle kwalificatieronden en vervolgens compleet anders af te stellen voor de race. Dit zou kunnen leiden tot oneerlijke voordelen en grote prestatieverschillen tussen kwalificatie en race.
Teams moeten een setup kiezen die zowel goed presteert in de kwalificatie als geschikt is voor de race. Dit vraagt om strategisch denken en draagt bij aan de technische uitdaging van de sport.
“Het is aan het bestuursorgaan, de FIA, om een oogje in het zeil te houden om te garanderen dat iedereen zich aan de regels houdt.”
Daarnaast helpen de parc fermé-regels bij het controleren van de legaliteit van de auto’s. De FIA kan grondige inspecties uitvoeren terwijl de auto’s in parc fermé staan, wat helpt bij het opsporen van eventuele regelovertredingen.
Straffen bij overtreding
De FIA neemt overtredingen zeer serieus om de integriteit van de sport te waarborgen. De meest voorkomende straf voor het schenden van parc fermé is een verplichte start vanuit de pitstraat.
Dit betekent dat de coureur achteraan het veld moet beginnen, wat een aanzienlijk nadeel oplevert in de race. In ernstige gevallen of bij herhaalde overtredingen kunnen teams ook andere straffen krijgen:
- Diskwalificatie uit de kwalificatie
- Gridstraffen
- Tijdstraffen tijdens de race
- Boetes voor het team
De exacte straf hangt af van de aard en ernst van de overtreding. De FIA-stewards beoordelen elk geval individueel en nemen factoren mee zoals de impact op de prestaties en of er sprake was van opzet.
Teams zijn zich bewust van deze mogelijke straffen en zijn daarom zeer voorzichtig met wat ze doen onder parc fermé-omstandigheden. Ze werken nauw samen met de aangewezen FIA-scrutineers om ervoor te zorgen dat alle werkzaamheden binnen de regels blijven.
“Mocht een team de regels breken, dan moet de betreffende coureur de race vanuit de pitstraat starten.”
Controleproces door de FIA
De FIA voert uitgebreide controles uit om ervoor te zorgen dat alle teams zich aan de voorschriften houden. Het controleproces begint al voordat de auto’s de pitstraat verlaten voor de kwalificatie.
Teams moeten een gedetailleerd afstellingsformulier indienen bij de FIA, waarin ze de configuratie van hun auto’s vastleggen. Tijdens parc fermé-omstandigheden wijst de FIA per auto een scrutineer aan.
Deze official houdt nauwlettend toezicht op alle werkzaamheden die aan de auto worden verricht. Ze controleren of alleen toegestane aanpassingen worden gedaan en of vervangen onderdelen identiek zijn aan de originele.
“De FIA selecteert op basis van willekeur elk weekend één auto om grondiger te inspecteren. Omdat er dus nog sprake kan zijn van onregelmatigheden en er straffen kunnen volgen, is de feitelijke uitslag van de race pas lang na de podiumceremonie vastgesteld en bevestigd.”
Na de kwalificatie en race voert de FIA grondige inspecties uit op de auto’s in het parc fermé. Ze controleren onder meer:
- Gewicht van de auto
- Conformiteit met technische reglementen
- Brandstofmonsters
- Aerodynamische componenten
De FIA selecteert ook willekeurig één auto per weekend voor een nog diepgaandere inspectie. Dit helpt bij het opsporen van eventuele verborgen regelovertredingen.