Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1-teams McLaren: Bandenslijtage in F1 is waar Red Bull het verschil maakt
F1-teams

McLaren: Bandenslijtage in F1 is waar Red Bull het verschil maakt

100
Mclaren Formula 1 team
Foto: Wastrick

Norris blinkt uit in Braziliaanse Grand Prix ondanks uitdagingen met bandenslijtage

Lando Norris van McLaren heeft bewezen dat hij een formidabele concurrent is tijdens de recente Braziliaanse Grand Prix, waar hij van de zesde plaats op de grid naar de tweede positie schoot in de eerste bocht. Hoewel hij de overwinning aan Max Verstappen van Red Bull moest laten, die een recordaantal van 17 overwinningen in een seizoen behaalde, wist Norris gedurende een groot deel van de race dicht in de buurt van de Nederlander te blijven.

Norris’ strijd met bandendegradatie

Het was duidelijk dat Norris in de laatste fasen van zijn stints terugviel, waarbij hij aangaf dat zijn prestaties na ongeveer 10 tot 15 rondes afnamen. De teambaas van McLaren, Stella, erkende dat ondanks de indrukwekkende ontwikkelingen van het team dit seizoen, bandenmanagement het enige gebied is waar Red Bull nog steeds een duidelijk voordeel heeft.

Het verschil in bandenmanagement

Volgens Stella ligt het verschil voornamelijk in de rondetijd op gebruikte banden. McLaren kan concurreren om posities als de banden nieuw zijn, maar zodra ze beginnen te slijten, kan Red Bull met minder degradatie doorrijden. Dit betekent dat Red Bull na tien rondes per stint een significant tijdsvoordeel heeft opgebouwd.

McLaren’s vooruitgang en toekomstplannen

McLaren heeft in 2023 grote stappen gezet met verschillende upgrades, die ook hebben bijgedragen aan de bandenslijtage. Voor de grootste verbeteringen op dit gebied zal het team echter moeten wachten op de auto van 2024. Stella gaf toe dat, hoewel de auto verbeterd is met de upgrade in Singapore, dit niet genoeg was om echt te kunnen concurreren, vooral niet bij hoge degradatie.

Verwondering over de concurrentie

Opvallend was hoe andere teams, zoals Mercedes en Ferrari, worstelden met bandendegradatie tijdens de Grand Prix in São Paulo. Met Lewis Hamilton die terugviel naar de achtste plaats en George Russell die bijna uit de punten viel voordat hij uitviel, waren de resultaten verrassend, vooral omdat Mercedes normaal gesproken goed presteert onder dergelijke omstandigheden.

Norris en McLaren blijven een constant uitdagende kracht in de Formule 1, met hoopvolle blikken gericht op verdere verbeteringen en misschien zelfs overwinningen in de toekomst.

Gerelateerd nieuws

AlphaTauri kondigt nieuwe F1-naam aan voor 2024 met Amerikaanse sponsors

Een nieuwe identiteit voor AlphaTauri in de Formule 1 Het Formule 1-team...

Aston Martin F1 team verwelkomt nieuwe minderheidsaandeelhouder

Op de vooravond van de allereerste Grand Prix in Las Vegas, heeft...

McLaren: Veranderingen aan 2024 F1-auto moeten verder gaan dan alleen aerodynamica

McLaren als voornaamste uitdager van Red Bull De prestaties van het team...

Toto Wolff: Dominantie hoort bij Formule 1, en nu is dat Red Bull

Red Bull Racing: de onbetwiste leider in de Formule 1 Het Formule...

Mercedes team vermijdt casino’s tijdens Grand Prix in Las Vegas

De uitdagingen van de Las Vegas Grand Prix Dit weekend staat de...

Paul Monaghan: Red Bull Racing moet blijven innoveren voor 2024

Dominantie biedt geen garanties Paul Monaghan, de hoofdingenieur van Red Bull Racing,...

Formule 1 teambazen bezorgd over te volle racekalender

De grens van 24 races In de dynamische wereld van de Formule...

Hoe F1 teams zich voorbereiden op het seizoen 2024

Belangrijke veranderingen in regels en technologieën door de jaren heen De Formule...