Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams McLaren: Bandenslijtage in F1 is waar Red Bull het verschil maakt
F1 teams

McLaren: Bandenslijtage in F1 is waar Red Bull het verschil maakt

213
McLaren: Bandenslijtage in F1 is waar Red Bull het verschil maakt
Foto: Wastrick

Norris blinkt uit in Braziliaanse Grand Prix ondanks uitdagingen met bandenslijtage

Lando Norris van McLaren heeft bewezen dat hij een formidabele concurrent is tijdens de recente Braziliaanse Grand Prix, waar hij van de zesde plaats op de grid naar de tweede positie schoot in de eerste bocht. Hoewel hij de overwinning aan Max Verstappen van Red Bull moest laten, die een recordaantal van 17 overwinningen in een seizoen behaalde, wist Norris gedurende een groot deel van de race dicht in de buurt van de Nederlander te blijven.

Norris’ strijd met bandendegradatie

Het was duidelijk dat Norris in de laatste fasen van zijn stints terugviel, waarbij hij aangaf dat zijn prestaties na ongeveer 10 tot 15 rondes afnamen. De teambaas van McLaren, Stella, erkende dat ondanks de indrukwekkende ontwikkelingen van het team dit seizoen, bandenmanagement het enige gebied is waar Red Bull nog steeds een duidelijk voordeel heeft.

Het verschil in bandenmanagement

Volgens Stella ligt het verschil voornamelijk in de rondetijd op gebruikte banden. McLaren kan concurreren om posities als de banden nieuw zijn, maar zodra ze beginnen te slijten, kan Red Bull met minder degradatie doorrijden. Dit betekent dat Red Bull na tien rondes per stint een significant tijdsvoordeel heeft opgebouwd.

McLaren’s vooruitgang en toekomstplannen

McLaren heeft in 2023 grote stappen gezet met verschillende upgrades, die ook hebben bijgedragen aan de bandenslijtage. Voor de grootste verbeteringen op dit gebied zal het team echter moeten wachten op de auto van 2024. Stella gaf toe dat, hoewel de auto verbeterd is met de upgrade in Singapore, dit niet genoeg was om echt te kunnen concurreren, vooral niet bij hoge degradatie.

Lees ook:  McLaren gaf Oscar Piastri een zware taak door eigen upgrades: 'verbeter je kwalificatie'

Verwondering over de concurrentie

Opvallend was hoe andere teams, zoals Mercedes en Ferrari, worstelden met bandendegradatie tijdens de Grand Prix in São Paulo. Met Lewis Hamilton die terugviel naar de achtste plaats en George Russell die bijna uit de punten viel voordat hij uitviel, waren de resultaten verrassend, vooral omdat Mercedes normaal gesproken goed presteert onder dergelijke omstandigheden.

Norris en McLaren blijven een constant uitdagende kracht in de Formule 1, met hoopvolle blikken gericht op verdere verbeteringen en misschien zelfs overwinningen in de toekomst.

Gerelateerd nieuws

Haas gebruikt Toyota’s windtunnel niet ondanks technische samenwerking: ‘geen plannen voor’

Haas F1 heeft besloten om de windtunnel van Ferrari in Maranello te...

Ferrari ziet een sterke start in 2025 als ‘essentieel’ door aankomende regelwijziging

Ferrari-teambaas Fred Vasseur benadrukt dat een sterke start in 2025 noodzakelijk is,...

Haas versterkt team met Pierre Genon als Toyota-projectmanager

Haas heeft voormalig Renault- en Alpine-ingenieur Pierre Genon aangesteld om de technische...

Haas maakt opvallende keuzes voor de toekomst: ‘geen geld meer in het team steken’

Voor het eerst in het bestaan van het Haas Formule 1-team hoeft...

Ferrari verbetert een probleem dat Lewis Hamilton twee jaar bij Mercedes frustreerde

Ferrari heeft een probleem opgelost waar Lewis Hamilton naar eigen zeggen twee...

Alpine kijkt aan tegen een ‘realiteitscheck’ met nieuwe F1-regels in 2026

Alpine heeft sinds de overname door de Renault Group in 2015 een...

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...