Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams McLaren: Bandenslijtage in F1 is waar Red Bull het verschil maakt
F1 teams

McLaren: Bandenslijtage in F1 is waar Red Bull het verschil maakt

120
Mclaren Formula 1 team
Foto: Wastrick

Norris blinkt uit in Braziliaanse Grand Prix ondanks uitdagingen met bandenslijtage

Lando Norris van McLaren heeft bewezen dat hij een formidabele concurrent is tijdens de recente Braziliaanse Grand Prix, waar hij van de zesde plaats op de grid naar de tweede positie schoot in de eerste bocht. Hoewel hij de overwinning aan Max Verstappen van Red Bull moest laten, die een recordaantal van 17 overwinningen in een seizoen behaalde, wist Norris gedurende een groot deel van de race dicht in de buurt van de Nederlander te blijven.

Norris’ strijd met bandendegradatie

Het was duidelijk dat Norris in de laatste fasen van zijn stints terugviel, waarbij hij aangaf dat zijn prestaties na ongeveer 10 tot 15 rondes afnamen. De teambaas van McLaren, Stella, erkende dat ondanks de indrukwekkende ontwikkelingen van het team dit seizoen, bandenmanagement het enige gebied is waar Red Bull nog steeds een duidelijk voordeel heeft.

Het verschil in bandenmanagement

Volgens Stella ligt het verschil voornamelijk in de rondetijd op gebruikte banden. McLaren kan concurreren om posities als de banden nieuw zijn, maar zodra ze beginnen te slijten, kan Red Bull met minder degradatie doorrijden. Dit betekent dat Red Bull na tien rondes per stint een significant tijdsvoordeel heeft opgebouwd.

McLaren’s vooruitgang en toekomstplannen

McLaren heeft in 2023 grote stappen gezet met verschillende upgrades, die ook hebben bijgedragen aan de bandenslijtage. Voor de grootste verbeteringen op dit gebied zal het team echter moeten wachten op de auto van 2024. Stella gaf toe dat, hoewel de auto verbeterd is met de upgrade in Singapore, dit niet genoeg was om echt te kunnen concurreren, vooral niet bij hoge degradatie.

Verwondering over de concurrentie

Opvallend was hoe andere teams, zoals Mercedes en Ferrari, worstelden met bandendegradatie tijdens de Grand Prix in São Paulo. Met Lewis Hamilton die terugviel naar de achtste plaats en George Russell die bijna uit de punten viel voordat hij uitviel, waren de resultaten verrassend, vooral omdat Mercedes normaal gesproken goed presteert onder dergelijke omstandigheden.

Norris en McLaren blijven een constant uitdagende kracht in de Formule 1, met hoopvolle blikken gericht op verdere verbeteringen en misschien zelfs overwinningen in de toekomst.

Gerelateerd nieuws

Haas gediskwalificeerd van kwalificatie in Monaco vanwege overtreding achtervleugelregels

Overtreding DRS-afstand ontdekt Na de kwalificatie ontdekte het keuringspersoneel van de FIA...

Alonso optimistisch dat Aston Martin sneller problemen oplost dan andere F1-teams

Aston Martin begon sterk aan het seizoen 2023 met zes podiumplaatsen voor...

Ferrari-rijders verdeeld over kansen bij de Monaco GP

Ferrari-rijders Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben verschillende meningen over hoe hun...

Heeft Ferrari een motorprobleem in de kwalificatie?

Tijdens het Emilia-Romagna evenement kwam Ferrari aan met hun eerste grote upgradepakket...

Hoe McLaren’s progressie Red Bull dwingt om hun F1 upgrades te versnellen

Red Bull had voorheen het voordeel in de Formule 1, waardoor het...

Zijn de Imola F1-updates van Aston Martin echt mislukt?

In de vroege rondes van het Formule 1-seizoen 2023 was de opkomst...

McLaren onthult gedurfde Senna-geïnspireerde F1-livery voor Monaco GP

McLaren heeft een opvallende Ayrton Senna-geïnspireerde livery onthuld voor de Grand Prix...

Aston Martin F1-upgrades kunnen de auto moeilijk bestuurbaar hebben gemaakt

Probleem met upgrades tijdens de Grand Prix van Imola Aston Martin bracht...