Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Intrigerende manieren waarop F1-coureurs teamradio gebruikten in 2023
F1 teams

Intrigerende manieren waarop F1-coureurs teamradio gebruikten in 2023

35
Formule 1 Pit
Foto: Andy Mitchell

In de wereld van Formule 1 is de teamradio een cruciaal communicatiemiddel, voornamelijk gebruikt om essentiële informatie over strategie en race-tempo door te geven. Echter, onder elk bericht kan een geheel andere betekenis schuilen. In 2023 hebben we gezien hoe coureurs deze schijnbaar alledaagse technologie op creatieve en vaak vermakelijke manieren gebruikten, waardoor zelfs de kortste radioboodschap cruciaal kan zijn in de uitvoering van de race voor teams en in het genot van de race voor fans.

Strategieplanning

Gedurende het seizoen van 2023 gebruikte een coureur de teamradio regelmatig om strategieën te plannen met zijn team tijdens races. George Russell, bijvoorbeeld, spendeerde het grootste deel van de Braziliaanse Grand Prix achter zijn Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton, terwijl hij regelmatig verzocht om de strategie te wijzigen zodat hij Hamilton kon passeren. Zelfs Ferrari’s Charles Leclerc deed wat snelle berekeningen tijdens de seizoensfinale voordat hij zijn team een voorstel deed via de radio.

Pleiten voor straffen

Met alle regels en voorschriften in de F1, voelen veel coureurs dat de racestewards soms een beetje extra hulp nodig hebben om strafwaardige incidenten op te merken. Of het nu gaat om Lewis Hamilton die wijst op een onveilige manoeuvre van een concurrent of Lando Norris die opmerkt dat alle vier de banden van een coureur mogelijk net over de lijn zijn gegaan die de baangrenzen aangeeft, coureurs kunnen hun ingenieurs waarschuwen voor een probleem – en daar mogelijk zelf van profiteren.

Het vaststellen van een teamhiërarchie

In teams zoals Ferrari kan er een nadruk liggen op het feit dat er geen hiërarchie is wat betreft de coureurs. Charles Leclerc en Carlos Sainz Jr. worden beschouwd als gelijken, zonder dat een van hen wordt gezien als nummer één of twee. Maar tijdens een race kunnen coureurs de teamradio gebruiken om hun positie binnen het team beter te begrijpen. Beide Ferrari-coureurs testten hun hiërarchie binnen het team tijdens Q1 op de Britse Grand Prix. Hier konden beide teamgenoten worden gezien als ze streden voor de prioriteit van Ferrari.

Vermaak bieden met commentaar

Terwijl de meeste coureurs hun radioboodschappen bewaren voor de belangrijke gebeurtenissen van een race, zijn sommige coureurs in staat om een beetje creatiever te zijn. Kijk maar naar Max Verstappen, die in 2023 zo’n dominante seizoen had dat hij tijdens verschillende evenementen te horen was met enkele humoristische opmerkingen. Of het nu ging om het informeren van zijn team dat hij geïnteresseerd was in het zetten van de snelste ronde in de Grand Prix van Saoedi-Arabië, het discussiëren met zijn race-ingenieur, het zingen van wat deuntjes, of het wijzen op iets dat op een televisiescherm gebeurde, Verstappen’s comfortabele leiding in het kampioenschap stelde hem in staat om zijn persoonlijkheid te uiten.

Gerelateerd nieuws

In welk jaar gaat audi zijn entree maken in de formule 1?

Audi gaat zijn entree maken in de Formule 1 in het jaar...

Verontrustende boodschap in Alpines F1-herstelplan

De recente aankondiging van Alpine om aan het einde van het seizoen...

Wat de nieuwe voorvleugel van Mercedes ons vertelt over hun F1-herstelplan

Mercedes heeft tijdens de Grand Prix van Monaco de eerste fase van...

Mercedes F1: Andrea Kimi Antonelli bevestigd voor 2025 na indrukwekkende test

Andrea Kimi Antonelli’s zitje bij Mercedes voor 2025 is bevestigd na een...

Toto Wolff onthult ‘gespannen’ situatie met Hamilton

Frustrerende seizoenstart voor Hamilton Mercedes-baas Toto Wolff heeft het voornaamste reden onthuld...

Alonso: De laatste twee F1-races een “grote wake-up call” voor Aston Martin

Aston Martin bracht een upgradepakket naar Imola, maar veel van zijn directe...

Hoe de topteams alles inzetten op hun achtervleugels in Monaco

De beperkingen van het kostenplafond hebben teams soms doen twijfelen of de...

Haas gediskwalificeerd van kwalificatie in Monaco vanwege overtreding achtervleugelregels

Overtreding DRS-afstand ontdekt Na de kwalificatie ontdekte het keuringspersoneel van de FIA...