Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig De CO2-uitstoot tijdens een Formule 1-raceweekend

De CO2-uitstoot tijdens een Formule 1-raceweekend

1.3k
De CO2-uitstoot tijdens een Formule 1-raceweekend
Foto: sbinnala44

Slechts 0,7 procent van de totale CO2-uitstoot in de Formule 1 komt van de auto’s zelf. De rest? Dat zit verstopt in vliegtuigen, vrachtwagens, aggregaten en airco’s. De CO2-uitstoot tijdens een Formule 1-raceweekend blijkt dus totaal anders verdeeld dan veel mensen denken.

De focus ligt vaak op de brandstof en de snelheid van de auto’s, maar dat is maar een fractie van de klimaatimpact. Wie écht wil begrijpen waar de uitstoot vandaan komt, moet achter de schermen kijken — naar wat er nodig is om het hele circus draaiende te houden.

In 2018 produceerde de Formule 1 in totaal 256.551 ton CO2-equivalent (tCO2e). Vier jaar later, in 2022, was dat gedaald naar 223.031 ton.

Dat is een daling van 13 procent. F1 heeft zich ten doel gesteld om in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn — via verduurzaming én compensatie.

Als we dit gemiddelde uitsmeren over een seizoen van ongeveer 23 races, kom je uit op zo’n 9.700 ton CO2-uitstoot per raceweekend. Daarin zit alles: van transport en stroom tot catering en mediafaciliteiten.

En de auto’s? Die zijn samen goed voor slechts 7 ton per weekend. Een verwaarloosbaar aandeel.

“Wie denkt dat de motoren van de Formule 1-auto’s daarin een grote rol spelen, komt bedrogen uit: slechts 0,7 procent van de ruim 250.000 ton CO2 wordt uitgestoten door de motoren van F1-auto’s tijdens de tests en raceweekenden.”

Waar de meeste CO2-uitstoot vandaan komt

De grootste boosdoener is het reizen. Vrachtvliegtuigen, containerschepen, trucks en tientallen teamleden reizen de wereld rond. Ook het opbouwen van circuits (zeker bij tijdelijke stadsraces) en de energievoorziening op het terrein kosten gigantisch veel brandstof en elektriciteit.

Lees ook:  Massa’s zaak tegen FIA en Ecclestone krijgt zware klap: Eigen fouten kostten hem de titel

Volgens rapporten is luchtvracht alleen al goed voor een derde van de totale uitstoot. Sinds 2019 is die post met 32 procent gedaald, dankzij optimalisatie van routes en efficiënter transport. Toch blijft het de zwaarste factor in de balans.

Daarna volgen:

  • Evenementorganisatie (denk aan licht, geluid, catering, beveiliging)
  • Energieverbruik van teamfabrieken en kantoren
  • Personeelsmobiliteit en fans die naar circuits reizen

F1-kantoren zijn inmiddels overgestapt op hernieuwbare elektriciteit, en er wordt gewerkt met een reisbeleid dat inzet op minder personeel op locatie.

In een heel seizoen stoten de motoren van alle auto’s samen ongeveer 1.800 ton CO2 uit. Dat komt overeen met de jaarlijkse uitstoot van zo’n 240 Nederlandse huishoudens. Tijdens een raceweekend betekent dat grofweg 7 à 8 ton CO2 aan brandstofverbruik.

Ter vergelijking: een gemiddelde vlucht van Amsterdam naar New York en terug stoot per passagier ongeveer 2 ton CO2 uit. Een race met twintig auto’s is qua uitstoot dus gelijk aan 3 of 4 retourvluchten.

“Volgens de internationale autosportbond FIA stoten de verbrandingsmotoren van de racewagens in een heel seizoen ongeveer 1.800 ton CO2 uit. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van ongeveer 240 Nederlandse huishoudens.”

Vergelijking met andere sporten

Opvallend genoeg is de Formule 1 niet de enige sport met een flinke ecologische voetafdruk. In 2021 produceerde de Tour de France 216.000 ton CO2 — nagenoeg evenveel als F1 in een heel seizoen.

En de World Tour van het wielrennen, inclusief alle wedstrijden wereldwijd, stoot zelfs zeven keer meer uit dan de Formule 1. Het verschil zit in het aantal racedagen. Waar F1 22 à 24 races per jaar heeft, telt de wielersport tientallen koersen en honderden wedstrijddagen.

“Als je bedenkt dat het wielerseizoen veel meer wedstrijddagen omvat dan alleen de Tour, concluderen de onderzoekers dat de wielersport een serieuze inhaalslag te maken heeft.”

F1 heeft zichzelf het ambitieuze doel gesteld om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Niet alleen door minder uitstoot te produceren, maar ook door de rest volledig te compenseren.

Lees ook:  Marshal bijna aangereden tijdens GP Mexico – 'ik had iemand kunnen doden'

Daarbij horen onder andere:

  • Biobrandstof en duurzame synthetische brandstoffen
  • Herbruikbare structuren voor races
  • Slimmere logistiek met minder vluchten en efficiëntere routes
  • Groene stroom op circuits en in fabrieken

In combinatie met nieuwe hybride motortechniek wordt de sport minder vervuilend, zonder in te leveren op snelheid of spektakel.

De CO2-uitstoot tijdens een Formule 1-raceweekend komt nauwelijks van de auto’s zelf, maar vooral van de hele organisatie eromheen: transport, energie, mensen en materiaal

F1 weet dit en werkt actief aan verbetering, met als einddoel: klimaatneutraal racen in 2030. De sport is dus niet alleen bezig met de snelste rondetijd — maar ook met een duurzamere toekomst.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...