Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe zwaar is een Formule 1 auto?
Overig

Hoe zwaar is een Formule 1 auto?

232
Hoe zwaar is een Formule 1 auto?
Foto: Joachim_Hofmann

Een Formule 1-auto weegt tegenwoordig minimaal 798 kilogram. Dat klinkt misschien als een hoop gewicht, en dat is het ook, vooral omdat dit het totaalgewicht is inclusief de coureur en banden, maar exclusief de brandstof. De FIA heeft dit gewicht bepaald om ervoor te zorgen dat teams niet gaan experimenteren met gevaarlijk lichte materialen.

Veiligheid staat immers voorop. De coureurs zelf moeten minimaal 80 kilogram wegen, inclusief hun uitrusting en stoeltje. Voldoen ze daar niet aan, dan wordt er simpelweg wat extra ballast in de cockpit geplaatst.

“Het grote probleem is het gewicht. Het gewicht is gigantisch. Op dit moment is de snelheid in langzame bochten niet geweldig. We blijven deze auto’s steeds veiliger maken, maar door ze zwaarder te maken, wordt het net of je met een bus rijdt.”

En geloof me, teams doen er alles aan om zo dicht mogelijk bij dat minimumgewicht te komen. Het is namelijk essentieel voor optimale prestaties. Tijdens een race verliezen coureurs vaak zo’n 2 tot 3 kilo door transpiratie, en aan het einde van de rit worden zowel de auto als de coureur gewogen. Alles om te controleren of ze niet te licht zijn geworden.

De gewichtstoename door de jaren heen

Als je terugkijkt naar de geschiedenis van de Formule 1, zul je zien dat de auto’s in de loop van de jaren behoorlijk zijn toegenomen in gewicht. In 2020 was het minimumgewicht nog 746 kilogram, en in 2021 ging dat omhoog naar 752 kilogram.

Mercedes
Foto: F1 Unleashed

En met de komst van de nieuwe technische reglementen in 2022 schoot het gewicht ineens omhoog naar 798 kilogram. Dat is een toename van maar liefst 46 kilogram in slechts twee jaar tijd. Je zou bijna denken dat ze allemaal flink aan het eten zijn geslagen!

Waarom die gewichtstoename? Er zijn verschillende oorzaken, waaronder complexere hybride-aandrijflijnen, grotere banden en verbeterde veiligheidsmaatregelen.

“We kunnen dit jaar de oude records halen met een normale ontwikkeling. Maar deze auto’s zullen nog steeds sneller zijn in de snelle bochten en langzamer in de bochten met lage snelheid.”

Deze maken de auto’s zwaarder, maar ook veiliger en duurzamer. In 2022 hadden veel teams moeite om dat nieuwe minimumgewicht te bereiken. Negen teams klopten zelfs aan bij de FIA om het minimumgewicht te verhogen, en dat deden ze ook met 3 kilogram.

In 2023 kregen de meeste teams hun auto’s op of dicht bij het minimumgewicht. Dit toont aan dat ze steeds beter omgaan met de nieuwe reglementen en de technologie weten te optimaliseren.

Wat betekent dat gewicht voor de prestaties?

Het huidige gewicht van de auto’s is niet zonder gevolgen. Coureurs klagen regelmatig dat de auto’s veel te zwaar zijn.

George Russell van Mercedes, was vrij direct: “Ik zie daar geen snelle oplossing voor.”

De zwaardere auto’s hebben invloed op allerlei aspecten van de prestaties. Zo kost het meer kracht om een zware auto snel te laten accelereren.

Remmen gaat ook lastiger; een zware auto tot stilstand brengen is gewoon een zwaardere taak voor de remmen, wat betekent dat ze sneller slijten. Daarnaast maken die extra kilo’s het moeilijker om de bochten goed door te komen. En laten we de banden niet vergeten – meer gewicht betekent meer slijtage.

JaarMinimumgewicht F1-auto
2020746 kg
2021752 kg
2022798 kg
2023798 kg

Teams besteden talloze uren en een hoop geld aan het optimaliseren van het gewicht en de gewichtsverdeling van hun auto’s. Elke gram kan het verschil maken.

Gewicht binnen de nieuwe reglementen

In 2026 staan er weer nieuwe technische reglementen op de agenda, en die kunnen ook invloed hebben op het gewicht van de auto’s. Er gaan geruchten dat de auto’s kleiner en minder breed worden, wat zou kunnen betekenen dat het gewicht afneemt.

red bull
Foto: WimboFormula!

Maar aan de andere kant komt er waarschijnlijk een nieuwe motorformule met een grotere elektrische component, en dat kan het gewicht juist weer laten toenemen. Het blijft dus een balans vinden tussen prestaties, veiligheid en duurzaamheid.

Nigel Mansell, wereldkampioen in 1992, had hier ook een uitgesproken mening over. Hij vergeleek de huidige auto’s met die uit zijn tijd:

“Het besturen van deze turbo-auto’s was het meest opwindende en angstaanjagende wat je in je leven kon doen. Niets op deze wereld komt in de buurt van de Williams FW11B, en de Formule 1 zal nooit daarnaar terugkeren.”

Mansell herinnert ons eraan hoe ver de technologie is gekomen, maar zijn opmerking roept ook vragen op over de richting waarin de sport zich beweegt. Gaan we ooit terug naar lichtere, meer eenvoudige auto’s?

Gewicht: belangrijke factor in de race

Het gewicht van de auto’s speelt een cruciale rol in de strijd tussen teams en coureurs. Een lichtere auto heeft voordelen in termen van acceleratie, topsnelheid en minder bandenslijtage. Daarom doen teams er alles aan om elke mogelijke gram te besparen.

De introductie van een minimumgewicht voor coureurs in 2019 zorgde ervoor dat de competitie eerlijker werd. Vroeger hadden kleinere, lichtere coureurs een voordeel omdat teams de extra ballast op strategische plekken in de auto konden plaatsen. Nu moet al dat extra gewicht in de cockpit zitten, wat dat voordeel wegnam.

JaarMinimumgewicht (kg)
2020746
2021752
2022798
2023798

Zoals deze tabel laat zien, is het minimumgewicht in de afgelopen jaren flink toegenomen.

De uitdagingen voor teams en coureurs

Het hogere gewicht van de huidige Formule 1-auto’s zorgt voor verschillende uitdagingen:

  • Gewichtsreductie: Teams moeten voortdurend creatieve oplossingen bedenken om gewicht te besparen zonder concessies te doen aan veiligheid of prestaties.
  • Fysieke belasting: Het besturen van zwaardere auto’s betekent een grotere fysieke belasting voor coureurs. Het is niet zomaar even een rondje rijden.
  • Strategie: Het hogere gewicht beïnvloedt de racestrategie, vooral als het gaat om bandenslijtage en pitstops.
  • Ontwikkeling: Ingenieurs moeten innovatief zijn om de prestaties te verbeteren, ondanks de hogere gewichtsvereisten.

Max Verstappen, de huidige wereldkampioen, was er kort maar krachtig over: “Daar moet nog wat vanaf.”

Zelfs topteams als Red Bull hebben het niet makkelijk om de perfecte balans te vinden tussen gewicht, prestaties en veiligheid. En daar zit nu juist de grote uitdaging voor de toekomst van de Formule 1. Terwijl de sport zich verder ontwikkelt, zullen teams en coureurs zich moeten blijven aanpassen aan nieuwe regels en innovaties. Eén ding is zeker: de strijd om snelheid gaat altijd door.

Gerelateerd nieuws

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele

Dubbele gele vlaggen worden strenger bestraft dan enkele gele vlaggen vanwege het...

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...