Lewis Hamilton heeft zich na de Braziliaanse Grand Prix openlijk uitgesproken over zijn groeiende frustratie met Mercedes. In scherpe bewoordingen omschreef hij het weekend als “een ramp,” en benadrukte hij hoe “onbestuurbaar” de auto aanvoelde.
Hamilton, zichtbaar aangeslagen, noemde de huidige situatie bij Mercedes “de ergste die hij ooit heeft meegemaakt.” Dit incident markeert een nieuw dieptepunt in zijn laatste seizoen met het team.
“Dat was een rampweekend, jongens. Dit is de slechtste auto die ik ooit heb gehad.” — Lewis Hamilton
Deze onvrede is geen eenmalige uitbarsting; al maanden worstelt Hamilton met een auto die volgens hem op een houten plank lijkt zonder enige vering, waardoor hij “overal stuitert” en “nergens kan accelereren.”
De voortdurende problemen met de auto zorgden ervoor dat Hamilton het weekend doorbracht in een poging de auto simpelweg op de baan te houden, zonder echt te kunnen presteren.
De oorzaak van de problemen volgens Hamilton
Tijdens de race in Brazilië werd Hamilton meer dan ooit geconfronteerd met een onvoorspelbare auto. De instabiliteit in bochten en het gebrek aan controle maakten het racen fysiek en emotioneel uitputtend voor hem.
Ondanks herhaalde verzoeken om fundamentele aanpassingen aan de auto, waaronder veranderingen in de ophanging en het algemene setup, weigerde Mercedes deze aanpassingen door te voeren.
“Het voelt als een houten plank, zonder vering, stuiterend op de banden. Ik kan nergens accelereren.” — Lewis Hamilton
Technisch directeur James Allison gaf aan dat budgetbeperkingen en technische beperkingen hierbij een rol speelden. Toch klinken deze verklaringen volgens velen als een zwak excuus, zeker gezien de aanhoudende problemen die Hamilton al maanden ondervindt.
Al in Austin, twee weken voor de race in Brazilië, verzocht Hamilton om fundamentele aanpassingen en wilde hij vanuit de pit starten voor betere afstellingen. Dit verzoek werd eveneens afgewezen.
Verschillen binnen het team: Hamilton versus Russell
Een opmerkelijk punt in deze situatie is de prestatiediscrepantie tussen Hamilton en zijn teamgenoot George Russell. Hoewel beide coureurs hetzelfde materiaal lijken te gebruiken, behaalt Russell consistentere resultaten.
In Brazilië eindigde Russell bijvoorbeeld als vierde, terwijl Hamilton worstelde om de auto op de baan te houden en slechts tiende werd.
Deze prestatieverschillen hebben geleid tot speculaties over mogelijke ongelijke behandeling binnen het team. In het verleden ontvingen de FIA en F1 zelfs een anonieme email waarin sabotage werd gesuggereerd bij Hamilton’s auto, wat resulteerde in een intern onderzoek door Mercedes en een rapportage aan de politie.
Hoewel er geen bewijs van kwaad opzet werd gevonden, voedde deze gebeurtenis de vermoedens van interne spanningen.
“Eén van de auto’s presteert veel beter,” merkte Hamilton recent op, een ogenschijnlijk onschuldige uitspraak, maar eentje die grote implicaties heeft gezien de context.
De gevolgen van mislukte upgrades en technische keuzes
Mercedes introduceerde na de zomerstop nieuwe updates aan de W5, een auto die aan het begin van het seizoen nog stabiel leek. De intentie was om de prestaties te verbeteren, maar deze updates bleken averechts te werken.
Sinds de introductie van de aanpassingen is het vertrouwen van Hamilton in de auto aanzienlijk gedaald. De resultaten spreken voor zich: een teleurstellende reeks, inclusief een vroege exit in de kwalificatie in Austin en een uitval tijdens de race.
Races na de zomer | Hamilton’s resultaat |
---|---|
Austin | DNF (uitgevallen) |
Brazilië | 10e plaats |
Totaal | Slechts 1 finish |
Hamilton heeft meerdere keren aangegeven dat hij geen hoop meer heeft voor de resterende races. Zijn opmerking dat dit “de slechtste auto is die hij ooit heeft gereden,” benadrukt de omvang van de huidige problemen.
Tegelijkertijd lijkt Mercedes niet in staat om de situatie snel te verbeteren door de restricties van de budgetcap en hun technische keuzes.
Het probleem bij Mercedes gaat verder dan technische tekortkomingen. Hamilton, ooit een icoon van optimisme en vastberadenheid, lijkt nu te zijn overgegaan tot berusting. Zijn recente opmerkingen geven aan dat hij niet meer bezig is met het verslaan van zijn teamgenoot of zijn eigen prestaties.
“Het maakt me niet uit of ik voor of achter George eindig. Ik wil gewoon de auto uit de muur houden en wat punten scoren voor het team, als ik dat kan.” — Lewis Hamilton
Deze verschuiving in houding weerspiegelt niet alleen de strijd met de auto, maar ook de breuk in zijn relatie met het team waarmee hij geschiedenis schreef.
Zijn prestaties en overwinningen in eerdere seizoenen staan in schril contrast met de huidige situatie. Hamilton’s verhaal met Mercedes lijkt in plaats van glorieus af te sluiten, uit te doven in frustratie en teleurstelling.