Tijdens de Braziliaanse Grand Prix leek Lando Norris even op weg naar een glorieus resultaat. Met indrukwekkende prestaties in de aanloop naar de race en zelfs een polepositie, leek het alsof hij dichterbij kwam om Max Verstappen uit te dagen.
De omstandigheden op zondag gaven echter een compleet andere wending aan het weekend voor Norris en zijn team. Het werd een race vol onverwachte momenten, waarin Max Verstappen de bovenhand kreeg en Norris genoegen moest nemen met een positie verder naar achteren.
Maar had Lando Norris ooit echt een kans om Verstappen te verslaan?
Het momentum leek aanvankelijk volledig in het voordeel van Lando Norris. McLaren kende sterke resultaten tijdens de trainingen en de sprintkwalificatie, waarin Norris de polepositie veiligstelde. Het team had zelfs teamorders ingesteld om hem voor Oscar Piastri te laten finishen in de sprintrace, wat nog meer punten opleverde.
Ook tijdens de natte kwalificatie van zondagmorgen, waar veel coureurs moeite hadden met de grip, wist Norris zich uitstekend te handhaven. De omstandigheden leken hem goed te liggen, en McLaren kon de overwinning bijna ruiken.
Echter, door de grillige omstandigheden tijdens de race en het uitstekende optreden van Verstappen, veranderde de situatie drastisch. Een vroege rode vlag, veroorzaakt door een crash van Cod Pino, gaf Red Bull de gelegenheid om een strategische gok te wagen door Verstappen op gebruikte intermediates te laten rijden
Dit bleek een cruciaal voordeel, aangezien Verstappen hierdoor zonder extra pitstop de leiding kon nemen.
Verstappen’s controle en ervaring in de regen
Het regende hevig op de baan in Brazilië, wat de omstandigheden aanzienlijk moeilijker maakte voor alle coureurs. Verstappen bleek in deze omstandigheden echter meesterlijk en haalde tijdens de race snel in.
Zijn vaardigheden en zelfvertrouwen in regenachtige omstandigheden maakten het verschil. Zoals een commentator aangaf:
“Hij heeft dit vermogen om grip te vinden in natte omstandigheden die andere coureurs niet durven op te zoeken.” — Lawrence Edmonson
Dit was niet de eerste keer dat Verstappen zo’n controle in de regen liet zien. In 2016 bewees hij al zijn capaciteiten in regenachtige omstandigheden op hetzelfde circuit. Zijn bekwaamheid om de auto op de baan te houden onder zware weersomstandigheden gaf hem een duidelijk voordeel.
Ondanks het snelle tempo en de stabiele rijstijl van Norris, had McLaren niet de flexibiliteit in de strategie om de situatie optimaal te benutten. McLaren besloot, net als Red Bull, ook risico’s te nemen, maar deze werkten niet in hun voordeel.
Zonder de rode vlag hadden de omstandigheden Norris wellicht meer in het voordeel gespeeld, aangezien hij vóór de rode vlag sneller was dan Verstappen in het middengedeelte van het circuit. Toen de rode vlag kwam, verloren hij en McLaren deze strategische positie.
Moment | Voordeel of Nadeel voor Norris |
---|---|
Polepositie | Voordeel |
Rode vlag | Nadeel |
Red Bull strategie | Voordeel Verstappen |
Snelheid en consistentie van Verstappen en Norris
In de droge secties van de race, waar snelheid en consistentie belangrijk waren, liet Verstappen opnieuw zijn klasse zien. Hij reed 17 snelste rondes, waarvan de snelste meer dan een seconde sneller was dan die van Norris. Dit onderstreepte nogmaals zijn dominantie, zelfs met verschillende weercondities op de baan.
“De snelste ronde van Verstappen was meer dan een seconde sneller dan die van Norris.” — Nate Saers
Deze prestatie benadrukte het verschil tussen Verstappen en zijn naaste rivalen op dat moment. Waar Norris het beste moest maken van de uitdagende omstandigheden, bewees Verstappen dat zijn ervaring en controle uiteindelijk de doorslag gaven.
Een ander belangrijk punt was het strategische voordeel dat Red Bull behaalde door de gok met gebruikte intermediates te nemen. Door te anticiperen op de rode vlag, kon Verstappen zijn banden behouden en hoefde hij geen extra pitstop te maken. Dit bleek cruciaal in een race waar elke stop tijdverlies betekende en de kans op een crash verhoogde.
De rode vlag zorgde voor een herstart, wat Norris zijn tempo doorbrak. Ondanks de sterke prestaties in de aanloop naar de race, verloor hij hierdoor zijn momentum. Zoals Andrea Stella, teambaas van McLaren, uitlegde na de race:
“Het kampioenschap van de constructeurs blijft prioriteit, maar het was altijd de bedoeling om dit weekend als team het maximale resultaat te behalen.” — Andrea Stella
Hoewel Norris alles op alles zette om Verstappen te evenaren, was de controle van Verstappen over de race ongeëvenaard. Norris kende enkele lastige momenten onder de natte omstandigheden, zoals aangegeven door Andrea Stella die opmerkte dat de wagen gevoelig was voor blokkeren tijdens het remmen. Deze instabiliteit beperkte zijn mogelijkheden om druk te blijven uitoefenen op Verstappen.
Kortom, ondanks de indrukwekkende prestaties van Norris en het sterke weekend van McLaren, had hij door de wisselvallige omstandigheden en het strategische inzicht van Red Bull nauwelijks een reële kans om Verstappen van de overwinning te houden.