Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Gebroken ‘gentleman’s agreement’ laat Renault met een ‘onmogelijke’ taak achter
F1 teams

Gebroken ‘gentleman’s agreement’ laat Renault met een ‘onmogelijke’ taak achter

131
Gebroken ‘gentleman’s agreement’ laat Renault met een ‘onmogelijke’ taak achter
Foto: Chris Game

Alpine-Renault in een ‘onmogelijke’ positie door F1-rivalen

Voormalig Alpine-baas Otmar Szafnauer gelooft dat het voor het team “onmogelijk” is om competitief te zijn aan de voorkant van de F1-grid met hun huidige tekort aan Renault-motoren. Hij heeft rivaliserende fabrikanten beschuldigd van het breken van een gentleman’s agreement om gelijkheid in de prestaties van de krachtbronnen te waarborgen. De Renault-motor kwam naar voren als de belangrijkste zwakte van Alpine tijdens een chaotisch seizoen 2023, waarbij Szafnauer de kwestie herhaaldelijk aan de orde stelde voor zijn ontslag bij de Belgische Grand Prix in juli.

Beschuldigingen van het breken van beloftes

Toen Honda zich officieel terugtrok uit de F1 aan het einde van 2021, voerde de F1 een motorbevriezing in om Red Bull in staat te stellen de eenheden van de Japanse fabrikant te blijven gebruiken, met een overeenkomst om ervoor te zorgen dat alle motoren op de huidige grid – Renault, Honda, Mercedes en Ferrari – relatief gelijk blijven in prestaties. Szafnauer heeft echter de concurrenten van Renault beschuldigd van het breken van een belofte om het Franse merk te helpen inhalen, nadat hij eerder had beweerd dat de motoren van Alpine “aanzienlijk achter” lagen op de oppositie. Hij gelooft dat het huidige tekort van Renault zal aanhouden tot de nieuwe motorregels van F1 in 2026 van kracht worden.

De uitdagingen van een oneerlijk speelveld

Szafnauer betoogde dat het “onmogelijk” is voor Alpine om als een toonaangevende kracht naar voren te komen met de motor die nog steeds tekortschiet, en beweerde dat er niets is dat de coureurs, Pierre Gasly en Esteban Ocon, of de chassisafdeling kunnen doen om zo’n flagrante tekortkoming te overwinnen. Hij legde uit dat zelfs als je het wilt veranderen, je beperkingen hebt. Je kunt alleen wijzigingen aanbrengen omwille van de betrouwbaarheid, en dat geeft je niet veel ruimte om de krachtoutput van de eenheid te verbeteren. En dat op zich, als je dat tekort hebt, is moeilijk te overwinnen.

Lees ook:  Flavio Briatore over druk bij Alpine: Jack Doohan moet direct presteren

Dus om competitief te zijn aan de voorkant van de grid, moet je het chassis en de coureurs en al het andere zoveel beter hebben dan iedereen anders om het tekort aan de krachtbron te compenseren – en dat is onmogelijk. Alpine eindigde als vierde in het constructeurskampioenschap van 2022 in Szafnauer’s enige volledige seizoen aan het roer in Enstone, maar gleed teleurstellend naar de zesde plaats – 160 punten achter Aston Martin (vijfde), 92 voor op Williams (zevende) – in 2023.

Gerelateerd nieuws

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...