Alpine-Renault in een ‘onmogelijke’ positie door F1-rivalen
Voormalig Alpine-baas Otmar Szafnauer gelooft dat het voor het team “onmogelijk” is om competitief te zijn aan de voorkant van de F1-grid met hun huidige tekort aan Renault-motoren. Hij heeft rivaliserende fabrikanten beschuldigd van het breken van een gentleman’s agreement om gelijkheid in de prestaties van de krachtbronnen te waarborgen. De Renault-motor kwam naar voren als de belangrijkste zwakte van Alpine tijdens een chaotisch seizoen 2023, waarbij Szafnauer de kwestie herhaaldelijk aan de orde stelde voor zijn ontslag bij de Belgische Grand Prix in juli.
Beschuldigingen van het breken van beloftes
Toen Honda zich officieel terugtrok uit de F1 aan het einde van 2021, voerde de F1 een motorbevriezing in om Red Bull in staat te stellen de eenheden van de Japanse fabrikant te blijven gebruiken, met een overeenkomst om ervoor te zorgen dat alle motoren op de huidige grid – Renault, Honda, Mercedes en Ferrari – relatief gelijk blijven in prestaties. Szafnauer heeft echter de concurrenten van Renault beschuldigd van het breken van een belofte om het Franse merk te helpen inhalen, nadat hij eerder had beweerd dat de motoren van Alpine “aanzienlijk achter” lagen op de oppositie. Hij gelooft dat het huidige tekort van Renault zal aanhouden tot de nieuwe motorregels van F1 in 2026 van kracht worden.
De uitdagingen van een oneerlijk speelveld
Szafnauer betoogde dat het “onmogelijk” is voor Alpine om als een toonaangevende kracht naar voren te komen met de motor die nog steeds tekortschiet, en beweerde dat er niets is dat de coureurs, Pierre Gasly en Esteban Ocon, of de chassisafdeling kunnen doen om zo’n flagrante tekortkoming te overwinnen. Hij legde uit dat zelfs als je het wilt veranderen, je beperkingen hebt. Je kunt alleen wijzigingen aanbrengen omwille van de betrouwbaarheid, en dat geeft je niet veel ruimte om de krachtoutput van de eenheid te verbeteren. En dat op zich, als je dat tekort hebt, is moeilijk te overwinnen.
Dus om competitief te zijn aan de voorkant van de grid, moet je het chassis en de coureurs en al het andere zoveel beter hebben dan iedereen anders om het tekort aan de krachtbron te compenseren – en dat is onmogelijk. Alpine eindigde als vierde in het constructeurskampioenschap van 2022 in Szafnauer’s enige volledige seizoen aan het roer in Enstone, maar gleed teleurstellend naar de zesde plaats – 160 punten achter Aston Martin (vijfde), 92 voor op Williams (zevende) – in 2023.