Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Gebroken ‘gentleman’s agreement’ laat Renault met een ‘onmogelijke’ taak achter
F1 teams

Gebroken ‘gentleman’s agreement’ laat Renault met een ‘onmogelijke’ taak achter

69
Alpine F1 Team
Foto: Chris Game

Alpine-Renault in een ‘onmogelijke’ positie door F1-rivalen

Voormalig Alpine-baas Otmar Szafnauer gelooft dat het voor het team “onmogelijk” is om competitief te zijn aan de voorkant van de F1-grid met hun huidige tekort aan Renault-motoren. Hij heeft rivaliserende fabrikanten beschuldigd van het breken van een gentleman’s agreement om gelijkheid in de prestaties van de krachtbronnen te waarborgen. De Renault-motor kwam naar voren als de belangrijkste zwakte van Alpine tijdens een chaotisch seizoen 2023, waarbij Szafnauer de kwestie herhaaldelijk aan de orde stelde voor zijn ontslag bij de Belgische Grand Prix in juli.

Beschuldigingen van het breken van beloftes

Toen Honda zich officieel terugtrok uit de F1 aan het einde van 2021, voerde de F1 een motorbevriezing in om Red Bull in staat te stellen de eenheden van de Japanse fabrikant te blijven gebruiken, met een overeenkomst om ervoor te zorgen dat alle motoren op de huidige grid – Renault, Honda, Mercedes en Ferrari – relatief gelijk blijven in prestaties. Szafnauer heeft echter de concurrenten van Renault beschuldigd van het breken van een belofte om het Franse merk te helpen inhalen, nadat hij eerder had beweerd dat de motoren van Alpine “aanzienlijk achter” lagen op de oppositie. Hij gelooft dat het huidige tekort van Renault zal aanhouden tot de nieuwe motorregels van F1 in 2026 van kracht worden.

De uitdagingen van een oneerlijk speelveld

Szafnauer betoogde dat het “onmogelijk” is voor Alpine om als een toonaangevende kracht naar voren te komen met de motor die nog steeds tekortschiet, en beweerde dat er niets is dat de coureurs, Pierre Gasly en Esteban Ocon, of de chassisafdeling kunnen doen om zo’n flagrante tekortkoming te overwinnen. Hij legde uit dat zelfs als je het wilt veranderen, je beperkingen hebt. Je kunt alleen wijzigingen aanbrengen omwille van de betrouwbaarheid, en dat geeft je niet veel ruimte om de krachtoutput van de eenheid te verbeteren. En dat op zich, als je dat tekort hebt, is moeilijk te overwinnen.

Lees ook:  Mercedes bevestigt verkennende gesprekken met Alpine

Dus om competitief te zijn aan de voorkant van de grid, moet je het chassis en de coureurs en al het andere zoveel beter hebben dan iedereen anders om het tekort aan de krachtbron te compenseren – en dat is onmogelijk. Alpine eindigde als vierde in het constructeurskampioenschap van 2022 in Szafnauer’s enige volledige seizoen aan het roer in Enstone, maar gleed teleurstellend naar de zesde plaats – 160 punten achter Aston Martin (vijfde), 92 voor op Williams (zevende) – in 2023.

Gerelateerd nieuws

Ferrari’s grote veranderingen: nieuwe ontwikkelingspakketten na de zomerstop

Ferrari staat op het punt om ingrijpende wijzigingen door te voeren in...

Red Bull worstelt met uitdagingen voor Belgische Grand Prix

Red Bull staat voor grote uitdagingen bij de aankomende Belgische Grand Prix....

Max Verstappen weigert Red Bull’s verbod op sim-racen: “Ik weet wat ik doe”

Max Verstappen heeft duidelijk gemaakt dat hij geen beperkingen accepteert op zijn...

Audi’s F1-project in crisis: Binotto keert terug na onverwachte ontslagen

Het Audi F1-project, dat in 2026 Sauber zou overnemen, verkeert in een...

Het echte probleem achter McLaren’s teamorder probleem

De teamorder-controverse bij McLaren tijdens de Hongaarse Grand Prix 2024 onthulde diepere...

Red Bull’s schokkende beslissing na Verstappens felle kritiek in Hongarije

Max Verstappen uitte tijdens de Hongaarse Grand Prix felle kritiek op Red...

McLaren’s teamorders in Hongarije kunnen kostbaar zijn voor Norris’ titelkansen

McLaren’s beslissing om Lando Norris de overwinning te laten afstaan aan Oscar...

Red Bulls slechtste race van het jaar in Hongarije

De Hongaarse Grand Prix van 2024 was zonder twijfel Red Bulls slechtste...