Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws FIA bevestigt belangrijke wijziging in puntensysteem voor seizoen van 2025
F1 nieuws

FIA bevestigt belangrijke wijziging in puntensysteem voor seizoen van 2025

49
fia

De FIA heeft bevestigd dat er een grote wijziging komt in het puntensysteem voor de Formule 1 in 2025. Tijdens een bijeenkomst van de World Motor Sport Council is besloten dat de punt voor de snelste ronde in een Grand Prix wordt geschrapt. Deze beslissing heeft belangrijke gevolgen voor de manier waarop coureurs punten kunnen scoren tijdens een raceweekend.

Sinds de introductie van de regel in 2019 werd een extra punt toegekend aan de coureur die de snelste ronde reed, mits deze coureur binnen de top 10 eindigde. Dit gaf teams en coureurs een extra tactische optie, vooral in races waar er grote verschillen tussen de auto’s waren.

Met vers rubber konden sommige coureurs op het juiste moment de snelste ronde zetten, wat de strijd om het kampioenschap kon beïnvloeden.

“Deze verandering zal een impact hebben op de tactieken van teams, omdat ze nu minder flexibel zijn in het veiligstellen van extra punten,” aldus een woordvoerder van de FIA.

Met het schrappen van deze regel in 2025 vervalt deze tactische mogelijkheid. Dit betekent dat het behalen van punten voortaan volledig zal afhangen van de finishposities. Coureurs die normaal gesproken aan het einde van de race zouden stoppen voor een set verse banden om een snelle ronde te zetten, zullen deze strategie niet meer kunnen toepassen.

Verdubbeling van het gebruik van juniorcoureurs

Naast de wijziging in het puntensysteem, heeft de FIA ook bevestigd dat teams in 2025 vaker juniorcoureurs moeten inzetten. Dit beleid, dat is bedoeld om jong talent meer ervaring te laten opdoen, wordt in 2025 verder uitgebreid.

Waar teams in 2024 nog verplicht waren om twee keer per seizoen een juniorcoureur te laten rijden, zal dit in 2025 worden verdubbeld naar vier sessies per seizoen.

Voor elk team betekent dit dat beide reguliere coureurs in totaal twee sessies zullen moeten afstaan aan een juniorcoureur. De definitie van een juniorcoureur is een coureur met maximaal twee Grand Prix-starts op zijn naam. Dit geeft jonge talenten meer kansen om zich te bewijzen op het hoogste niveau, en stelt teams voor nieuwe uitdagingen in hun racevoorbereidingen.

Lees ook:  Stella dringt aan op accepteren FIA-uitspraak over Red Bull’s bib-tool

Hoewel de wijzigingen voor 2025 al ingrijpend zijn, is de FIA ook bezig met een grootschalige herstructurering van de reglementen voor 2026 en daarna. Vanaf dat seizoen zullen de regels in thematische secties worden onderverdeeld, wat zorgt voor een duidelijke en overzichtelijke structuur van de regelgeving.

Belangrijkste wijzigingen per 2025

De technische reglementen zullen worden opgenomen in Sectie C van het regelboek, waarin onder andere verbeteringen in de aerodynamica worden opgenomen. Deze veranderingen zijn gericht op hogere prestatieniveaus voor de auto’s, terwijl tegelijkertijd de turbulentie achter de auto’s beter wordt beheerst.

RegelwijzigingBeschrijving
Punt voor snelste rondeWordt verwijderd, geen extra punt meer voor de snelste ronde in de top 10
Gebruik van juniorcoureursVerplicht aantal sessies met juniorcoureurs wordt verdubbeld naar vier
Herstructurering reglementen 2026Technische, sportieve en financiële regels worden in thematische secties opgenomen

De sportieve reglementen worden Sectie B en zullen een vereenvoudigde en gemoderniseerde taal bevatten, inclusief maatregelen om het energiemanagement van de powerunits en het gebruik van beweegbare aerodynamische onderdelen te reguleren.

De financiële reglementen, die worden opgenomen in Sectie D, zullen verder worden verfijnd op basis van de ervaring die sinds de invoering van het budgetplafond in 2021 is opgedaan. Dit omvat het verder verduidelijken van uitzonderingen en aanpassingen, evenals het versterken van de maatregelen die de FIA kan nemen om naleving te waarborgen.

Wijziging en race-strategieën

De afschaffing van het punt voor de snelste ronde heeft gevolgen voor de strategieën die teams toepassen tijdens een Grand Prix. Voorheen konden teams op strategisch vlak gebruikmaken van deze regel door een coureur, die buiten de strijd om de overwinning reed, te laten stoppen voor nieuwe banden en zo de snelste ronde te rijden. Dit zou de coureur een extra punt opleveren, mits hij binnen de top 10 finishte.

Lees ook:  McLaren in het middelpunt na onthulling FIA over nieuwe bewijsstukken

Nu deze optie verdwijnt, zullen teams zich volledig moeten richten op de eindposities. Het behalen van punten zal uitsluitend gebaseerd zijn op het resultaat aan de finishlijn. Hierdoor kunnen sommige coureurs minder risico’s nemen, aangezien de kans op het veiligstellen van een extra punt is verdwenen.

“We verwachten dat teams hun focus meer zullen leggen op stabiliteit en consistentie in plaats van risicovolle strategieën voor dat ene extra punt,” verklaarde een insider bij een groot Formule 1-team.

Verdubbeling van juniorcoureursessies

Het verdubbelen van het aantal sessies waarin juniorcoureurs ingezet moeten worden, biedt aanzienlijke kansen voor opkomend talent. Teams zullen nu verplicht zijn om in vier verschillende sessies per seizoen een juniorcoureur in te zetten, waardoor jonge coureurs meer ervaring kunnen opdoen in de Formule 1-omgeving.

Deze verandering zal echter ook uitdagingen met zich meebrengen voor de teams, omdat het betekent dat de reguliere coureurs vaker een sessie moeten missen. Dit kan de voorbereiding van het team beïnvloeden, vooral in de drukke Europese zomerraces waarin teams minder tijd hebben om zich aan te passen aan wijzigingen.

JaarAantal vereiste juniorcoureursessies per team
20242 sessies
20254 sessies

De FIA heeft verder aangekondigd dat de reglementen vanaf 2026 thematisch worden ingedeeld om duidelijkheid en consistentie te bieden. De technologische vooruitgang, met name op het gebied van aerodynamica, zal leiden tot verbeterde prestaties van de auto’s, terwijl de sportieve en financiële reglementen ook eenvoudiger en overzichtelijker worden gemaakt.

Door de regels op deze manier te herstructureren, wil de FIA ervoor zorgen dat de betrokken partijen, zoals teams en coureurs, de regels beter kunnen begrijpen en toepassen.

Dit zal niet alleen helpen bij het beheersen van de kosten, maar ook bij het bevorderen van eerlijkere en transparantere concurrentie.

“Het doel is om de complexiteit van de reglementen te verminderen en de toegang tot de sport makkelijker te maken voor nieuwe teams en coureurs,” aldus de FIA.

Met deze belangrijke veranderingen in het puntensysteem en de introductie van nieuwe verplichtingen voor teams, blijft de Formule 1 zich ontwikkelen om jong talent kansen te bieden en de concurrentie op een eerlijke manier te versterken.

Teams zullen zich moeten aanpassen aan de nieuwe regels, terwijl de herstructurering van de reglementen in 2026 verdere duidelijkheid moet brengen voor de toekomst van de sport.

Gerelateerd nieuws

Verstappen en Norris: Telemetriegegevens roepen nieuwe vragen op over FIA-beslissing

De telemetriegegevens van de incidenten tussen Max Verstappen en Lando Norris tijdens...

Verstappen vs Norris: FIA-stewards oordelen over controversiële inhaalactie

De FIA-stewards hebben hun officiële standpunt bekendgemaakt over het incident tussen Max...

Verstappen en Norris momenten tijdens de GP van de Verenigde Staten 2024

De Grand Prix van de Verenigde Staten 2024 werd gekenmerkt door een...

Perez over belangrijke upgrades voor Verstappen: ‘die heb ik niet’

Sergio Perez heeft openlijk toegegeven dat hij tijdens de Amerikaanse Grand Prix...

Stella dringt aan op accepteren FIA-uitspraak over Red Bull’s bib-tool

Andrea Stella benadrukt dat McLaren de beslissing van de FIA moet accepteren...

Ted Kravitz zag ‘compleet nieuwe’ Verstappen na interview tijdens GP VS

Max Verstappen liet tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten een...

Mercedes blijft worstelen: George Russell deelt zijn oordeel over het seizoen

George Russell heeft het na de kwalificatie voor de Grand Prix van...

Ferrari’s kansen op winst tijdens de US Grand Prix bij COTA

Tijdens de Sprint race van de US Grand Prix op het Circuit...