Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams F1 tech review: Williams klauwt zich omhoog van achteraan de grid
F1 teams

F1 tech review: Williams klauwt zich omhoog van achteraan de grid

60
alexander albon williams

Williams heeft in 2023 een gestage klim gemaakt in het wereldkampioenschap Formule 1 naar de zevende plaats, nadat het in het eerste jaar van deze regelgevingsfase als laatste eindigde. Laten we eens kijken naar de fijnere details van de FW45 en hoe deze tijdens het seizoen is aangepast om die sprong voorwaarts in de pikorde te maken.

Technische innovaties van de Williams FW45

Williams was een van de weinige teams die ervoor koos om buisachtige vinnen op het oppervlak van zijn voorste remklauw te gebruiken om gewicht te verminderen en de koeling te verbeteren. Een close-up van de voorvleugel van de FW45 bij de Australische Grand Prix laat zien hoeveel breder het statische binnenste gedeelte van hun vleugel was in vergelijking met veel van zijn rivalen. Het team gebruikte een conventioneel ontwerp voor de voorvleugel eindplaat en een S-vormige duikvlakopstelling. Voor de Australische Grand Prix gebruikte Williams een achtervleugel aan de lagere kant van het downforcespectrum, terwijl het in Monaco een achtervleugel met hoge downforce gebruikte.

Aanpassingen gedurende het seizoen

Gedurende het seizoen heeft Williams verschillende componenten van de FW45 aangepast. Dit omvat wijzigingen aan de voorvleugel, straalvleugel, RBD-winglets, FBD-uitlaatschep, motorafdekking en meer. Bijvoorbeeld, voor de Grote Prijs van Groot-Brittannië introduceerde het team een nieuwe specificatie van de voorvleugelklepverdeling. In deze specificatie is het beweegbare gedeelte veel breder, wat resulteert in een smallere statische sectie naast de neus. Voor de Italiaanse Grand Prix koos Williams voor een aanbod met lage downforce, samen met een enkelvoudig straalvleugelelement, dat ook werd bijgesneden om aan de eisen van het circuit te voldoen.

De weg vooruit voor Williams

De technische details en aanpassingen van de FW45 gedurende het seizoen tonen de inspanningen van Williams om hun positie in het kampioenschap te verbeteren. Met hun gestage klim naar de zevende plaats in 2023, is het duidelijk dat het team vastbesloten is om verder te bouwen op hun successen en zich verder omhoog te werken van achteraan de grid. Het zal interessant zijn om te zien hoe hun technische innovaties en strategieën zich in de toekomst zullen ontvouwen.

Gerelateerd nieuws

Hoe Mercedes zijn lastige W15-auto weer aan de praat kreeg

Mercedes begon het seizoen met een W15 die zowel voor Lewis Hamilton...

Leclerc hoopt op uitdaging in Catalonië met ‘rijdbare en snellere’ Ferrari

De opgewaardeerde Ferrari heeft het potentieel om het iconische Italiaanse team zijn...

Red Bull: Kerb oplossing zetten aero voordelen niet op het spel

Uitdagingen met de ophanging van de RB20 Het team uit Milton Keynes...

Ferrari’s teambaas voelt zich bedreigd door McLaren

Ferrari’s teleurstellend weekend in Canada Ferrari had een rampzalig weekend in Canada,...

Mercedes moet zichzelf heruitvinden, zegt Toto Wolff

Mercedes, een dominante kracht in de Formule 1 gedurende het afgelopen decennium,...

Ferrari’s reactie op de rampzalige Grand Prix van Canada: “Alles ging mis”

Problemen tijdens de kwalificatie De Scuderia Ferrari werd door verschillende rivalen gezien...

Mercedes klaar voor Spaanse GP met nieuwe vloer na succes van nieuwe voorvleugel

Mercedes heeft het meest competitieve weekend van het jaar achter de rug...

In welk jaar gaat audi zijn entree maken in de formule 1?

Audi gaat zijn entree maken in de Formule 1 in het jaar...