Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams De verandering in F1-aanpak waardoor Red Bull de nederlaag in Brazilië 2022 wist te wissen
F1 teams

De verandering in F1-aanpak waardoor Red Bull de nederlaag in Brazilië 2022 wist te wissen

135
Red Bull Racing Brazilie
Foto: Lukas Raich

Veranderingen in de achtervleugel

De prestaties van Red Bull Racing zijn onmiskenbaar sterk dit seizoen, maar dit weerhoudt het team er niet van om stil te zitten. Kijkend naar de gebeurtenissen van 12 maanden geleden op het circuit van Interlagos, waar Mercedes een opening vond, is duidelijk dat Red Bull geen herhaling wilde van dat scenario. De RB19 heeft een aanzienlijk grotere prestatievoorsprong over de concurrentie dan de auto van vorig seizoen. Een van de meest in het oog springende wijzigingen is de configuratie van de achterste en straalvleugels van de RB18 en RB19. Deze aanpassingen illustreren een verschuiving in de benadering van hoe downforce aan de achterkant van de auto wordt gebalanceerd.

Innovaties in vleugelontwerp

In vergelijking met het vorige model zien we een veranderde architectuur van de achtervleugel, waarbij de centrale overspanning van het hoofdvlak breder is voordat het overgaat in een strakkere overgang met de endplate. De hoogte van de bovenste flap blijft echter constant over de gehele spanwijdte, met een traanvormige flap-pivot die helpt bij de verdeling van de luchtstroom als de flap samengaat met het open einde van de tipsectie. Deze aanpassingen zijn nieuw dit seizoen en bedoeld om downforce en luchtweerstand beter te kunnen afstemmen.

Aanpassingen aan de balkvleugel

Red Bull heeft ook gekozen voor een van zijn configuraties met meer downforce voor de balkvleugel in 2022. Hoewel het nog steeds een dubbelelementoptie heeft gebruikt dit seizoen, is duidelijk dat het een veel meer ontlaste variant betrof. Hoofdingenieur Paul Monaghan merkte op dat er een breed scala aan downforceniveaus binnen het veld lijkt te zijn, maar er zijn nog andere elementen die Red Bull heeft veranderd voor dit jaar.

Lees ook:  Red Bull ondanks teleurstellende vrijdag nog vol vertrouwen voor Monza

Focus op de vloer en diffuser

Terwijl rivalen proberen te ontrafelen waarom de RB19 zo goed presteert, is er toenemende aandacht voor het ontwerp van de vloer en diffuser van de auto, aangezien dit gebieden zijn die cruciaal zijn voor de prestaties van de wagen. Een interessante verandering dit seizoen is de aanpassing die Red Bull heeft gemaakt sinds de Spaanse Grand Prix, waarbij de bovenhoek van de diffuser naar binnen is getrokken. Deze innovatie, geïnspireerd door Williams, toont aan dat geen enkel team ooit de ideeën van de langzamere rivalen moet negeren, omdat zij soms zeer goede concepten kunnen hebben.

De impact van de ‘pinch’ op de luchtstroom

Deze ‘pinch’, of knijpfunctie, heeft invloed op de luchtstroom en drukverdeling zowel binnen de diffuser als extern wanneer het in die hoek stroomt. Het vereiste ook dat het team de juiste geometrieën vond, niet alleen voor het geknepen gedeelte, maar ook voor de zijwand van de diffuser en het hellende plafond.

Verdergaande ontwikkelingen

Terwijl we de technische vooruitgang van Red Bull Racing blijven volgen, is het duidelijk dat het team constant innoveert en zoekt naar manieren om hun voorsprong te behouden en uit te bouwen. De technische verfijningen, ook al lijken ze subtiel, dragen bij aan de kracht van hun prestaties op de baan. Het verhaal van de RB19 is er een van continue ontwikkeling en aanpassing, een verhaal dat nog lang niet ten einde is.

Gerelateerd nieuws

Vasseur houdt de deur open voor Sainz: ‘veel respect voor hem’

Ferrari heeft eerder bevestigd dat Lewis Hamilton vanaf 2025 zal toetreden tot...

McLaren vermijdt nieuwe vloerontwikkelingen: ‘wachten op overtuigende cijfers’

McLaren heeft in 2024 een opmerkelijke strategie gevolgd door zich te onthouden...

Mercedes kijkt naar alternatieven voor Verstappen in 2026

Het lijkt erop dat Mercedes zijn focus verlegt voor 2026. Ze hebben...

Mercedes reageert op de geruchten rond de motoren voor 2026

Mercedes heeft gereageerd op de geruchten over hun positie in de aanloop...

Audi in 2025: De 5 beste opties naast Nico Hülkenberg

In het aanloop naar de F1 2025, waarbij Audi een groots entree...

Baku GP 2024: De F1-upgrades die we kunnen verwachten

Tijdens de Baku GP 2024 kunnen we upgrades verwachten van enkele grote...

McLaren uitdaging met huidige situatie: ‘Geen enkele coureur wilt teamorders’

McLaren heeft een probleem met het managen van hun coureurs. Hoewel ze...

McLaren blokkeert Norris’ overstap naar Red Bull: Helmut Marko onthult cruciale dealbreuk

Red Bull had in 2019 een contract klaarliggen voor Lando Norris, dat...