Veranderingen in de achtervleugel
De prestaties van Red Bull Racing zijn onmiskenbaar sterk dit seizoen, maar dit weerhoudt het team er niet van om stil te zitten. Kijkend naar de gebeurtenissen van 12 maanden geleden op het circuit van Interlagos, waar Mercedes een opening vond, is duidelijk dat Red Bull geen herhaling wilde van dat scenario. De RB19 heeft een aanzienlijk grotere prestatievoorsprong over de concurrentie dan de auto van vorig seizoen. Een van de meest in het oog springende wijzigingen is de configuratie van de achterste en straalvleugels van de RB18 en RB19. Deze aanpassingen illustreren een verschuiving in de benadering van hoe downforce aan de achterkant van de auto wordt gebalanceerd.
Innovaties in vleugelontwerp
In vergelijking met het vorige model zien we een veranderde architectuur van de achtervleugel, waarbij de centrale overspanning van het hoofdvlak breder is voordat het overgaat in een strakkere overgang met de endplate. De hoogte van de bovenste flap blijft echter constant over de gehele spanwijdte, met een traanvormige flap-pivot die helpt bij de verdeling van de luchtstroom als de flap samengaat met het open einde van de tipsectie. Deze aanpassingen zijn nieuw dit seizoen en bedoeld om downforce en luchtweerstand beter te kunnen afstemmen.
Aanpassingen aan de balkvleugel
Red Bull heeft ook gekozen voor een van zijn configuraties met meer downforce voor de balkvleugel in 2022. Hoewel het nog steeds een dubbelelementoptie heeft gebruikt dit seizoen, is duidelijk dat het een veel meer ontlaste variant betrof. Hoofdingenieur Paul Monaghan merkte op dat er een breed scala aan downforceniveaus binnen het veld lijkt te zijn, maar er zijn nog andere elementen die Red Bull heeft veranderd voor dit jaar.
Focus op de vloer en diffuser
Terwijl rivalen proberen te ontrafelen waarom de RB19 zo goed presteert, is er toenemende aandacht voor het ontwerp van de vloer en diffuser van de auto, aangezien dit gebieden zijn die cruciaal zijn voor de prestaties van de wagen. Een interessante verandering dit seizoen is de aanpassing die Red Bull heeft gemaakt sinds de Spaanse Grand Prix, waarbij de bovenhoek van de diffuser naar binnen is getrokken. Deze innovatie, geïnspireerd door Williams, toont aan dat geen enkel team ooit de ideeën van de langzamere rivalen moet negeren, omdat zij soms zeer goede concepten kunnen hebben.
De impact van de ‘pinch’ op de luchtstroom
Deze ‘pinch’, of knijpfunctie, heeft invloed op de luchtstroom en drukverdeling zowel binnen de diffuser als extern wanneer het in die hoek stroomt. Het vereiste ook dat het team de juiste geometrieën vond, niet alleen voor het geknepen gedeelte, maar ook voor de zijwand van de diffuser en het hellende plafond.
Verdergaande ontwikkelingen
Terwijl we de technische vooruitgang van Red Bull Racing blijven volgen, is het duidelijk dat het team constant innoveert en zoekt naar manieren om hun voorsprong te behouden en uit te bouwen. De technische verfijningen, ook al lijken ze subtiel, dragen bij aan de kracht van hun prestaties op de baan. Het verhaal van de RB19 is er een van continue ontwikkeling en aanpassing, een verhaal dat nog lang niet ten einde is.