Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams De nieuwe identiteit van Red Bulls F1-team: een verwarrende naamsverandering

De nieuwe identiteit van Red Bulls F1-team: een verwarrende naamsverandering

190
De nieuwe identiteit van Red Bulls F1-team: een verwarrende naamsverandering
Foto: F1 Plus

Red Bull heeft bevestigd dat hun voormalige AlphaTauri-team in 2024 onder een nieuwe naam zal racen, maar het is nog onduidelijk hoe we dit team nu moeten noemen. De beslissing om het kledingmerk AlphaTauri terug te trekken en een nieuwe merkidentiteit voor het zusterteam te creëren, heeft geleid tot de nieuwe naam: Visa Cash App RB. Deze naam rolt echter niet gemakkelijk van de tong.

De uitdaging van een nieuwe teamnaam

Het probleem met de nieuwe naam is dat de ‘RB’ in de naam eigenlijk nergens voor staat. Er waren allerlei geruchten, zoals de naam ‘Racing Bulls’, maar deze naam wordt officieel niet gebruikt en er is geen indicatie dat ‘RB’ ooit ergens voor zal staan. Sponsorovereenkomsten hebben in het verleden tot ongebruikelijke situaties geleid, zoals Williams die in 1979 als Albilad-Saudia Racing Team deelnam aan F1, maar toch bleef iedereen ze Williams noemen.

Een zwakke nieuwe identiteit

De trend om sponsoren tevreden te stellen met steeds meer identiteitsverminderende teamnamen heeft geleid tot moeilijke namen voor 2024. Sauber, het team achter Alfa Romeo, heeft zichzelf bijvoorbeeld omgedoopt tot Stake F1 Team Kick Sauber. Maar in tegenstelling tot Sauber, waarbij de oorspronkelijke naam nog steeds op de achtergrond aanwezig is, biedt de nieuwe naam van Red Bulls tweede team geen dergelijke eenvoudigheid. Het noemen van het team als ‘Visas’ of ‘Cash Apps’ is onzinnig, terwijl ‘de RB’s’ niet goed werkt in geschreven of gesproken vorm.

De noodzaak van duidelijke teamidentiteiten in F1

Deze naamsverandering roept vragen op over de richting en identiteit van Red Bulls tweede team. Het team had een duidelijke identiteit als Toro Rosso en zelfs als AlphaTauri, maar deze nieuwe identiteit lijkt onzekerheid en een gebrek aan duidelijke richting te tonen. Om de situatie op korte termijn te verbeteren, zou besloten kunnen worden dat ‘RB’ daadwerkelijk ergens voor staat en dit bevestigen. F1 zou nieuwe regels moeten implementeren voor teamnamen om situaties zoals deze in de toekomst te voorkomen, waarbij de identiteit van een team duidelijk gekoppeld moet zijn aan het eigendom van het team en niet afhankelijk moet zijn van tijdelijke sponsordeals.

Gerelateerd nieuws

Fred Vasseur Ferrari

Hamilton werkt achter de schermen aan doorbraak in Maranello: ‘vol focus op wat ik moet veranderen

Lewis Hamilton is deze week opnieuw gesignaleerd bij de Ferrari-fabriek in Maranello....

Mclaren

McLaren herhaalt slimme update-aanpak in Jeddah: ‘testen, verbergen, herintroduceren’

McLaren arriveerde in Jeddah met een reeks nieuwe onderdelen voor de MCL39....

Toto Wolff Mercedes

Mercedes spreekt van ‘slechtste weekend tot nu toe’: ‘we hadden geen grip, geen antwoord’

Mercedes begon de Grand Prix van Saoedi-Arabië met realistische verwachtingen na een...

Aston Martin Fernando Alonso

Alonso worstelt met AMR25 en ziet geen oplossingen: ‘we hebben geen ideeën meer’

Fernando Alonso had in Jeddah maar liefst drie nieuwe setjes zachte banden...