Red Bull heeft bevestigd dat hun voormalige AlphaTauri-team in 2024 onder een nieuwe naam zal racen, maar het is nog onduidelijk hoe we dit team nu moeten noemen. De beslissing om het kledingmerk AlphaTauri terug te trekken en een nieuwe merkidentiteit voor het zusterteam te creëren, heeft geleid tot de nieuwe naam: Visa Cash App RB. Deze naam rolt echter niet gemakkelijk van de tong.
De uitdaging van een nieuwe teamnaam
Het probleem met de nieuwe naam is dat de ‘RB’ in de naam eigenlijk nergens voor staat. Er waren allerlei geruchten, zoals de naam ‘Racing Bulls’, maar deze naam wordt officieel niet gebruikt en er is geen indicatie dat ‘RB’ ooit ergens voor zal staan. Sponsorovereenkomsten hebben in het verleden tot ongebruikelijke situaties geleid, zoals Williams die in 1979 als Albilad-Saudia Racing Team deelnam aan F1, maar toch bleef iedereen ze Williams noemen.
Een zwakke nieuwe identiteit
De trend om sponsoren tevreden te stellen met steeds meer identiteitsverminderende teamnamen heeft geleid tot moeilijke namen voor 2024. Sauber, het team achter Alfa Romeo, heeft zichzelf bijvoorbeeld omgedoopt tot Stake F1 Team Kick Sauber. Maar in tegenstelling tot Sauber, waarbij de oorspronkelijke naam nog steeds op de achtergrond aanwezig is, biedt de nieuwe naam van Red Bulls tweede team geen dergelijke eenvoudigheid. Het noemen van het team als ‘Visas’ of ‘Cash Apps’ is onzinnig, terwijl ‘de RB’s’ niet goed werkt in geschreven of gesproken vorm.
De noodzaak van duidelijke teamidentiteiten in F1
Deze naamsverandering roept vragen op over de richting en identiteit van Red Bulls tweede team. Het team had een duidelijke identiteit als Toro Rosso en zelfs als AlphaTauri, maar deze nieuwe identiteit lijkt onzekerheid en een gebrek aan duidelijke richting te tonen. Om de situatie op korte termijn te verbeteren, zou besloten kunnen worden dat ‘RB’ daadwerkelijk ergens voor staat en dit bevestigen. F1 zou nieuwe regels moeten implementeren voor teamnamen om situaties zoals deze in de toekomst te voorkomen, waarbij de identiteit van een team duidelijk gekoppeld moet zijn aan het eigendom van het team en niet afhankelijk moet zijn van tijdelijke sponsordeals.