Na een heftige klap voor Lance Stroll tijdens de kwalificaties van de Singapore Grand Prix, kwamen de problemen voor Aston Martin opgestapeld. Fernando Alonso sloot de zondagrace af zonder punten in de pocket.
Het was Alonso, tweevoudig wereldkampioen, die de eer van Aston Martin moest verdedigen. Na het besluit om Stroll na zijn zware crash niet te laten rijden, rustte alle hoop op Alonso. Startend van de zevende plek, mengde hij zich eerst nog in de topstrijd. Echter, naarmate de race vorderde, zakte hij terug en kreeg als kers op de taart een tijdstraf van vijf seconden voor een fout in de pitstraat. De eindstreep haalde hij op een teleurstellende 15e plaats.
“Deze race was een uitdaging,” vertelt Alonso aan de verzamelde pers. “Het tempo ontbrak en dan nog andere problemen zoals een inschattingsfout bij de pitstop en verkeer. Kortom, een race om snel te vergeten.”
Toch probeert Alonso het positieve eruit te halen: “Alles ging mis in één race, dat is het enige pluspunt. We hopen van deze tegenslagen te leren en sterker terug te komen in Japan.” De AMR23 gaf Alonso duidelijk hoofdbrekens in Singapore. “De auto voelde niet stabiel, en dat had gevolgen voor de banden na de pitstops. We moeten grondig analyseren wat er mis ging.”
“Singapore had een sterk weekend voor ons moeten zijn, dat was helaas niet zo. Laten we hopen op beter in Japan, maar een wonder verwachten we niet,” voegde hij eraan toe.
Alonso stelde verder duidelijk dat de recente regelwijzigingen rond de flexibele vleugels, bekend als ‘flexi-wings’, geen invloed hadden op hun prestaties. “Voor ons team was er geen verandering. Er hoefde niets aangepast te worden, dus dat is een opluchting.” Het gerucht ging dat Aston Martin een van de teams was die deze vleugels gebruikte, maar de Spaanse coureur ontkracht die speculaties.