De uitdaging van Aston Martin
Bij de seizoensopener in Bahrein kwalificeerde Fernando Alonso zich als zesde, maar zakte tijdens de race terug naar de negende plaats, achter de coureurs van Mercedes en McLaren, en eindigde 74 seconden achter winnaar Max Verstappen. Alonso kwalificeerde zich als vierde voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië, maar verloor al snel een plaats aan Oscar Piastri van McLaren. Gedurende de race bleef hij op de vijfde plaats, voor de Mercedes van George Russell, en eindigde 35 seconden achter Verstappen. Na een teleurstellende racevorm in Bahrein, erkende Alonso dat Jeddah een stap vooruit vertegenwoordigde. “Ik denk dat het beter was,” zei hij. “We hebben vrijdag een nieuw onderdeel geïntroduceerd dat heel goed werkte. En ik denk dat we een stap vooruit hebben gezet qua prestaties. Maar we missen misschien nog twee of drie tienden in vergelijking met McLaren en Mercedes, en we zullen die prestaties blijven najagen. Het is uitdagend, maar het is een mooie uitdaging en een interessant seizoen dat voor ons ligt.”
De racestrategie en prestaties
Alonso gaf toe dat hij niet had verwacht voor Russell te kunnen blijven, aangezien hij dacht dat de W15 een beter tempo had. “Het was stressvol omdat ik aan het pushen was en Oscar gewoon wegtrok,” zei hij. “En George was aanzienlijk sneller achter mij, dus ik dacht, oké, het is nog 43 ronden tot het einde na de safety car. In FP2 doen we normaal gesproken negen of tien ronden op de lange run. Dus om 42 te doen was, laten we zeggen, onbekend terrein wat betreft de leeftijd van de banden. Dus ja, ik zorgde er gewoon voor dat de strategie nog steeds een eenstopper was, en we veranderden het plan niet.” Aston Martin teambaas Mike Krack zei dat het te vroeg was om een duidelijk beeld te hebben van waar het Silverstone-team staat in de pikorde. “Ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat we een beter tempo hadden,” zei hij. “Maar ook zeiden we na Bahrein laten we een paar races wachten om te zien waar we echt staan, omdat Bahrein echt een uitzondering is. We hebben dat ook in het verleden gezien. Dus ik denk dat als we terugkomen van Melbourne, we een goed beeld hebben van waar iedereen staat qua eerste ronde, en ook op de lange runs.”
Het belang van aanpassingen en verbeteringen
Gevraagd of de prestatie in Jeddah circuit-specifiek was of gerelateerd aan veranderingen, zei hij: “Ik denk beide. Onze race-runs op vrijdag waren niet fantastisch. En toen probeerden we de auto een beetje te veranderen, om de banden te helpen, om de banden te beschermen. En gelukkig verloren we niets [in de kwalificatie]. En dan is er natuurlijk, de baan die met elke ronde verbetert, verbetert. Wanneer je zulke hoge grip en hoge laterale bochten hebt, dan gaat het rubber dat van de banden komt op de baan, en dan wordt het makkelijker.”
Alonso’s inzichten en de strategische aanpassingen van het team benadrukken de voortdurende strijd en het streven naar verbetering in de Formule 1. Terwijl Aston Martin stappen vooruit zet, blijft de jacht op de concurrentie een essentieel onderdeel van hun seizoen.