Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 coureurs Tsunoda: Niet schelden op de radio is zwaarder dan de g-krachten van een F1-auto besturen
F1 coureurs

Tsunoda: Niet schelden op de radio is zwaarder dan de g-krachten van een F1-auto besturen

41
yuki tsunoda
Foto: Aldas

Yuki Tsunoda, die nu zijn vierde seizoen in de topklasse van de Formule 1 betwist, heeft een reputatie opgebouwd voor het openlijk uiten van zijn emoties via pittige, soms met scheldwoorden gevulde teamradioberichten. Hij sprak over “verhitte momenten in mijn brein” als reactie op een oproep van de pitmuur om achter teamgenoot Daniel Ricciardo te blijven tijdens de openingsrace van het seizoen in Bahrein vorige maand, een instructie die hij aanvankelijk weigerde. De Japanse coureur erkende echter dat dit een gebied is waarop hij “zeker moet verbeteren… voornamelijk gericht op die zelfbeheersing” terwijl hij probeert zich in de positie te manoeuvreren om Sergio Perez bij Red Bull vanaf volgend jaar te vervangen.

De uitdaging van zelfbeheersing

Deze zelfbeheersing werd op de proef gesteld tijdens de daaropvolgende race in Saoedi-Arabië, waarbij Haas-coureur Kevin Magnussen illegaal Tsunoda buiten de baan inhaalde en vervolgens de RB-coureur ophield om teamgenoot Nico Hulkenberg te helpen een punt te scoren op de 10e plaats. Tsunoda beschouwde deze situatie als een goede test van zijn vastberadenheid en zei: “Ik ben erg tevreden over hoe ik het heb aangepakt. Normaal gesproken zou ik de radio indrukken en iets zeggen zoals ik gewoonlijk doe. Maar tegelijkertijd wil ik mezelf veranderen. Dus ik ben blij dat ik dat een beetje kan bewijzen, die eerste stap.”

De energie van zelfcontrole

Tsunoda voegde eraan toe dat, hoewel hij van de teamradio afbleef, hij nog steeds gestrest was: “Het is uiteraard altijd moeilijker om daarmee door te gaan, maar dat is mijn doel en dat moet ik doen. Maar het was niet makkelijk, zelfs in mijn helm, ik beet als een gek op mijn tong.” Gezien de vereiste terughoudendheid, zei Tsunoda dat het afblijven van de teamradio meer energie vereiste dan verwacht – zelfs meer dan wat het kost om een F1-auto te racen. Hij vervolgde: “Ik wist niet dat [niet het gebruiken van de teamradio] eigenlijk veel energie zou kosten. Meer dan ik gebruik voor de nek of G-kracht, om mijn stress vast te houden. Ik ben er zeker van dat het meer tijd zal kosten om eraan te wennen. Maar tenminste voor de eerste keer, heb ik dit waarschijnlijk bereikt en ik ben er zeker van dat ik dit kan voortzetten.”

Yuki Tsunoda’s reis naar zelfbeheersing in de intens competitieve wereld van de Formule 1 benadrukt niet alleen de fysieke uitdagingen waarmee coureurs worden geconfronteerd, maar ook de mentale en emotionele strijd die ze moeten overwinnen. Het beheersen van emoties en het behouden van focus onder druk is cruciaal voor succes op het hoogste niveau van autosport. Tsunoda’s inspanningen om zijn reacties op de teamradio te matigen, weerspiegelen een dieper begrip van de noodzaak om zowel fysiek als mentaal op zijn best te zijn, een les die elke coureur op zijn eigen manier leert en toepast.

Gerelateerd nieuws

Game over voor Logan Sargeant? Williams geeft hints over coureuropties in 2025

Logan Sargeant onder druk bij Williams James Vowles heeft Logan Sargeant gewaarschuwd...

De 11 grootste Formule 1 coureurs in de geschiedenis

De 11 grootste Formule 1-coureurs in de geschiedenis, gerangschikt naar het aantal...

Max Verstappen en Lewis Hamilton: hoogste betaalde atleten in 2024 volgens Forbes

Verstappen en Hamilton vertegenwoordigen Formule 1 op de Forbes-lijst Max Verstappen en...

Lewis Hamilton’s vriendinnen: Iedereen die de coureur heeft gedatet

Lewis Hamilton heeft in de loop der jaren verschillende bekende vriendinnen gehad....

Lewis Hamilton’s invloed op mode en stijl

Lewis Hamilton heeft een significante invloed op de modewereld door zijn gedurfde...

Hamilton: Nog nooit F1-banden gehad met zo’n “minuscule” bereik

Moeilijkheden bij de Grote Prijs van Miami De recente Grote Prijs van...

Jonge talenten: Lando Norris vs. George Russell

Lando Norris en George Russell zijn prominente opkomende talenten in de Formule...

Mario Andretti onthult met welk team Carlos Sainz zou moeten tekenen voor F1 2025

De carrièrekeuzes van Carlos Sainz 1978 F1 wereldkampioen Mario Andretti heeft een...