Toto Wolff uit zijn pessimisme over de kansen van het team in de aankomende Braziliaanse Grand Prix. Na een reeks teleurstellende prestaties en technische uitdagingen, verwacht Wolff dat Mercedes moeite zal hebben om vooraan mee te strijden op het circuit van Interlagos.
De recente prestaties van de W14, de huidige auto van Mercedes, hebben niet aan de verwachtingen voldaan, wat heeft geleid tot frustratie binnen het team. Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen, heeft zelfs aangegeven dat hij uitkijkt naar het moment dat hij afscheid kan nemen van de huidige auto.
“Alleen nog een paar races met deze auto en dan is hij weg, en daar zal ik blij mee zijn! Dit jaar tel je gewoon de dagen af, en probeer je elke dag zo goed mogelijk te genieten,” aldus Hamilton.
De prestaties van Mercedes in het huidige seizoen zijn verre van consistent geweest. Na enkele hoopvolle resultaten, waaronder podiumplaatsen in de Verenigde Staten en Mexico, kreeg het team een harde klap te verwerken tijdens de Grand Prix van Brazilië.
De auto kampte met ernstige problemen op het gebied van luchtweerstand en onderstuur, wat resulteerde in overmatige bandenslijtage. Lewis Hamilton, de enige Mercedes-coureur die de race in Brazilië wist te voltooien, finishte meer dan een minuut achter winnaar Max Verstappen.
Dit dramatische resultaat leidde tot een emotionele reactie van teambaas Toto Wolff, die de prestatie van de auto omschreef als “verschrikkelijk” en “ellendig”.
De inconsistentie van de W14 is een bron van grote frustratie voor het team. Waar de auto in sommige races competitief lijkt, valt hij in andere races volledig door de mand. Dit wijst op een fundamenteel probleem met het ontwerpconcept van de auto.
“We weten dat het fout is,” zei Damon Hill, wereldkampioen van 1996. “Ze hebben zoveel toegegeven dat ze niets kunnen doen met deze auto, ze moeten wachten tot volgend jaar.”
Sprintraceweekenden en Mercedes
De problemen van Mercedes lijken te worden verergerd tijdens sprintraceweekenden, zoals in Brazilië het geval was. Met slechts één uur vrije training om de juiste afstelling te vinden, is het risico op een verkeerde richting in de set-up groter.
Dit kan vooral problematisch zijn voor een auto die zo gevoelig is als de Mercedes W14. Naomi Schiff, F1-analist, suggereert dat de dramatische resultaten in Brazilië mogelijk een eenmalige uitzondering waren:
“Als je twee races terugkijkt, hadden ze twee podiums in twee races, en die auto bewoog zich in een positieve richting voorwaarts. Dus ik denk dat, hoewel het voor hen een vrij dramatisch resultaat was, het gewoon lijkt alsof het een eenmalige gebeurtenis kan zijn.”
Ondanks de huidige moeilijkheden blijft Mercedes vastbesloten om terug te keren naar de top van de Formule 1. Het team werkt hard aan de ontwikkeling van de W15 voor het seizoen 2024, in de hoop de problemen van de huidige auto te overwinnen
Aspect | Huidige situatie | Toekomstverwachting |
---|---|---|
Autoprestatieniveau | Inconsistent | Onzeker |
Teammoraal | Laag | Hoopvol voor 2024 |
Ontwikkelingsrichting | Problematisch | Nieuwe concepten voor W15 |
Coureurstevredenheid | Laag | Afhankelijk van nieuwe auto |
De uitdagingen waar Mercedes voor staat zijn:
- Het vinden van een consistent prestatieniveau
- Het oplossen van fundamentele ontwerpkwesties
- Het herstellen van het vertrouwen van de coureurs
- Het overbruggen van de kloof met de topteams
Toto Wolff blijft, ondanks zijn pessimistische uitlatingen, vastbesloten om het tij te keren. Hij erkent dat het team fouten heeft gemaakt in de ontwikkeling van de huidige auto, maar ziet dit als een leermoment voor de toekomst.
“We dachten dat dit concept werkte, maar dat deed het niet,” gaf Wolff toe in een gesprek met Motorsport.com.