Mercedes heeft besloten om voor het seizoen 2024 af te stappen van de ‘size-zero’ sidepods van hun auto’s en zal zich richten op de downwash-oplossing die door de rest van het veld wordt gebruikt. Dit betekent dat de achtvoudig constructeurskampioen achterop zal raken bij Red Bull, dat al twee seizoenen heeft om zijn eigen optimale interpretatie van de regelgeving voor grondeffecten te ontwikkelen. Ondanks dat hun belangrijkste rivaal een voorsprong heeft, zegt Toto Wolff, de motorsportbaas van Mercedes, dat zijn team niet mag “opgeven” aan hun herstelplan. Ze hebben twee jaar op rij de tweede plaats behaald en willen niet de seizoenen 2024 en 2025 afschrijven tot de regels van F1 ingrijpend veranderen.
De toekomst van Mercedes in 2026
In 2026 zullen de motoren de dure en complexe Motor Generator Unit – Heat laten vallen. Ook zal de output van het geëlektrificeerde deel van de hybride aandrijflijn bijna verdrievoudigen tot 350kW, wat een gelijke vermogensverdeling met de 1.6-liter turbocharged interne verbrandingsmotor creëert. Voor de chassisoverhaul zullen zowel de voor- als achtervleugels actief worden, de wielrandgrootte zal dalen van 18 naar 16 inch en de auto’s zullen korter, smaller en tot 50kg lichter zijn. Wolff waarschuwt echter dat de kansen voor Mercedes om terug aan de top te komen voor deze grote regelwijzigingen potentieel klein zijn.
De uitdagingen en kansen voor Mercedes
Wolff erkent dat het terugkeren naar de top een uitdaging zal zijn, gezien de prestaties van andere teams zoals Aston Martin en McLaren, die aanzienlijke verbeteringen hebben laten zien. Hij benadrukt het belang van het vinden van een ‘sweet spot’ die meer potentieel ontgrendelt en het belang van het hebben van een auto waar de coureurs op kunnen vertrouwen, iets wat momenteel niet het geval is met de uitgaande Mercedes W14. Lewis Hamilton heeft onlangs ook zijn bedenkingen geuit over de onmiddellijke kansen van Mercedes, maar hij gelooft dat ze nu een duidelijke richting hebben, hoewel de weg naar succes niet rechtlijnig is.
Hoop en realisme bij Mercedes
Terwijl Mercedes zich voorbereidt op de toekomst, is er een mengeling van hoop en realisme binnen het team. Ze begrijpen de auto veel beter en hebben geweldige tools ontwikkeld op de achtergrond. Hoewel Hamilton hoopvol is voor 2024, is hij voorzichtig en zal hij niet zijn adem inhouden. Het team staat voor een cruciale periode waarin ze moeten bewijzen dat ze kunnen herstellen en weer kunnen strijden voor kampioenschappen, ondanks de uitdagende omstandigheden en sterke concurrentie.