Leclerc en Ferrari domineren vrijdagtraining
Charles Leclerc en Ferrari eindigden vrijdag bovenaan tijdens de Formule 1 Grand Prix van Monaco 2024. De thuisheld voerde de tweede vrije training aan, terwijl Max Verstappen van Red Bull een terughoudende vrijdag had. De lange run-gemiddelden van de tweede vrije training suggereren dat de wereldkampioen en zijn team een duidelijk voordeel hebben, maar dit zal weinig waard zijn als ze geen betere set-up vinden voor de kwalificatie. Voor de cruciale sessie in Monaco wordt voorspeld dat Leclerc zal domineren.
Mercedes en Aston Martin tonen potentieel
Op vrijdag begon Mercedes sterk, met Lewis Hamilton die de snelste tijd noteerde tijdens de eerste training. Het Mercedes-team profiteerde van de afwezigheid van hoge snelheid bochten in Monaco, waardoor ze hun set-up niet hoefden aan te passen. Leclerc leidde vrijwel de gehele tweede training, zijn tempo op de mediums was bijna een seconde sneller dan de rest. Bij de kwalificatiesimulaties op zachte banden ging Leclerc nog sneller, en Verstappen kon niet voorbij zijn vorige persoonlijke besttijd op een harder compound.
Uitslagen van de eerste vrije training Monaco
Coureur | Nummer | Team | Snelste lap |
---|---|---|---|
Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | 1:12.1691 |
Oscar Piastri | 81 | McLaren | 1:12.1981 |
George Russell | 63 | Mercedes | 1:12.2951 |
Lando Norris | 4 | McLaren | 1:12.3961 |
Charles Leclerc | 16 | Ferrari | 1:12.3971 |
Fernando Alonso | 14 | Aston Martin | 1:12.7751 |
Lance Stroll | 18 | Aston Martin | 1:12.7891 |
Yuki Tsunoda | 22 | RB | 1:12.8751 |
Daniel Ricciardo | 3 | RB | 1:12.9011 |
Carlos Sainz Jnr | 55 | Ferrari | 1:12.9541 |
Max Verstappen | 1 | Red Bull | 1:12.9841 |
Sergio Perez | 11 | Red Bull | 1:13.2291 |
Valtteri Bottas | 77 | Sauber | 1:13.2481 |
Kevin Magnussen | 20 | Haas | 1:13.3901 |
Alexander Albon | 23 | Williams | 1:13.4251 |
Nico Hulkenberg | 27 | Haas | 1:13.5761 |
Logan Sargeant | 2 | Williams | 1:14.1501 |
Esteban Ocon | 31 | Alpine | 1:14.1591 |
Zhou Guanyu | 24 | Sauber | 1:14.5701 |
Pierre Gasly | 10 | Alpine | 1:15.5741 |
Hamilton eindigde vrijdag als de naaste uitdager van Leclerc, aangezien Mercedes goed leek aan te sluiten bij het lage snelheid lay-out van Monaco. Beide coureurs hadden later in de sessie complicaties met de zachte banden, waarbij Leclerc twee momenten van overstuur had bij de haarspeldbocht en Portier. Verstappen daarentegen raakte de barrière bij bocht 7 onder Mirabeau en moest naar de pit voor controle.
Prestaties van andere teams
McLaren liet nog niet hun volledige potentieel zien tijdens de vrijdagsessies, aangezien ze een ander schema volgden dan de meeste andere teams. Het team voltooid verschillende run-plannen en had moeite om hun ware snelheid te laten zien, zelfs over één ronde. Dit zal iets zijn om in de gaten te houden tijdens de kwalificaties en de race.
Het GPS-gegevens van de snelste vier auto’s toont aan dat Verstappen een lagere rechte lijn snelheid had in alle acceleratiezones op dit korte circuit. Dit is een typische Red Bull tactiek voor vrijdagtrainingen, waarbij ze vaak hun motorstanden verhogen voor de kwalificatie. Ferrari leek echter een voordeel te hebben in de lage snelheid bochten waar de Red Bull auto’s moeite mee hadden. Dit zal een belangrijk punt zijn om op te letten tijdens de kwalificatie.
Uitdagingen voor Red Bull
Beide Red Bull-coureurs klaagden over hun rijcomfort tijdens de tweede training. Dit kwam voornamelijk door hun lage rijhoogte, waarbij Perez’s auto bijzonder lastig te besturen was bij het nemen van Massenet aan de top van de heuvel in het eerste sector. Verstappen had moeite met een set-up die hem niet toestond om beter over de kerbs te rijden, volgens Red Bull motorsportadviseur Helmut Marko.
Ondanks de moeilijkheden, toonde de lange termijn snelheid van Red Bull een superioriteit vergeleken met hun rivalen. Dit zal echter weinig waard zijn als hun coureurs niet hoog genoeg kwalificeren. Het zal een uitdaging zijn voor Red Bull om een comeback te maken op Monaco in vergelijking met andere circuits zoals Imola.
Uitslagen van de tweede vrije training Monaco
Coureur | Nummer | Team | Snelste lap |
---|---|---|---|
Charles Leclerc | 16 | Ferrari | 1:11.2781 |
Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | 1:11.4661 |
Fernando Alonso | 14 | Aston Martin | 1:11.7531 |
Max Verstappen | 1 | Red Bull | 1:11.8131 |
Lando Norris | 4 | McLaren | 1:11.9531 |
Carlos Sainz Jnr | 55 | Ferrari | 1:11.9621 |
Lance Stroll | 18 | Aston Martin | 1:12.0621 |
Sergio Perez | 11 | Red Bull | 1:12.0991 |
Alexander Albon | 23 | Williams | 1:12.2571 |
George Russell | 63 | Mercedes | 1:12.2601 |
Yuki Tsunoda | 22 | RB | 1:12.3491 |
Oscar Piastri | 81 | McLaren | 1:12.3661 |
Kevin Magnussen | 20 | Haas | 1:12.4731 |
Esteban Ocon | 31 | Alpine | 1:12.5541 |
Nico Hulkenberg | 27 | Haas | 1:12.5691 |
Daniel Ricciardo | 3 | RB | 1:12.5771 |
Pierre Gasly | 10 | Alpine | 1:12.7501 |
Logan Sargeant | 2 | Williams | 1:12.7901 |
Valtteri Bottas | 77 | Sauber | 1:13.0571 |
Zhou Guanyu | 24 | Sauber | 1:13.7731 |
Vooruitzichten voor de race
Frontband slijtages was een probleem voor veel auto’s tijdens de tweede training. Het onder controle houden van deze slijtage zal een cruciale factor zijn voor succes op zondag, maar een superieure prestatie op zaterdag zal uiteindelijk alles overheersen. Het vermogen om de banden in goede staat te houden gedurende de race zal essentieel zijn, vooral gezien de smalle aard van het circuit en de beperkte inhaalmogelijkheden.
Kan Leclerc zijn sterke vrijdag omzetten in een even indrukwekkend weekend? Dat zal afhangen van hoe goed hij en zijn team zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden en de uitdagingen die Monaco met zich meebrengt. De kwalificatie zal een sleutelrol spelen in het bepalen van de uiteindelijke winnaar van de Grand Prix van Monaco 2024.