Positieve vooruitgang tijdens de Grand Prix van Canada
De Grand Prix van Canada in 2024 was een positieve stap voorwaarts voor Mercedes. George Russell veroverde pole position op het Circuit Gilles Villeneuve en ondanks dat zowel Russell als Hamilton dachten dat de racewinst in Montreal binnen handbereik was, benadrukten een P3 en P4 finish dat ze nieuwe en verbeterde snelheid hadden gevonden om vooraan mee te strijden. Dit markeerde een significante verbetering voor het team dat tot dan toe geen podiumplaatsen had behaald. Zevenvoudig wereldkampioen Hamilton had voor zijn vierde plaats in Canada nog niet in de top vijf geëindigd.
De harde strijd van Mercedes
Het was een zwaar begin van het jaar voor het Duitse team. Er waren geen podiumplaatsen tot de derde plaats van Russell in Canada, en Hamilton had tot voor kort niet eens de top vijf gehaald. Echter, dankzij enkele upgrades, konden ze hun slechte start omdraaien. Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, benadrukte dat zijn team extreem hard heeft gewerkt om deze problemen aan te pakken en dat ze klaar zijn om te strijden tijdens de Grand Prix van Spanje.
Het oplossen van het raadsel
Wolff hoopt dat Mercedes heeft gevonden wat ‘ontbrak in de puzzel’. Volgens de Oostenrijker was er geen ‘zilver kogel’ in de Formule 1. Het was een constante inspanning om te begrijpen wat er mis was. Hij verklaarde dat iedereen moe werd van hetzelfde antwoord, maar dat je de prestaties van de auto niet kunt terugdraaien en simpelweg zeggen: ‘We kijken naar Red Bull en dit is hoe we willen dat onze auto eruitziet.
Het was noodzakelijk om stap voor stap door de problemen heen te werken. De ingenieurs en ontwerpers bij Mercedes lijken dit werk te hebben gedaan en hebben de snelheid gebracht die de auto ontbrak. Met deze nieuwe updates hopen Wolff en zijn team op een herhaling van het dubbele podium dat vorig jaar werd behaald op het Circuit de Barcelona-Catalunya.
De nieuwe uitdagingen en verwachtingen
De updates hebben geholpen om de inconsistentie van de W15 te verminderen. Volgens Wolff leek het niet te correleren tussen de tunnel en de baan, en was de auto moeilijk te besturen. Bouncen of bottoming kwam terug, maar nu hebben ze een duidelijk beeld van wat er ontbrak en hebben ze dat onderdeel in de puzzel geplaatst. Wolff is van mening dat het probleem nu is opgelost en dat Mercedes weer kan strijden aan de voorkant van het veld. Dit geeft hoop voor een sterke prestatie in de aankomende races, te beginnen met de Spaanse Grand Prix.