Mercedes begon het seizoen met een W15 die zowel voor Lewis Hamilton als George Russell een lastige uitdaging bleek te zijn. Het team had geen direct antwoord op hoe de auto het beste kon presteren in zowel hoge als lage snelheid bochten, waardoor de inspanningen aan het begin van het seizoen gericht waren op het achterhalen van de problemen.
Toen het team eindelijk ontdekte wat er moest gebeuren, schakelde de fabriek over op een oorlogsvoet om updatepakketten te leveren die de prestaties verbeterden en resulteerden in het eerste niet-sprintpodium van het seizoen in Canada.
De ontwikkelingen in Miami
Het updatepakket voor de Grand Prix van Miami omvatte enkele baan-specifieke aanpassingen om de coureurs en ingenieurs te helpen bij het vinden van een meer geschikte set-up voor de uitdagingen die de baan bood. Er was een afgeslankte voorvleugel, een wijziging in de hoek van de voorste spoorstang en een groter gelamelleerd paneel voor koeling aan de zijkant van de motorafdekking.
Belangrijker nog, de vloer en de randvleugel waren aangepast als onderdeel van een langeretermijnplan om de prestaties van de W15 te verbeteren en om te gaan met fluctuerende rijhoogtes. Deze aanpassingen zorgden ervoor dat de geometrieën onder de auto aanzienlijk waren verbeterd, hoewel deze veranderingen in eerste instantie niet zichtbaar waren.
Nieuwe onderdelen in Imola
De tweede fase van updates kwam een race later in Imola, waar het team opnieuw voldeed aan de circuitkarakteristieke doelstellingen binnen zijn updateprogramma. Mercedes introduceerde een nieuwe achtervleugel die het ontwikkelingspad van eerder gebruikte oplossingen combineerde. De nieuwe vleugel was een samensmelting van eerdere ontwerpen, wat leidde tot verbeterde prestaties en efficiëntie.
Bovendien introduceerde Mercedes een nieuwe bi-plane beam wing configuratie in Imola om het juiste evenwicht te vinden tussen downforce en weerstand. De wijzigingen aan de vloerhekken waren gericht op het optimaliseren van de vloeromvang en het verbeteren van de prestaties.
De nieuwe voorvleugel en vloer in Monaco
De update die in Monaco werd geïntroduceerd, richtte zich meer op de voorrand van de vloer. Dit werd versterkt door de introductie van een geheel nieuwe voorvleugel die voor het eerst in Monaco verscheen. De nieuwe vleugel had een compleet andere lay-out, waarbij de nadruk lag op een smaller inwendig gedeelte en bredere verstelbare secties.
Daarnaast bracht Mercedes wijzigingen aan de voorveringskappen aan om aerodynamische verbeteringen te realiseren. Deze aanpassingen maakten deel uit van een doorlopend plan om de W15 te blijven verbeteren en concurrerend te maken in toekomstige races.
Mercedes is vastbesloten om door te gaan met het leveren van updates voor de W15, zoals technisch directeur James Allison aangaf: “Onze uitdaging is om die upgrades in een tempo te blijven leveren dat de anderen niet kunnen bijhouden. En daarmee onze auto naar voren te duwen door de inspanningen van iedereen hier in de komende weken en maanden.”