Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Verstappen pakt pole na crash Norris: ‘hij reed alsof zijn hartslag 30 was’​

Verstappen pakt pole na crash Norris: ‘hij reed alsof zijn hartslag 30 was’​

381
Verstappen pakt pole na crash Norris: ‘hij reed alsof zijn hartslag 30 was’​

Max Verstappen heeft zich op het stratencircuit van Jeddah naar poleposition gereden voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. In een sessie waar foutjes en druk zich opstapelden bij rivalen, bleef Verstappen koel, trefzeker en ritmisch.

Volgens Peter Windsor reed Verstappen zijn ronde met een beheersing die andere coureurs misten, zelfs al noteerde hij geen persoonlijke records in sector twee en drie.

Verstappen profiteerde optimaal van de prestaties in sector één, waar hij zijn banden perfect op temperatuur had. Zijn ritme was klassiek Max: geen zichtbare fout, volledig in harmonie met de auto. Dat contrasteerde scherp met zijn rivalen.

Lando Norris crashte op een cruciaal moment in Q3 en Oscar Piastri liet in zijn ronde net genoeg ruimte liggen om Verstappen een kans te geven.

“Ik zou durven wedden dat Max’ hartslag in de laatste vijf minuten van Q3 zeker 20 tot 30 slagen lager lag dan bij wie dan ook,” aldus Peter Windsor.

Het verschil zat niet in pure topsnelheid, maar in hoe Verstappen zijn marge beheerst en fouten corrigeert nog vóór ze ontstaan.

Waar anderen hun ronden ‘vastleggen’ en afhankelijk zijn van hoe de auto zich gedraagt, rijdt Verstappen met kleine aanpassingen op elk moment. Dat detail maakte het verschil.

Norris crasht op cruciaal moment

Lando Norris had iets recht te zetten na de dominante overwinning van teamgenoot Piastri een week eerder. Hij was snel in de trainingen en leek de controle terug te nemen.

In Q1 was Piastri aanvankelijk sneller, maar Norris bleef langer buiten om toch nog één ronde extra te rijden, wat Windsor duidde als een statement binnen het team.

De cruciale fout volgde in Q3, bij het aanremmen van bocht vijf. Norris’ banden waren mogelijk nog niet volledig op temperatuur en hij remde nét voor de auto zijn limiet bereikte.

Lees ook:  Crisisoverleg bij Red Bull na prestaties in Bahrein: 'we zijn nu gewoon het vierde team'

In plaats van de auto te laten uitlopen over het stuk asfalt dat veel coureurs wel gebruiken, corrigeerde hij. De auto stuiterde over de kerb en werd de muur in gekatapulteerd.

“Het ergste? Hij liet zijn handen niet los van het stuur. Dat is een fundamentele fout. Heeft hij dan niet gezien wat er met Ricciardo in Zandvoort gebeurde?” stelde Windsor.

Het incident toont de druk waaronder Norris rijdt. Zijn rol als teamleider binnen McLaren wordt bedreigd door de opmars van Piastri, en dat lijkt effect te hebben op zijn kalmte op de baan.

Oscar Piastri ging als eerste naar buiten in Q3, wat hem theoretisch nadeel gaf door de evoluerende grip van het circuit. Toch zette hij een indrukwekkende ronde neer, net voordat de sessie werd onderbroken door Norris’ crash.

Hij nam bocht vier zelfs met vijf kilometer per uur meer snelheid dan Norris, zonder remactie. Dat verschil in vertrouwen was zichtbaar.

Toch liet Piastri in zijn ronde kleine steekjes vallen. Hier iets te wijd, daar iets te veel snelheid in de bocht. Het waren geen grote fouten, maar voldoende om Verstappen met een perfecte sector één alsnog de pole te laten pakken.

“Oscar zat er dichtbij, maar elke ronde bevatte kleine imperfecties die Max wél intern wist op te vangen.”

Het toont de progressie van Piastri, die niet langer de voorzichtige rookie is van vorig jaar, maar laat ook zien dat Verstappens referentie op het gebied van controle en drukbeheersing nog een stap verder ligt.

Russell en Leclerc op het scherpst van de snede

George Russell zette in de Mercedes een van zijn beste kwalificatieronden neer. Zijn stijl – recht op het randje, weinig tot geen marge – werkte dit keer perfect.

Lees ook:  Red Bull-dilemma rond Hadjar: 'hij moet aan zichzelf denken, niet aan loyaliteit'

Hij pakte zelfs tijdelijk poleposition totdat Piastri en daarna Verstappen hun rondes afwerkten. Charles Leclerc haalde opnieuw alles uit een auto die met een los achtereinde worstelt.

Zijn stijl – agressief, scherp insturen, vertrouwen op overstuureigenschappen – contrasteerde sterk met de worstelende Lewis Hamilton, die zich met moeite naar Q3 sleepte.

“Hamilton werd vandaag niet alleen geklopt door de rookie die hem vervangt bij Mercedes, maar ook door Carlos Sainz – de coureur die Ferrari liet gaan.”

Het geeft aan dat Hamiltons aanpassing aan de Ferrari nog niet verloopt zoals gehoopt. Zijn rijstijl botst met de dynamiek van de auto, waar Leclerc juist maximaal weet te benutten wat wél werkt.

De sleutel tot Verstappens poleposition lag niet in absolute dominantie, maar in foutloos rijden onder druk. Zijn eerste sector was top, de rest van de ronde was ritmisch en gecontroleerd.

Terwijl anderen hun marges overschreden of niet optimaal gebruikmaakten van hun auto, bleef Verstappen kalm en efficiënt.

De Red Bull RB21 is wellicht niet de beste auto in racetrim, maar de topsnelheid gaf Verstappen een strategisch voordeel in Jeddah. Hij wist dat hij in de laatste bocht nog tijd kon winnen.

Zijn ervaring en technische feeling maakten het verschil op een circuit waar iedere millimeter telt.

“Onder druk op zo’n verraderlijk circuit zoals Jeddah, was Max de enige die geen fout maakte. En dat is waarom hij op pole staat,”
concludeerde Windsor.

Het resultaat benadrukt niet alleen Verstappens talent, maar ook de ontwikkeling van zijn race-intelligentie. Hij weet precies waar hij risico moet nemen en waar juist niet – en dat onderscheidde hem in een sessie waarin iedereen op het randje reed.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris Oscar Piastri

McLaren over strijd tussen Norris en Piastri: ‘ze mogen vrij racen, maar dat blijft nooit lang goed gaan’

McLaren leidt het constructeurskampioenschap met een ruime voorsprong van 58 punten en...

George Russell Mercedes

George Russell test primeur met nieuw FIA-koelingsvest, Hamilton uit zich kritisch

George Russell heeft tijdens de Grand Prix van Bahrein als eerste coureur...

Red Bull Yuki Tsunoda

Yuki Tsunoda testte alternatieve afstelling in vrije training: ‘crash was gewoon pech’

Yuki Tsunoda reed in de tweede vrije training in Saoedi-Arabië met een...

Red Bull Max Verstappen

Verstappen ‘bonus’ duikt op in McLaren-data: ‘hier zat meer dan verwacht in’

Na twee trainingssessies in Jeddah lijkt McLaren opnieuw de maatstaf te zetten,...