Voorafgaand aan de Grand Prix van Saoedi-Arabië lieten meerdere Formule 1-coureurs zich uit over hun verwachtingen. De Jeddah Corniche Circuit staat bekend om zijn hoge snelheden, glad asfalt en minimale foutmarges.
Coureurs spreken over technische uitdagingen, veranderde rijstijlen en het belang van vertrouwen in zowel auto als afstelling. McLaren beleefde een uitstekend weekend in China, en Lando Norris ziet overeenkomsten tussen dat circuit en Jeddah.
Volgens hem is de ondergrond in Saoedi-Arabië gladder en griprijker, wat goed kan uitpakken voor teams die afhankelijk zijn van stabiele balans.
“Zelfs in 2023, toen weinig circuits ons lagen, was dit er wél één van,” zei Norris. “Ik denk dat het griprijke asfalt andere teams helpt, maar wij blijven vooraan meedoen.”
Oscar Piastri, die al twee overwinningen boekte, benadrukte het belang van het presteren op verschillende circuittypes. Jeddah moet aantonen of de MCL39 echt een allround auto is geworden.
“De auto voelt veel completer aan. Dit weekend zal zwaar worden, maar het is een goede test van onze vooruitgang,” aldus Piastri.
Beide coureurs benadrukken dat de zachte bandencompound die Pirelli meeneemt past bij de karakteristieken van hun auto’s.
Verstappen vertrouwt op verbeteringen en eigen ervaring
Bij Red Bull zijn de verwachtingen gematigd. De updates die in Bahrein werden geïntroduceerd leverden op papier het gewenste resultaat, maar op het asfalt bleef de winst beperkt.
Max Verstappen hoopt dat het layout van Jeddah beter aansluit op de sterktes van zijn auto.
“Ik hoop dat we iets competitiever zijn dan in Bahrein. Het asfalt en de bochten liggen ons beter. Hoeveel beter, dat moeten we nog zien.”
Volgens Verstappen moet Red Bull de balans in de remzones en de stabiliteit in hoge snelheid optimaliseren. Er zijn ook lessen getrokken uit problemen met ‘bottoming’, waarbij de auto te hard over het asfalt schraapt bij volle belasting.
Lewis Hamilton spreekt met bewondering over zijn nieuwe team. Zijn overstap naar Ferrari betekent ook wennen aan nieuwe afstelmethodes. Toch voelt hij zich op Jeddah zekerder dan tijdens de eerste races van het seizoen.
“Ik leer elke week bij over hoe ze de auto hier instellen. Dat is anders dan wat ik gewend ben, maar het geeft me ook vertrouwen.”
Charles Leclerc verwacht dat Ferrari opnieuw competitief zal zijn, zeker in sector 1. Het team scoorde in het verleden goed in Jeddah, wat voor extra motivatie zorgt.
“De snelheid door de bochten hier maakt het circuit uniek. Het ritme vinden is cruciaal.”
Alpine, Williams en Haas moeten alles uit details halen
Voor teams in het middenveld zijn de marges klein. Pierre Gasly wees op het belang van foutloze rondes. Een klein detail kan het verschil betekenen tussen Q2 en een vroege exit.
“In Bahrein lag het tempo er, maar de afstelling was niet optimaal. Hier moet het beter, want fouten worden direct afgestraft.”
Doohan die voor de eerste keer op Jeddah rijdt, noemde het circuit fysiek zwaar en mentaal intens. Voor rookies is vooral de eerste sector een uitdaging.
“De snelheden zijn hier waanzinnig. Vergeleken met F2 voelt het alsof je in een raket zit,” zei Doohan.
Bijna alle coureurs benadrukten het unieke karakter van het stratencircuit. De muur komt overal dichtbij, wat foutjes direct bestraft. Maar dat maakt het ook aantrekkelijk.
“Het is fysiek zwaar, maar mentaal nog meer,” zei Alonso. “In de kwalificatie zweef je bijna. Alles moet kloppen.”
Ook Yuki Tsunoda denkt met gemengde gevoelens terug aan vorig jaar, toen hij fysiek uitgeput uit de auto stapte. Nu voelt hij zich beter voorbereid.
“Vorig jaar was vreselijk zwaar. Nu ben ik fitter en weet ik wat me te wachten staat.”
De Saoedische Grand Prix van 2025 wordt door de coureurs gezien als een belangrijke meting. Niet alleen op sportief vlak, maar ook voor de verdere ontwikkeling van de auto.
De juiste afstelling, precisie in de rondes en mentale focus gaan bepalen wie in Jeddah het verschil maakt.