Mercedes introduceert vernieuwd vloerontwerp in de VS
Mercedes heeft tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin de nieuwste versie van zijn vloerontwerp gepresenteerd. Met dit ontwerp streeft het team naar verbeteringen die niet alleen tijdwinst moeten opleveren in de laatste races van 2023, maar die ook van pas komen voor het ontwerp van de auto voor het komende jaar. Net zoals zijn voorganger, de W14, is dit model voor zowel Hamilton als zijn teamgenoot George Russell een uitdaging gebleken. Beiden hebben moeten vechten tegen een gebrek aan vertrouwen in de auto, vooral in snelle bochten.
Hamiltons ervaringen in Austin
In Austin leek het erop dat Hamilton een stap voorwaarts had gemaakt. Hij eindigde vlak achter Red Bull’s Max Verstappen. Echter, hij werd later gediskwalificeerd vanwege overmatige slijtage aan de vloerplank. Hamilton vertelde voor zijn diskwalificatie: “Ik heb zeker meer vertrouwen gekregen in de auto na de stappen die we dit weekend hebben gezet. Het was geweldig om op dit circuit te rijden. Er zijn nog steeds wat basisproblemen met de auto die pas volgend jaar zullen veranderen. Maar het was erg positief om te voelen dat we vooruitgang boeken.”
![Lewis Hamilton, Mercedes-AMG, op het circuit](Photo by: Steve Etherington / Motorsport Images)
Hamilton lichtte toe dat de vloerupdate in Austin hem vanuit het rijperspectief net zoveel rondetijd heeft opgeleverd als door de toegenomen achterste neerwaartse kracht zelf. “Misschien leverde de update slechts een tiende van een seconde op, maar het gaf me minstens dat beetje extra vertrouwen,” voegde de zevenvoudig wereldkampioen eraan toe. “Het is interessant om te zien wat het effect is wanneer je zulke stappen maakt.”
Toto Wolff over de vloerupdate
Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, omschreef de vloerupdate als een “interessant experiment” in het proces van het samenstellen van de auto voor volgend jaar. “Het was richtinggevend een interessant experiment om te zien of het zou werken,” voegde hij eraan toe. “Het geeft ons meer aanwijzingen. Zaten we op de juiste weg voor de auto van volgend jaar? De update werkte vanaf het begin. Lewis zei dat hij het achterste deel van de auto voelde. George heeft echter nooit echt het gevoel gehad dat de auto goed was. We moeten daarvan leren.”
Op de vraag of Hamilton’s voorliefde voor het Circuit of the Americas in Austin ook heeft bijgedragen aan zijn opvallende prestatie, antwoordde Wolff: “Lewis was altijd al sterk in Austin. En als hij in vorm is, is hij niet te stoppen. Maar ik denk niet dat we zo’n prestatie hadden geleverd, enkel en alleen omdat het een van Lewis’ favoriete circuits is.”