Onverwachte hindernis op het circuit: losse putdeksel de boosdoener
Tijdens een recente Formule 1-sessie in Las Vegas werd Carlos Sainz onaangenaam verrast. Zijn Ferrari kwam abrupt tot stilstand tussen de bekende Bellagio en Paris hotels, recht op de Strip. De onboard camera liet zien dat een hobbel op de weg zijn bolide onbeweeglijk maakte. Later werd duidelijk dat er aanzienlijke schade was aan het voorste deel van de vloer van Sainz’s auto. De FIA bevestigde dat een losse putdeksel de oorzaak was van het incident.
FIA reageert: Veiligheidsmaatregelen en inspecties
Na dit voorval heeft de FIA aangegeven dat de eerste vrije training (FP1) niet hervat zal worden. Dit besluit werd genomen om de veiligheid op het circuit te waarborgen en tijd te bieden voor noodzakelijke reparaties. Deze omvatten een grondige inspectie van andere afvoerputten op het circuit en het aanbrengen van extra laswerk waar nodig. Volgens de FIA was het de betonnen omlijsting rond een putdeksel die faalde, wat heeft geleid tot een uitgebreide controle van alle andere putdeksels.
Impact op andere coureurs: Nieuwe chassis voor Ocon
Esteban Ocon, een andere coureur, werd ook getroffen door dit incident. Hij zal een nieuw chassis ontvangen nadat hij tijdens de rode vlag-periode ook een putdeksel raakte. Met het ontbreken van andere ondersteunende raceklassen, overweegt de FIA om de FP2 of FP3 sessies te verlengen om de verloren tijd te compenseren.
Historische context: Niet het eerste drain-gerelateerde incident
Dit incident in Las Vegas roept herinneringen op aan de gebeurtenissen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2019. Toen leed George Russell van Williams zware schade aan de vloer van zijn auto na het raken van een losse putdeksel. Ook het Haas-team heeft in het verleden, tijdens de Maleisische GP van 2017, te maken gehad met een vergelijkbaar incident, wat resulteerde in een crash van Romain Grosjean door een “lasfout” aan een putdeksel.
Eerste rondetijden op het Las Vegas-circuit
Ondanks het vroege incident waren de coureurs druk bezig met het verkennen van het nieuwe stratencircuit in Las Vegas. Valtteri Bottas zette de eerste rondetijd neer met 1m50.227s, maar deze tijd werd snel verbeterd door andere coureurs. Charles Leclerc eindigde de eerste vijf minuten met een tijd van 1m44.019s. Helaas zorgde het ongeluk van Sainz voor een vroegtijdige onderbreking van deze verkenningsronden.