Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bull twijfelt of Mercedes-stijl F1-sidepods werken
F1 nieuwsF1 teams

Red Bull twijfelt of Mercedes-stijl F1-sidepods werken

224
red bull rb20
Foto: Motorsport․com Nederland

Red Bulls agressieve autoherziening

Het team uit Milton Keynes heeft dit jaar gekozen voor een agressieve aanpak bij het herzien van hun auto, waarbij ze concepten hebben overgenomen die vergelijkbaar zijn met die Mercedes in het verleden heeft gebruikt. Dit omvat hoge geulen langs de motorkap en minimalistische sidepods die een verticale inlaat lijken te bevatten, vergelijkbaar met de zeropod-versie die Mercedes aan het begin van vorig jaar had. Red Bull is zelfs van plan om een nog extremere sidepod-oplossing te lanceren voor koelere races in de vroege stadia van het seizoen, waarbij ze nog meer kunnen terugschroeven op de luchtstroom die hun radiatoren voedt.

Voorzichtigheid van Helmut Marko

Helmut Marko, de motorsportadviseur van Red Bull, heeft enige voorzichtigheid geboden over hun benadering. Hij is zich er terdege van bewust dat, hoewel de zeropod-oplossing briljante prestatiecijfers in de windtunnel opleverde, Mercedes er in het echt niet zoveel uit kon halen. Daarom zegt hij dat de test van deze week in Bahrein cruciaal zal zijn voor het team om uit te zoeken of hun eigen idee in de praktijk gebruikt kan worden. Marko merkte op dat, ondanks dat Mercedes uiteindelijk afzag van hun oplossing zonder sidepods, Red Bull in de tests zal zien of ze een soortgelijke oplossing succesvol kunnen implementeren.

De visie van Adrian Newey

Adrian Newey, de chief technical officer van Red Bull, heeft altijd de voorkeur gegeven aan auto’s zonder radiatoren. Maar natuurlijk kunnen de motormensen dat niet doen, dat is logisch. Volgens Marko is hun aanpak niet zo extreem als die van Mercedes, maar volgen ze wel een vergelijkbare richting qua idee. Marko voegde eraan toe dat de lanceerauto de basis zal vormen van de RB20 waarmee het team het seizoen zal beginnen, terwijl hij de inspanningen prees die zijn gemaakt om de dominante RB19 van vorig jaar te verbeteren.

Lees ook:  FIA past Formule 1 remregels aan: Red Bull's prestaties onder de loep

Een kleine revolutie

Marko beschrijft de veranderingen als meer dan een evolutie; het is een kleine revolutie. Dit zal de basis zijn van wat in 2024 gebruikt zal worden. Wat betreft simulatie en de windtunnel, werkte alles heel goed. Dit toont aan dat Red Bull serieus werk heeft gemaakt van het verbeteren van hun auto, met de hoop dat de nieuwe aanpassingen hen een voorsprong zullen geven in het komende seizoen.

Gerelateerd nieuws

Marko over toekomst van Verstappen: ‘kan niet beloven dat die dan nog rijdt’

Helmut Marko heeft zijn twijfels over de toekomst van Max Verstappen bij...

Ollie Bearman over racen voor Haas: ‘Niet alleen de resultaten tellen’

Ollie Bearman heeft een duidelijke focus op zijn prestaties als coureur, zonder...

Eddie Jordan reageert fel op Adrian Newey-theorie na Red Bull uitspraken

Eddie Jordan gaf een directe en ongecensureerde reactie op de opmerking dat...

Stefano Domenicali: ‘Duidelijkheid’ over vierde Grand Prix in de Verenigde Staten

Stefano Domenicali heeft uitgesproken dat er geen plannen zijn voor een vierde...

McLaren uitdaging met huidige situatie: ‘Geen enkele coureur wilt teamorders’

McLaren heeft een probleem met het managen van hun coureurs. Hoewel ze...

Staakt Red Bull de ontwikkeling van de RB21 ten gunste van de RB20?

De geruchten rond Red Bull wijzen erop dat het team mogelijk gedwongen...

Tsunoda bekritiseert updates: ‘Niet eens in de buurt van wat we verwachtten’

Yuki Tsunoda gaf tijdens het Formule 1-weekend in Monza een kritische kijk...

Alonso eist verbetering: Aston Martin kan niet achter Williams, Haas en RB blijven

Fernando Alonso, coureur bij Aston Martin, heeft duidelijk gemaakt dat het team...