De uitdagingen van Hamilton in Suzuka
Lewis Hamilton ging met hoge verwachtingen de Grand Prix van Japan in, hopend dat het Mercedes-team kon voortbouwen op het veelbelovende potentieel dat tijdens de trainingen met een nieuwe afstelrichting voor de W15 was getoond. Echter, vanaf het moment dat de race na een rode vlag werd hervat, werd Hamilton bijna onmiddellijk op achterstand gezet door een kleine botsing met Charles Leclerc in de eerste reeks bochten, wat leidde tot schade aan zijn auto. Deze schade veroorzaakte excessieve onderstuur, wat verklaart waarom hij zo blij was om plaats te maken voor teamgenoot George Russell, die in de eerste stint dichterbij was gekomen, een paar ronden later.
Hamilton deelde mee dat hij vanaf het begin schade had opgelopen bij de herstart met Charles, wat resulteerde in massief onderstuur. Dit was de reden waarom hij besloot George voorbij te laten gaan, aangezien hij sneller leek. Hamilton kon de auto gewoonweg niet draaien, en het duurde twee stints voordat er meer en meer vleugel werd bijgesteld om het verlies te compenseren. Tegen de laatste stint was de situatie verbeterd, maar toen was het al te laat en had hij 10 seconden goed te maken.
Reflecties na de race
Ondanks dat Hamilton enorm was aangemoedigd door het nieuwe vertrouwen in de W15 dat de verse afstelrichting van Mercedes had gegeven, was hij duidelijk dat hij Japan niet al te optimistisch verliet. Hij merkte op dat er misschien niet veel positieve punten uit het weekend te halen waren. Het feit dat de auto de finish had gehaald was positief, maar met een snelheid die slechts goed genoeg was voor de 7e, 8e, 9e plaats, was er weinig om echt blij mee te zijn. Andrew Shovlin, de trackside engineering director van Mercedes, gaf toe dat het weekend van het team effectief was verpest door de slechte prestatie tijdens de kwalificatie, waarbij geen van de coureurs zoveel uit hun auto kon halen als ze hadden gewild.
De snelheid was er simpelweg niet in de vroege fasen van de race, en hoewel er besloten werd om tijdens de rode vlag naar de harde band te wisselen in de hoop iets anders te proberen, worstelde het team tegen het einde van die stint met lage grip. Ondanks een uitdagend resultaat was het weekend nuttig om meer te leren over de auto en het begrip van de W15 te ontwikkelen.
De weg vooruit voor Mercedes
Het is duidelijk dat Mercedes op dit moment niet snel genoeg is, maar het team is vastbesloten om hard te blijven werken aan verbeteringen. De uitdagingen tijdens de Japanse Grand Prix hebben waardevolle lessen opgeleverd, ondanks de teleurstellende resultaten. Het team zal deze inzichten gebruiken om hun begrip van de W15 te verdiepen en te streven naar betere prestaties in toekomstige races. De vastberadenheid om terug te komen sterker, gecombineerd met een diepgaande analyse van de huidige tekortkomingen, vormt de basis voor de ontwikkelingsstrategie van Mercedes in de komende periode.