Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe werkt de vloer van een Formule 1-auto?
Overig

Hoe werkt de vloer van een Formule 1-auto?

249
Hoe werkt de vloer van een Formule 1-auto?
Foto: emperornie

De vloer van een Formule 1-auto lijkt misschien niet het spannendste onderdeel, maar vergis je niet: dit stukje techniek is van cruciaal belang voor de prestaties.

Het zorgt voor de broodnodige downforce en stabiliteit, waardoor de auto als een magneet aan het asfalt kleeft en soepel door bochten kan vliegen. Hoe doet de vloer dit? Simpel: hij maakt gebruik van het zogeheten grondeffect. De lucht wordt onder de auto gezogen en creëert een soort vacuüm, waardoor de auto naar de weg wordt gezogen.

InnovatieJaar van introductieDoel
Z-vloer2022Verbeteren aerodynamica
Titanium skid blocks2015Visueel spektakel
Grondeffect2022Verhogen downforce

Moderne F1-auto’s hebben zelfs speciale Venturi-kanalen in de vloer die dit effect nog verder versterken. En omdat de vloer maar enkele millimeters boven de grond zweeft, moet alles perfect zijn afgesteld om maximale prestaties te behalen.

Om te voorkomen dat teams de regels proberen te omzeilen, zit er onder elke auto een verplichte houten plank, ook wel de ‘skid block’ genoemd, die laat zien hoeveel contact de auto met het asfalt heeft gehad.

Hoe grondeffect werkt

Het grondeffect klinkt misschien als iets uit een sciencefictionfilm, maar het is een heel slim stukje aerodynamica dat F1-auto’s sneller maakt. De vloer van de auto fungeert als een omgekeerde vleugel, waardoor de lucht eronder versnelt en een lage druk creëert.

Dit zorgt ervoor dat de auto letterlijk tegen de weg wordt aangezogen, waardoor coureurs sneller en met meer grip door bochten kunnen razen.

mercedes vloer
Foto: B Sport

In 2022 keerde het grondeffect terug met de nieuwe generatie F1-auto’s. Deze auto’s hebben Venturi-kanalen langs beide zijden van het chassis die de luchtstroom onder de auto versnellen. Teams proberen de vloer zo dicht mogelijk bij het asfalt te krijgen, want hoe dichter de vloer bij de grond, hoe meer downforce er wordt gegenereerd.

Maar dat brengt ook risico’s met zich mee, zoals ‘porpoising’. Dit is wanneer de auto op hoge snelheid begint te stuiteren door de zuigkracht, wat nogal oncomfortabel is voor de coureur — en ronduit gevaarlijk kan worden als het te ver gaat.

De skid block

Om ervoor te zorgen dat teams zich aan de minimale rijhoogte houden, is de skid block geïntroduceerd. Dit is een houten plank onder de vloer van de auto die twee doelen dient:

  1. Regelcontrole: Na een race wordt de slijtage van de plank gemeten om te zien of de auto niet te vaak het asfalt heeft geraakt.
  2. Vloerbescherming: De plank voorkomt dat de kwetsbare onderkant van de auto beschadigd raakt.

Bovenop de houten plank zitten titanium blokjes die, naast bescherming, ook zorgen voor die spectaculaire vonkenregen tijdens races. Vooral tijdens nachtraces geven ze een show weg.

“De teams hebben er baat bij om de vloer zo dicht mogelijk boven het asfalt te hangen, omdat er op deze manier meer downforce gegenereerd kan worden.” – GPFans

De vloer van een Formule 1-auto is een voortdurend veranderend speelveld van innovatie. Teams blijven zoeken naar manieren om de aerodynamica te verbeteren en meer downforce te genereren.

Een van de recente uitvindingen is de ‘Z-vloer’, een ontwerp dat de luchtstroom langs de zijkanten van de auto verbetert. De Z-vorm helpt bij het sturen van de lucht en vermindert turbulentie, wat resulteert in meer downforce en een soepeler rijgedrag.

AspectTraditionele vloerZ-vloer
VormRecht of licht gebogenZ-vormig langs de zijkant
LuchtstroomStandaardVerbeterd
DownforceNormaalVerhoogd
ComplexiteitLagerHoger

De ontwikkeling van vloerontwerpen zoals de Z-vloer laat zien hoe essentieel dit onderdeel is geworden voor teams die elke tiende van een seconde proberen te winnen.

Uitdagingen en compromissen

Hoe geweldig de vloer ook is voor de prestaties, het brengt ook uitdagingen met zich mee. Een van de meest opvallende problemen die in 2022 opdook, is ‘porpoising’.

mercedes
Foto: F1Unchained

Wanneer de downforce te sterk wordt, kan de auto naar het asfalt worden gezogen, waardoor de luchtstroom wordt verstoord. Het gevolg? De auto verliest grip en begint te stuiteren, wat het rijden ontzettend moeilijk maakt.

“Het ground effect zorgt ervoor dat de auto zo dicht bij de grond komt dat er nauwelijks nog lucht onderdoor kan. En dat kan soms erg onvoorspelbare gevolgen hebben,” vertelt een ingenieur van een topteam.

Het is een voortdurend kat-en-muisspel voor teams: ze moeten een balans vinden tussen het maximaliseren van de downforce en het vermijden van de negatieve effecten zoals porpoising.

Daarnaast spelen verschillende andere factoren een rol:

  • Brandstofbelasting: Hoe meer brandstof in de tank, hoe lager de auto bij de grond hangt, wat de aerodynamica beïnvloedt.
  • Baanoppervlak: Een hobbelig circuit kan de luchtstroom onder de auto verstoren.
  • Temperatuur: Temperatuurveranderingen kunnen de luchtdichtheid beïnvloeden, wat ook weer invloed heeft op de prestaties.

Het vinden van de perfecte balans tussen al deze factoren is een dagelijkse uitdaging voor de ingenieurs in de Formule 1.

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...