De vloer van een Formule 1-auto ligt slechts millimeters boven het asfalt, maar bepaalt voor een groot deel hoe snel, stabiel en competitief een auto is. Dat maakt het meteen het meest geheime onderdeel van een moderne F1-auto.
Hoe werkt de vloer van een Formule 1-auto precies? Het antwoord heeft alles te maken met luchtstromen, grondeffect en zelfs een houten plank onder de auto.
De werking van de vloer verandert bovendien flink richting 2026, als de regels opnieuw worden herschreven. Minder neerwaartse druk, minder kosten, meer strijd — maar hoe zit het technisch in elkaar?
De vloer van een Formule 1-auto genereert het grootste deel van de neerwaartse druk, ofwel downforce. Dit gebeurt via het zogeheten grondeffect: de vloer is zó ontworpen dat de lucht eronder versnelt.
Daardoor ontstaat er minder druk onder de auto dan erboven, en dat zorgt voor zuigkracht — de auto wordt als het ware tegen de baan aangezogen.
“De vloer wordt gezien als belangrijkste en ook meest geheime onderdeel van de auto in F1.”
Die zuigkracht geeft de auto veel grip, vooral in bochten. En dat zonder de luchtweerstand van grote vleugels. De vloer werkt optimaal als hij zo dicht mogelijk op de baan ligt, wat vooral bij volle tanks en zware compressie in bochten zorgt voor spectaculaire prestaties én risico’s.
De houten plank onder de auto: meten is weten
Onder de vloer zit een zogenoemde skid block of houten plank. Die is verplicht in elke auto en wordt na de race gecontroleerd. Is er meer dan 1 millimeter afgesleten? Dan volgt diskwalificatie, omdat de auto te laag heeft gelegen en dus mogelijk illegaal voordeel had.
“Als er aan het eind van een race meer dan één millimeter van de plank is afgesleten, wordt de auto gediskwalificeerd.”
De plank is gemaakt van een kunststofsoort (Jabroc) en zit vol met titanium strips om slijtage en vonken te reguleren. Die vonken zijn deels voor de show, maar dienen ook om schade aan de vloer te beperken.

In 2025 blijven de vloeren grotendeels gelijk, al experimenteren teams met updates om balans en grip te verbeteren. De FIA onderzoekt aanpassingen aan de zijkanten van de vloer om het volgen van andere auto’s te verbeteren.
Pas in 2026 komt er een radicale wijziging: de vloer wordt dan eenvoudiger en deels vlak, en de huidige grondeffectvloeren verdwijnen grotendeels.
“De vloer is in 2026 niet volledig gebaseerd op grondeffect. De vloer zal veel eenvoudiger worden in vergelijking met de huidige generatie auto’s.”
Vanaf 2026 krijgen auto’s een zogeheten D-aangedreven diffuser en wordt de vloer 15 centimeter smaller. Dat betekent minder neerwaartse druk, eenvoudiger ontwerp en lagere kosten — allemaal met het doel om het veld dichter bij elkaar te brengen.
Jaar | Breedte vloer | Gewicht auto (min.) | Belangrijkste wijziging vloer |
---|---|---|---|
2024 | ca. 2 meter | 798 kg | Volledig grondeffect, complex ontwerp |
2025 | ca. 2 meter | 800 kg | Updates, voorbereiding op vereenvoudiging |
2026 | 1,85 meter | ca. 770 kg | Eenvoudiger, deels vlak, D-diffuser |
Omdat de vloer zoveel invloed heeft op de prestaties, is het een van de meest beschermde onderdelen in de Formule 1.
Als een auto crasht en de onderkant zichtbaar wordt, rennen monteurs vaak met schermen of dekzeilen om alles te bedekken. Foto’s van de vloer zijn goud waard voor andere teams, die ze gebruiken om ontwerpen te kopiëren of te analyseren.
In 2023 was er nog grote ophef toen Red Bulls vloer per ongeluk zichtbaar werd na een crash van Sergio Pérez in Monaco. McLaren en Mercedes bevestigden later dat ze die beelden zorgvuldig hadden bestudeerd.