Max Verstappen is momenteel de best betaalde Formule 1-coureur, met een geschat vermogen van maar liefst €195 miljoen in 2024. Als drievoudig wereldkampioen krijgt hij bij Red Bull Racing een basissalaris van ongeveer €55 miljoen per jaar, aangevuld met flinke bonussen.
In 2023 verdiende hij volgens Forbes in totaal zo’n €70 miljoen, waarvan €45 miljoen uit zijn basissalaris en nog eens €25 miljoen uit bonussen. Daarmee steekt hij zelfs Lewis Hamilton voorbij, die jaarlijks €55 miljoen opstrijkt.
Een F1-analist gaf hierover aan: “Max verdient elke cent. Hij is de beste coureur van dit moment en blijft keer op keer topprestaties leveren.”
De top 5 rijkste Formule 1-coureurs ooit
Als we kijken naar de rijkste F1-coureurs aller tijden, blijft Michael Schumacher onbetwist op nummer één staan, met een geschat vermogen van €552 miljoen. Zijn enorme inkomen kwam grotendeels uit sponsordeals, zoals zijn $10 miljoen per jaar om een Shell-petje te dragen.
Op de tweede plek volgt Lewis Hamilton, met een vermogen van €262 miljoen. Hoewel hij Schumachers record van zeven wereldtitels evenaarde, moet hij qua vermogen nog achter de Duitser blijven. Hamilton heeft echter nog steeds een actieve carrière en kan in de toekomst zijn vermogen verder vergroten.
De rest van de top 5 bestaat uit Fernando Alonso (€240 miljoen), Max Verstappen (€195 miljoen), en Kimi Räikkönen. Het valt op dat Verstappen op jonge leeftijd al zo hoog op de lijst staat, wat aantoont hoe snel hij zijn fortuin heeft opgebouwd.
Verstappens megacontract bij Red Bull Racing
In 2022 tekende Verstappen een nieuw megacontract bij Red Bull Racing, wat zijn salaris flink omhoog schoot. Waar hij in 2021 nog ‘maar’ €25 miljoen per jaar verdiende, steeg zijn basissalaris in 2023 naar €45 miljoen.
En daar stopt het niet: dankzij zijn indrukwekkende prestaties, waaronder het winnen van 19 van de 22 races in 2023, ontving hij nog eens €25 miljoen aan bonussen.
“Max is onverslaanbaar op dit moment. Zijn snelheid en consistentie zijn ongeëvenaard,” zei een F1-expert. Red Bull lijkt dat ook te vinden, want ze belonen hem royaal voor zijn prestaties.
Grote verschillen in salarissen
Hoewel Verstappen aan de top staat met zijn gigantische inkomen, is er binnen de Formule 1 een flinke kloof tussen de best betaalde en de minder goed betaalde coureurs.
Logan Sargeant van Williams Racing verdient bijvoorbeeld ‘maar’ €1 miljoen per jaar. Als je dit vergelijkt met de €55 miljoen van Verstappen, verdient Sargeant slechts 1,82% van het bedrag dat de Nederlander binnenhaalt.
Coureur | Basissalaris | Bonus |
---|---|---|
Max Verstappen | $45 miljoen | $25 miljoen |
Lewis Hamilton | $55 miljoen | – |
Charles Leclerc | ~$25 miljoen | Variabel |
Lando Norris | ~$25 miljoen | Variabel |
Fernando Alonso | €22 miljoen | €9 miljoen |
Dit verschil laat zien hoe groot de financiële ongelijkheid is binnen de sport. Topteams zoals Red Bull kunnen enorme bedragen uitgeven aan hun stercoureurs, terwijl kleinere teams moeite hebben om financieel mee te komen.
Deze coureurssalarissen vallen buiten het budgetplafond dat voor de rest van de teams geldt, wat de kloof nog verder vergroot.
Wat brengt de toekomst voor Verstappen?
Met zijn huidige contract is Verstappen verzekerd van een flink inkomen tot 2028. Als hij zijn dominantie op de baan voortzet, ligt het voor de hand dat zijn salaris de komende jaren alleen maar zal stijgen.
Aangezien hij pas 26 jaar oud is, heeft hij nog een lange carrière voor zich. Er is zelfs een kans dat hij in de toekomst Michael Schumacher inhaalt als rijkste F1-coureur ooit.
Toch is niets zeker in de Formule 1. Regelwijzigingen, nieuwe talenten of een mindere periode kunnen ervoor zorgen dat Verstappens positie verandert. Maar voor nu lijkt zijn plek als best betaalde coureur veilig.
Coureur | Geschat vermogen |
---|---|
Michael Schumacher | €552 miljoen |
Lewis Hamilton | €262 miljoen |
Fernando Alonso | €240 miljoen |
Max Verstappen | €195 miljoen |
Kimi Räikkönen | Niet gespecificeerd |
Het belang van sponsordeals
In 2023 hebben de tien deelnemende teams in totaal 275 sponsorprogramma’s geregistreerd. Deze sponsors zijn essentieel voor de financiële ondersteuning van de teams en brengen jaarlijks tientallen miljoenen euro’s binnen.
Kijk bijvoorbeeld naar Oracle, dat maar liefst 90 miljoen dollar per jaar in Red Bull Racing pompt, of Aramco, dat Aston Martin met 75 miljoen dollar per jaar sponsort. Dankzij deze enorme bedragen kunnen teams blijven investeren in nieuwe technologie, het aantrekken van talent en de doorontwikkeling van hun auto’s. En dat is broodnodig, want de competitie is moordend.
Bovendien krijgen sponsors via de Formule 1 een podium dat zijn weerga niet kent. In 2022 zaten er wereldwijd bijna twee miljard mensen voor de buis om op z’n minst een deel van de races te volgen.
“Sponsoring draait om naamsbekendheid, imago en status,” zegt marketeer Jarne Froyen. “Sponsors kunnen hun merk tonen aan miljoenen kijkers wereldwijd. Zonder hen zou de sport niet eens bestaan.”
Sponsorgeld is van levensbelang voor de Formule 1-teams. Het stelt hen in staat om te concurreren in een sport waar technologie en toptalent het verschil maken. Kijk naar Red Bull Racing: zij krijgen elk jaar 90 miljoen dollar van Oracle.
Dit bedrag dekt een groot deel van hun budget, zelfs onder de strikte kostenlimiet die tegenwoordig geldt. Aston Martin krijgt op zijn beurt 75 miljoen dollar per jaar van Aramco, een flinke financiële injectie waarmee ze kunnen blijven meedraaien in de top.
Mercedes, een van de sterkste teams in de Formule 1, krijgt zo’n 70 miljoen dollar per jaar van Petronas. Dat is bijna de helft van hun totale budget onder het huidige kostenplafond. Het laat zien hoe belangrijk deze sponsordeals zijn voor de overleving van de teams.
Ook de teams die niet vooraan rijden, weten flinke sponsorbedragen binnen te halen. Het Sauber-team, dat vanaf 2024 als Stake F1 Team op de grid staat, krijgt jaarlijks ongeveer 50 miljoen dollar van de Australische gokonderneming Stake.