Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Gebruikte motorcomponenten 2023: Update na de Grand Prix van Singapore

Gebruikte motorcomponenten 2023: Update na de Grand Prix van Singapore

208
Gebruikte motorcomponenten 2023: Update na de Grand Prix van Singapore

Na vijftien races in het Formule 1-seizoen 2023 evalueren we de lijst met gebruikte en vervangen motor- en versnellingsbakonderdelen per coureur.

De motorregels zijn dit seizoen aangepast: coureurs mogen drie keer motoronderdelen zoals de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K vervangen zonder een gridstraf. Inclusief de startmotor, komt dit neer op vier complete power units. Gedurende het seizoen mag een reeds vervangen motor opnieuw worden ingezet, mits functioneel. Daarnaast zijn er twee energy stores en twee control electronics toegestaan.

Bij een vierde vervanging van een motoronderdeel, wat inhoudt dat men de vijfde versie installeert, volgt een gridstraf van tien plaatsen. Elk volgend vierde vervangen onderdeel leidt tot een straf van vijf gridplaatsen.

Motoronderdelen: Nico Hülkenberg, Zhou Guanyu en Kevin Magnussen hebben de limiet al overschreden met vijf complete motoren. Diverse andere coureurs zitten op de limiet voor hun complete motor, terwijl enkelen, zoals Norris, alleen bepaalde onderdelen te vaak hebben vervangen.

Bij de energy store en control electronics heeft Charles Leclerc de meeste vervangingen, en enkele coureurs, waaronder Hülkenberg, hebben al een straf opgelopen vanwege overschrijdingen.

Wat betreft het Exhaust System (EX), dat acht keer per seizoen mag worden vervangen, zit niemand nog op de limiet. Norris, Leclerc en Bottas zitten er echter dichtbij.

Versnellingsbak: De versnellingsbakregels verschillen van die voor motoren. Bij een vijfde buitenkant vervanging of een vijfde binnenkant vervanging volgt een gridstraf. Hülkenberg, Verstappen en Magnussen hebben reeds straffen opgelopen, en diverse coureurs zitten dicht bij hun limiet.

Samenvattend, terwijl sommige coureurs al gridstraffen hebben opgelopen vanwege te veel onderdelenwisselingen, hebben anderen nog wat speling voordat ze hun limieten bereiken. Het blijft een strategisch spel waarbij teams hun onderdelen nauwkeurig beheren om straffen te vermijden.

Gerelateerd nieuws

Toto Wolff

Wolff tempert euforie na zege in Canada: ‘geen garantie op herhaling, dit was uitzondering’

Op papier leek Mercedes weer helemaal terug. George Russell versloeg Max Verstappen...

Max Verstappen Red Bull Racing

Red Bull vreest ‘gecoördineerde aanval’ op Verstappen en spreekt FIA aan voor bescherming

Max Verstappen rijdt op eieren. Met elf strafpunten op zijn licentie balanceert...

Luca de Meo Renault

Verkoop Alpine F1-team lijkt onvermijdelijk na opstappen De Meo als CEO bij Renault

De paniek breidt zich uit bij Alpine. Na jaren van bestuurlijke chaos...

Lando Norris Mclaren

Lando Norris verliest leiderschap bij McLaren: ‘hij moet nu slikken, dat is nieuw voor hem’

De klap kwam niet alleen op het asfalt, maar ook hard binnen...