Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1-nieuws Gebruikte motorcomponenten 2023: Update na de Grand Prix van Singapore
F1-nieuwsF1-teams

Gebruikte motorcomponenten 2023: Update na de Grand Prix van Singapore

21
formula 1 singapore

Na vijftien races in het Formule 1-seizoen 2023 evalueren we de lijst met gebruikte en vervangen motor- en versnellingsbakonderdelen per coureur.

De motorregels zijn dit seizoen aangepast: coureurs mogen drie keer motoronderdelen zoals de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K vervangen zonder een gridstraf. Inclusief de startmotor, komt dit neer op vier complete power units. Gedurende het seizoen mag een reeds vervangen motor opnieuw worden ingezet, mits functioneel. Daarnaast zijn er twee energy stores en twee control electronics toegestaan.

Bij een vierde vervanging van een motoronderdeel, wat inhoudt dat men de vijfde versie installeert, volgt een gridstraf van tien plaatsen. Elk volgend vierde vervangen onderdeel leidt tot een straf van vijf gridplaatsen.

Motoronderdelen: Nico Hülkenberg, Zhou Guanyu en Kevin Magnussen hebben de limiet al overschreden met vijf complete motoren. Diverse andere coureurs zitten op de limiet voor hun complete motor, terwijl enkelen, zoals Norris, alleen bepaalde onderdelen te vaak hebben vervangen.

Bij de energy store en control electronics heeft Charles Leclerc de meeste vervangingen, en enkele coureurs, waaronder Hülkenberg, hebben al een straf opgelopen vanwege overschrijdingen.

Wat betreft het Exhaust System (EX), dat acht keer per seizoen mag worden vervangen, zit niemand nog op de limiet. Norris, Leclerc en Bottas zitten er echter dichtbij.

Versnellingsbak: De versnellingsbakregels verschillen van die voor motoren. Bij een vijfde buitenkant vervanging of een vijfde binnenkant vervanging volgt een gridstraf. Hülkenberg, Verstappen en Magnussen hebben reeds straffen opgelopen, en diverse coureurs zitten dicht bij hun limiet.

Samenvattend, terwijl sommige coureurs al gridstraffen hebben opgelopen vanwege te veel onderdelenwisselingen, hebben anderen nog wat speling voordat ze hun limieten bereiken. Het blijft een strategisch spel waarbij teams hun onderdelen nauwkeurig beheren om straffen te vermijden.

Gerelateerd nieuws

Herbert over Mercedes: gebroken beloftes en gemiste kansen

Mercedes komt belofte niet na, zegt Herbert Johnny Herbert, een voormalige Formule...

Weerbericht GP Abu Dhabi: zonnig weekend voor de laatste race

Aankomend weekend in Abu Dhabi Het Formule 1-seizoen nadert zijn einde en...

Robert Doornbos: Perez stratenkoning? Nee dat denk ik niet meer

De uitdagingen van Sergio Pérez Sergio Pérez, eens gevierd als de onbetwiste...

Christian Horner: Hamiltons sprak met Red Bull en Ferrari

Gesprekken tussen Hamilton en Red Bull Christian Horner, de teambaas van Red...

Aston Martin: Nieuwe F1-investering betekent geen vertrek van Lawrence Stroll

Aston Martin en de toekomst van Lawrence Stroll Aston Martin, bekend om...

Ocon legt uit waarom hij teamorder ‘positie behouden’ niet volgde in F1

Ocon’s misverstand tijdens de Grand Prix van Las Vegas Esteban Ocon, coureur...

Formule 1-coureurs pleiten voor verplaatsing van Las Vegas Grand Prix

De uitdagingen van de nieuwe racekalender De Formule 1 heeft onlangs een...

Alpine trekt zich terug uit F1-motor gelijktrekking

Alpine ziet af van motorupgrade in Formule 1 Recente ontwikkelingen in de...