Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Gebruikte motorcomponenten 2023: Update na de Grand Prix van Singapore
F1 nieuwsF1 teams

Gebruikte motorcomponenten 2023: Update na de Grand Prix van Singapore

44
formula 1 singapore

Na vijftien races in het Formule 1-seizoen 2023 evalueren we de lijst met gebruikte en vervangen motor- en versnellingsbakonderdelen per coureur.

De motorregels zijn dit seizoen aangepast: coureurs mogen drie keer motoronderdelen zoals de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K vervangen zonder een gridstraf. Inclusief de startmotor, komt dit neer op vier complete power units. Gedurende het seizoen mag een reeds vervangen motor opnieuw worden ingezet, mits functioneel. Daarnaast zijn er twee energy stores en twee control electronics toegestaan.

Bij een vierde vervanging van een motoronderdeel, wat inhoudt dat men de vijfde versie installeert, volgt een gridstraf van tien plaatsen. Elk volgend vierde vervangen onderdeel leidt tot een straf van vijf gridplaatsen.

Motoronderdelen: Nico Hülkenberg, Zhou Guanyu en Kevin Magnussen hebben de limiet al overschreden met vijf complete motoren. Diverse andere coureurs zitten op de limiet voor hun complete motor, terwijl enkelen, zoals Norris, alleen bepaalde onderdelen te vaak hebben vervangen.

Bij de energy store en control electronics heeft Charles Leclerc de meeste vervangingen, en enkele coureurs, waaronder Hülkenberg, hebben al een straf opgelopen vanwege overschrijdingen.

Wat betreft het Exhaust System (EX), dat acht keer per seizoen mag worden vervangen, zit niemand nog op de limiet. Norris, Leclerc en Bottas zitten er echter dichtbij.

Versnellingsbak: De versnellingsbakregels verschillen van die voor motoren. Bij een vijfde buitenkant vervanging of een vijfde binnenkant vervanging volgt een gridstraf. Hülkenberg, Verstappen en Magnussen hebben reeds straffen opgelopen, en diverse coureurs zitten dicht bij hun limiet.

Samenvattend, terwijl sommige coureurs al gridstraffen hebben opgelopen vanwege te veel onderdelenwisselingen, hebben anderen nog wat speling voordat ze hun limieten bereiken. Het blijft een strategisch spel waarbij teams hun onderdelen nauwkeurig beheren om straffen te vermijden.

Gerelateerd nieuws

Sainz: Ferrari F1 upgrade verwachtingen “volledig buiten de realiteit”

De nieuwe upgrades van Ferrari Ferrari bracht een uitgebreide set upgrades naar...

Helmut Marko over vorm Red Bull: “Als dat niet lukt, is er iets goed mis”

Problemen bij Red Bull Racing in Imola Er is veel werk aan...

Verrassende problemen voor Verstappen en Red Bull in Imola

Problemen tijdens vrije trainingen Het werd niet de dag waar Max Verstappen...

Vasseur: Keuze voor Hamilton was makkelijk gemaakt

Het contract met Hamilton De keuze van Ferrari om Lewis Hamilton aan...

Verstappen: Red Bull “ernstig gebrek aan snelheid” in Imola F1-training

Frustratie bij Verstappen tijdens Imola-trainingen Max Verstappen uitte zijn frustratie tijdens beide...

Wat hebben we geleerd tijdens de vrijdagtraining van de F1 Imola Grand Prix 2024?

Na de openingsreeks van pan-continentaal vliegen, keerde het Formule 1-circus terug naar...

Yuki Tsunoda overweegt vertrek bij Red Bull: Zet deur open voor Liam Lawson

Yuki Tsunoda rijdt sinds 2021 voor het tweede team van Red Bull....

Lewis Hamilton duidelijk over zijn opvolger bij Mercedes

Einde van een tijdperk voor Lewis Hamilton bij Mercedes In 2024 zal...