Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Gebruikte motorcomponenten 2023: Update na de Grand Prix van Singapore
F1 nieuwsF1 teams

Gebruikte motorcomponenten 2023: Update na de Grand Prix van Singapore

91
formula 1 singapore

Na vijftien races in het Formule 1-seizoen 2023 evalueren we de lijst met gebruikte en vervangen motor- en versnellingsbakonderdelen per coureur.

De motorregels zijn dit seizoen aangepast: coureurs mogen drie keer motoronderdelen zoals de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K vervangen zonder een gridstraf. Inclusief de startmotor, komt dit neer op vier complete power units. Gedurende het seizoen mag een reeds vervangen motor opnieuw worden ingezet, mits functioneel. Daarnaast zijn er twee energy stores en twee control electronics toegestaan.

Bij een vierde vervanging van een motoronderdeel, wat inhoudt dat men de vijfde versie installeert, volgt een gridstraf van tien plaatsen. Elk volgend vierde vervangen onderdeel leidt tot een straf van vijf gridplaatsen.

Motoronderdelen: Nico Hülkenberg, Zhou Guanyu en Kevin Magnussen hebben de limiet al overschreden met vijf complete motoren. Diverse andere coureurs zitten op de limiet voor hun complete motor, terwijl enkelen, zoals Norris, alleen bepaalde onderdelen te vaak hebben vervangen.

Bij de energy store en control electronics heeft Charles Leclerc de meeste vervangingen, en enkele coureurs, waaronder Hülkenberg, hebben al een straf opgelopen vanwege overschrijdingen.

Wat betreft het Exhaust System (EX), dat acht keer per seizoen mag worden vervangen, zit niemand nog op de limiet. Norris, Leclerc en Bottas zitten er echter dichtbij.

Versnellingsbak: De versnellingsbakregels verschillen van die voor motoren. Bij een vijfde buitenkant vervanging of een vijfde binnenkant vervanging volgt een gridstraf. Hülkenberg, Verstappen en Magnussen hebben reeds straffen opgelopen, en diverse coureurs zitten dicht bij hun limiet.

Samenvattend, terwijl sommige coureurs al gridstraffen hebben opgelopen vanwege te veel onderdelenwisselingen, hebben anderen nog wat speling voordat ze hun limieten bereiken. Het blijft een strategisch spel waarbij teams hun onderdelen nauwkeurig beheren om straffen te vermijden.

Gerelateerd nieuws

Lando Norris over zijn mentale aanpak in verhitte titelstrijd 2024

Lando Norris heeft zich uitgesproken over zijn mentale benadering in de spannende...

Lawson imponeert tijdens Pirelli-test: Sneller dan Ferrari-duo Leclerc en Sainz

Liam Lawson heeft tijdens de recente Pirelli-bandentest op het circuit van Mugello...

Leclerc ziet McLaren als grootste bedreiging in titelstrijd: ‘Consistentie is cruciaal’

Charles Leclerc heeft een opmerkelijke uitspraak gedaan over de huidige titelstrijd in...

Newey uit zorgen over 2026-regels: ‘Kan ten koste gaan van spectakel’

Adrian Newey maakt zich zorgen over de nieuwe reglementen voor 2026. Hij...

Red Bull’s RB20-ontwikkeling onder de loep: Perez in het nauw gedreven

De ontwikkeling van de Red Bull RB20 Formule 1-auto heeft een onverwachte...

Verstappen’s toekomst onzeker: Alonso als mogelijke vervanger bij Red Bull

Max Verstappen’s toekomst bij Red Bull Racing wordt steeds meer ter discussie...

Barrichello’s advies aan Colapinto: ‘Perfect scenario voor jong talent’

Rubens Barrichello, voormalig Formule 1-coureur, heeft zijn visie gedeeld over de ideale...

Mercedes betreurt Antonelli’s debuut in Monza: ‘erg onderschat’

Mercedes heeft toegegeven dat het een inschattingsfout heeft gemaakt door Andrea Kimi...