Na vijftien races in het Formule 1-seizoen 2023 evalueren we de lijst met gebruikte en vervangen motor- en versnellingsbakonderdelen per coureur.
De motorregels zijn dit seizoen aangepast: coureurs mogen drie keer motoronderdelen zoals de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K vervangen zonder een gridstraf. Inclusief de startmotor, komt dit neer op vier complete power units. Gedurende het seizoen mag een reeds vervangen motor opnieuw worden ingezet, mits functioneel. Daarnaast zijn er twee energy stores en twee control electronics toegestaan.
Bij een vierde vervanging van een motoronderdeel, wat inhoudt dat men de vijfde versie installeert, volgt een gridstraf van tien plaatsen. Elk volgend vierde vervangen onderdeel leidt tot een straf van vijf gridplaatsen.
Motoronderdelen: Nico Hülkenberg, Zhou Guanyu en Kevin Magnussen hebben de limiet al overschreden met vijf complete motoren. Diverse andere coureurs zitten op de limiet voor hun complete motor, terwijl enkelen, zoals Norris, alleen bepaalde onderdelen te vaak hebben vervangen.
Bij de energy store en control electronics heeft Charles Leclerc de meeste vervangingen, en enkele coureurs, waaronder Hülkenberg, hebben al een straf opgelopen vanwege overschrijdingen.
Wat betreft het Exhaust System (EX), dat acht keer per seizoen mag worden vervangen, zit niemand nog op de limiet. Norris, Leclerc en Bottas zitten er echter dichtbij.
Versnellingsbak: De versnellingsbakregels verschillen van die voor motoren. Bij een vijfde buitenkant vervanging of een vijfde binnenkant vervanging volgt een gridstraf. Hülkenberg, Verstappen en Magnussen hebben reeds straffen opgelopen, en diverse coureurs zitten dicht bij hun limiet.
Samenvattend, terwijl sommige coureurs al gridstraffen hebben opgelopen vanwege te veel onderdelenwisselingen, hebben anderen nog wat speling voordat ze hun limieten bereiken. Het blijft een strategisch spel waarbij teams hun onderdelen nauwkeurig beheren om straffen te vermijden.