Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws F1-teams woedend over nieuwe FIA-regels voor 2024
F1 nieuws

F1-teams woedend over nieuwe FIA-regels voor 2024

263
formule 1 china
Foto: Formula Today

De FIA heeft nieuwe technische en sportieve reglementen aangekondigd voor de tweede helft van het Formule 1-seizoen 2024, wat tot woede leidt bij teams en coureurs. De belangrijkste wijzigingen betreffen het remsysteem, bandentests, straftoepassing en het stoppen van auto’s tijdens kwalificaties.

Deze aanpassingen dwingen teams hun strategieën te herzien en roepen vragen op over de impact op de competitie. De meest opvallende verandering is het verbod op asymmetrische remsystemen, wat suggereert dat een team mogelijk een grijs gebied in de regels heeft geëxploiteerd.

Verbod op asymmetrische remsystemen

De FIA heeft een significante wijziging doorgevoerd in artikel 11.1 van de technische reglementen. Deze nieuwe regel verbiedt elk systeem of mechanisme dat systematisch of opzettelijk asymmetrische remkrachten kan produceren voor een bepaalde as. Deze aanpassing impliceert dat een team waarschijnlijk een manier heeft gevonden om de remprestaties te verbeteren buiten de gebruikelijke voor-achter rembalans verschuivingen.

Het is mogelijk dat een team een innovatieve methode heeft ontwikkeld om de remkrachten niet alleen van voor naar achter te verdelen, maar ook in een patroon van linksvoorrechtsvoorlinksachterrechtsachter. Dit zou een aanzienlijke impact kunnen hebben op de prestaties in bochten. De introductie van een dergelijke expliciete regel midden in het seizoen duidt erop dat de FIA ofwel heeft geobserveerd dat een team dit als een grijs gebied gebruikte, ofwel dat ze een regelgevend gat hebben ontdekt dat nu wordt gedicht.

Teams passen al langer de achterkant van de auto aan, met name de diffuser, om de balans en het bochtenwerk te beïnvloeden. Het gebruik van vectorremmen zou echter een krachtig instrument kunnen zijn dat teams massaal kunnen benutten. Als deze regel inderdaad wordt geïmplementeerd, zouden we aanzienlijke aanpassingen kunnen zien bij vrijwel alle teams op de grid.

Nieuwe regels voor bandentests en mule-auto’s

De FIA heeft ook nieuwe regels geïntroduceerd voor bandentests en het gebruik van zogenaamde ‘mule-auto’s’. Deze wijzigingen zijn bedoeld om teams meer flexibiliteit te geven bij het testen van toekomstige ontwikkelingen, met name met het oog op de aankomende regelwijzigingen in 2026.

Lees ook:  Mercedes flexibele voorvleugel verboden vanaf 2025? Dit is wat we nu weten

Volgens de nieuwe TMC 1010-regel mogen teams nu auto’s gebruiken die voldoen aan de reglementen van een van de vier kalenderjaren voorafgaand aan het huidige kampioenschap. Deze auto’s mogen worden aangepast voor het testen van toekomstige producten. Dit geeft teams de mogelijkheid om chassis te bouwen gebaseerd op de huidige seizoen tot vier jaar terug, inclusief de pre-ground effect era.

Deze tests zullen vooral gericht zijn op het begrijpen en ontwikkelen van technologieën voor de 2026-reglementen. Bovendien biedt het teams als Ferrari, McLaren en Mercedes de kans om de kloof met Red Bull te verkleinen voor het seizoen 2025. Dit is vooral relevant gezien de uitspraken van Horner en Verstappen dat ze met de RB20 mogelijk de grenzen van de huidige prestaties hebben bereikt.

Aanpassingen in straftoepassing en kwalificatieregels

De FIA heeft ook wijzigingen doorgevoerd in de manier waarop straffen worden toegepast en hoe situaties tijdens kwalificaties worden behandeld. Deze aanpassingen zijn bedoeld om enkele controversiële situaties uit het verleden aan te pakken en de regels te verduidelijken.

Een belangrijke verandering betreft het meenemen van tijdstraffen naar volgende races. Voorheen konden coureurs die uitvielen of niet geklasseerd werden soms aan straffen ontkomen. Nu kunnen vijf of tien seconden tijdstraffen worden overgedragen naar de volgende race als een coureur niet geklasseerd wordt, uitvalt, of als de straf komt bovenop pit lane drive-throughs of stop-and-go’s. Een coureur moet wel meer dan 90% van de raceafstand hebben afgelegd om als geklasseerd te worden beschouwd.

Deze regel ontmoedigt teams om ‘slimme’ tactieken te gebruiken wanneer ze een straf krijgen, zoals Norris deed in Oostenrijk toen hij zijn vijf seconden straf uitzat voordat hij de auto parkeerde. Het zorgt ervoor dat straffen daadwerkelijk impact hebben op de resultaten, zelfs als een coureur niet de finish haalt.

Nieuwe procedure bij stilgevallen auto’s in kwalificatie

Naar aanleiding van de situatie met Carlos Sainz in China heeft de FIA artikel 39.6 aangepast. De nieuwe regel stelt dat elke coureur wiens auto stilvalt op de baan buiten de pitlane tijdens de kwalificatie of sprintkwalificatie, en fysieke assistentie ontvangt, niet meer mag deelnemen aan die sessie.

Lees ook:  Coureurs overwegen boycot na voorstel van FIA: 'brengt schade toe aan sport'

Deze aanpassing verduidelijkt de situatie voor coureurs en teams. Als een auto stilvalt en de coureur deze op eigen kracht weer aan de praat krijgt, mag de kwalificatie worden voortgezet. Dit is een verbetering ten opzichte van de vorige regel, die stelde dat een coureur wiens auto stilviel op de baan buiten de pitlane, niet meer mocht deelnemen aan de kwalificatie.

Hoewel deze wijziging als een stap in de goede richting wordt gezien, blijven er vragen over situaties waarin een stilgevallen auto een gele of rode vlag veroorzaakt. In dergelijke gevallen zouden andere coureurs gedwongen kunnen worden hun snelle ronden af te breken, terwijl de veroorzakende auto mogelijk weer verder kan rijden.

Reacties van teams en coureurs

De aangekondigde regelwijzigingen hebben uiteenlopende reacties teweeggebracht bij de Formule 1-teams en coureurs. Sommige teams zien de veranderingen als een kans om de competitie dichter bij elkaar te brengen, terwijl anderen bezorgd zijn over de impact op hun huidige prestaties.

Red Bull, momenteel het dominante team, heeft aangegeven dat ze niet veel veranderingen aan hun auto verwachten, ondanks dat ze doorgaan met upgrades. Max Verstappen, de huidige wereldkampioen, zei hierover:

“Je bent altijd op zoek naar meer prestaties, maar soms moet je realistisch zijn. Misschien is er niet meer te vinden, maar het gaat erom op dat niveau te blijven, ook al is dat ongelooflijk moeilijk. We zijn geen robots. Ik weet dat het moeilijk is om onszelf niet te vergelijken met de prestaties van vorig jaar, maar zo gaat het nu eenmaal.”

Andere teams, zoals Ferrari, McLaren en Mercedes, zien de regelwijzigingen mogelijk als een kans om de kloof met Red Bull te verkleinen. De nieuwe mogelijkheden voor tests en ontwikkeling kunnen deze teams helpen om competitiever te worden in de tweede helft van het seizoen en richting 2025.

Gerelateerd nieuws

Sainz’ actie in Baku veroorzaakt problemen voor Red Bull richting Singapore

Carlos Sainz’ late inhaalactie op Sergio Perez tijdens de Grand Prix van...

Verstappen pessimistisch over Red Bull-kansen in Singapore: ‘verwacht er weinig van’

De Grand Prix van Singapore 2024 staat voor de deur en lijkt...

McLaren’s ‘mini DRS’ onderzocht na FIA-verklaring over data-onderzoek

Oscar Piastri’s overwinning tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan betekende niet alleen...

Ricciardo erkent dat Singapore GP mogelijk zijn laatste race is

Daniel Ricciardo heeft toegegeven dat de Grand Prix van Singapore weleens zijn...

McLaren houdt FIA in spanning met aankomende MCL38-upgrades

McLaren-teambaas Andrea Stella heeft bevestigd dat er binnenkort grote upgrades voor de...

Marko duidelijk over huidige situatie: ‘Vertrek sleutelfiguren oorzaak van Red Bulls terugval’

Dit seizoen heeft Red Bull Racing te maken met serieuze technische problemen...

Voorspellingen voor GP Singapore: McLaren favoriet voor zege in nachtrace

Dit weekend is het weer zover: de Formule 1 komt naar de...

Wolff over Allison’s invloed bij Mercedes’ Adrian Newey-aanbod: ‘we geloven daarin’

Toto Wolff heeft onthuld dat hij samen met James Allison uitgebreid heeft...