Esteban Ocon eindigde in 2023 als 12e, zijn slechtste resultaat sinds 2020. Ondanks deze tegenslag heeft Ocon grote ambities voor Alpine. Hij wil dat het team het gat naar de top verkleint en het maakt hem niet uit of dat “realistisch” klinkt. Alpine was een van de teams die in 2023 een stap terug leken te doen, met teams als Aston Martin en McLaren die hen voorbijstreefden terwijl er achter de schermen een aantal structurele veranderingen plaatsvonden.
Esteban Ocon wil een prestatiesprong zoals Aston Martin
Met de personeelswisselingen achter de rug hoopt Ocon dat ze in 2024 een inhaalslag kunnen maken. Ocon, die in 2023 een nieuwe teamgenoot kreeg in de vorm van Pierre Gasly, eindigde achter zijn landgenoot, maar geen van beiden zal tevreden zijn met hun eindstand. Na het behalen van de 4e plaats in 2022, had Alpine ambities om die positie te consolideren, maar nu vinden ze zichzelf terug bij af. “We moeten werken aan de prestaties van de auto, sommige teams hebben een betere klus geklaard dan wij in het vooruitgaan en het krijgen van sterkere updates in de auto’s,” vertelde Ocon aan RacingNews365.
Ocon’s visie op realisme en ambitie
Ocon keek naar de voorbeelden van McLaren en Aston Martin als teams die grote sprongen konden maken en wilde dat Alpine iets soortgelijks deed, zelfs als het niet “realistisch” was. “Ik weet niet of het realistisch is, het kan me eerlijk gezegd niet schelen,” zei de 27-jarige. “Dat is waar we naar moeten kijken. Dat is waar we naar moeten streven. We willen het gat dichten, we willen competitiever worden. We gaan het nieuwe jaar niet in met een andere gedachte. Want anders zouden we nooit winnaars zijn.”
Verbeteringen op alle fronten
Wanneer mensen hem vragen wat er moet verbeteren, vindt Ocon het grappig omdat het in de Formule 1 nooit om één ding gaat. Het zijn altijd veel details, veel verschillende afdelingen die net een beetje iets missen dat zichtbaar wordt in het tempo van de auto. “Dat is waar we sterker in moeten zijn, het is een beetje overal. Ik zou zeggen dat we niet de beste zijn in rechte lijnen of niet de beste in bochten of in het beheren van onze banden. Het is een beetje van alles. Dus we moeten hard blijven werken en hopelijk vinden we wat goede prestaties.”