Het was een bewogen race tijdens de Mexicaanse Grand Prix, waarbij Valtteri Bottas betrokken raakte bij een incident met Lance Stroll, wat resulteerde in een tijdstraf van vijf seconden voor de Finse coureur.
De botsing in het Foro Sol stadion
Met nog zes ronden te gaan, vochten Bottas en Stroll om de 13e positie toen ze in aanraking kwamen in het Foro Sol stadion, een gedeelte van het circuit in de laatste sector. Bottas, die net voor Stroll reed en Nico Hulkenberg onder druk zette voor de 12e positie, zag Stroll aan de binnenkant duiken in bocht 13. Terwijl ze zij aan zij door de bocht gingen en de rechterknik van bocht 14 naderden, raakte Bottas’ linkervoorwiel het rechterachterwiel van Stroll’s Aston Martin, waardoor Stroll in een spin terechtkwam. Stroll kon wel verder rijden na zijn spin, maar moest zich kort daarna terugtrekken uit de race vanwege de schade die hij opliep bij de botsing.
De uitspraak van de stewards
Na de race omschreven zowel Bottas als Stroll het contact als een race-incident. Echter, de stewards riepen beide coureurs op voor een onderzoek en bepaalden dat Bottas “voornamelijk” schuldig was aan het incident. “Auto 18 [Stroll] maakte een inhaalmanoeuvre op auto 77 [Bottas] in bocht 13, succesvol en in overeenstemming met de richtlijnen voor het rijgedrag,” oordeelden zij. “Bij het uitkomen van de bocht ging auto 77 wijd en bij het proberen terug te keren naar de racelijn, botste het met auto 18 die voor auto 77 lag.”
Als gevolg van de botsing kreeg Bottas een tijdstraf van vijf seconden, wat hem deed zakken van de 14e plaats aan de finish, voor zijn teamgenoot Zhou Guanyu, naar de 15e plaats, achter zijn teamgenoot. Bottas kreeg ook twee strafpunten op zijn FIA-superlicentie vanwege zijn vermeende verantwoordelijkheid bij het incident.
Geen verdere actie bij andere incidenten
Voordat de race was afgelopen, kondigden de stewards aan dat ze geen verdere actie zouden ondernemen bij de twee contactincidenten tussen Oscar Piastri en Yuki Tsunoda, die streden om de zevende plaats. Tsunoda leek de linkerachterhoek van Piastri’s auto te raken in bocht twee, voordat hij kort daarna weer contact maakte in bocht een, waar Tsunoda naar Piastri leek te bewegen bij het ingaan van de bocht. Tsunoda spinde en belandde achteraan in het veld. Echter, na het bekijken van herhalingen tijdens de race, geloofden de stewards dat noch Tsunoda noch Piastri “voornamelijk” schuldig waren aan de botsing.