Heb je ooit dat knipperende rode licht achterop een Formule 1-auto gezien en je afgevraagd waarom het er is? Nou, het is niet zomaar voor de show. Dat achterlicht speelt een belangrijke rol in de veiligheid en communicatie op het circuit.
Het zorgt ervoor dat de coureurs niet alleen maar op hun reflexen hoeven te vertrouwen, maar ook visueel gewaarschuwd worden. En dat licht? Het doet veel meer dan alleen wat flikkeren in de regen.
Het achterlicht op een Formule 1-auto heeft drie belangrijke functies. De eerste is vrij simpel: het maakt de auto beter zichtbaar bij slecht weer. Je kunt je voorstellen dat het tijdens een regenachtige race knap lastig is om iets te zien door de spray van de auto’s voor je. Dat rode licht helpt coureurs om te zien waar hun tegenstanders zijn, zodat ze niet blind achter elkaar aan racen.
“Als het lampje knippert, betekent dat dat de auto wat trager is dan gebruikelijk. Dit komt door de het ‘harvesten’ van energie met het ERS. Een auto remt dan wat zwaarder af en gaat op rechte stukken minder hard. Een volgende coureur kan daarop anticiperen als hij het licht ziet knipperen,” aldus een expert van GPFans.
Daarnaast knippert het achterlicht als de auto energie terugwint met het Energierugwinningssysteem (ERS). Dat betekent: let op, deze auto gaat misschien ineens wat langzamer. Best handig als je met 300 kilometer per uur op je voorganger afstormt.
Tot slot brandt het licht groen als er een rookie achter het stuur zit. Net alsof je in een gewone auto een “L”-plaat op de achterkant zou plakken. Dit geeft de andere coureurs een seintje om een beetje extra voorzichtig te zijn, want nieuwelingen kunnen soms wat onvoorspelbaarder zijn.
Waarom het achterlicht niet zomaar knippert
Dat achterlicht op een Formule 1-auto is meer dan een simpel lampje. Het is cruciaal voor de veiligheid. Vooral als het slecht weer is, kan dat rode licht levens redden.
Stel je voor: regen, mist, spray van de auto’s, en dan met volle snelheid door de bochten. Zonder dat licht zou het bijna een gok zijn waar je concurrenten zich bevinden. Dus ja, dat knipperende rode licht? Het is een echte gamechanger in slechte weersomstandigheden.
“Als het lampje knippert, betekent dat dat de auto wat langzamer is door het ‘harvesten’ van energie. Dan kan een coureur daarop anticiperen,” – GPFans
Moderne F1-auto’s zijn zelfs uitgerust met extra lichten op de achtervleugel. Dus als de omstandigheden echt beroerd zijn, kan de auto nog beter worden gezien. Ze nemen geen risico’s als het om zichtbaarheid gaat.
Een andere functie van het knipperende achterlicht is om aan te geven dat de auto voor je bezig is met energie terugwinnen. Het lampje begint dan te knipperen, wat eigenlijk betekent: “Deze auto gaat zo wat langzamer, pas op!” Dit voorkomt dat de achterliggende auto onverwacht te dicht nadert.
Het is alsof je een fiets voor je ziet die plotseling harder moet trappen, maar je krijgt in ieder geval een waarschuwing voordat je er bovenop zit.
Hoe zit het technisch in elkaar?
Het achterlicht op een Formule 1-auto hangt niet zomaar ergens. Het zit op precies 30 centimeter van de grond, en dat is geen willekeurige keuze. Deze hoogte zorgt ervoor dat het goed zichtbaar is, ongeacht de verschillende ontwerpen van de auto’s.
Of je nu achter een lage auto zoals een Ferrari rijdt of achter een auto met wat meer hoogte, je kunt altijd het achterlicht zien. En dat is precies de bedoeling.
Sinds 2019 zijn er ook extra LED-lampjes toegevoegd aan de achtervleugels van de F1-auto’s, zodat ze in nog meer situaties zichtbaar blijven, zelfs als het zicht slecht is door regen of spray van de andere auto’s.
De beslissing om het achterlicht in te schakelen ligt trouwens niet bij de teams zelf. Dat wordt altijd bepaald door de wedstrijdleiding, zodat alles gecoördineerd verloopt en er geen verwarring ontstaat.
Waarom F1-auto’s geen remlichten hebben
Misschien heb je je ooit afgevraagd waarom F1-auto’s geen remlichten hebben, terwijl dat voor gewone auto’s heel logisch lijkt. Het antwoord is simpel: in een Formule 1-race zou het gevaarlijker zijn dan nuttig.
“Als je als coureur op een remlicht moet reageren, ben je eigenlijk al te laat,” zegt Martin Brundle, voormalig F1-coureur.
Coureurs in de Formule 1 anticiperen constant op elkaars rempunten. Ze hebben geen remlichten nodig om te weten wanneer de auto voor hen gaat vertragen. In de tijd dat ze het licht zouden zien, zouden ze er al bovenop zitten.
Functie F1-achterlicht | Mogelijke toepassing in straatauto’s |
---|---|
Constante verlichting | Automatische aanpassing van lichtintensiteit bij slecht weer |
Knipperen bij energieterugwinning | Waarschuwingssignaal voor plotselinge snelheidsveranderingen |
Groen licht voor rookies | Signalering voor zelfrijdende auto’s of bestuurders in opleiding |
De Formule 1 is niet alleen een raceklasse; het is een proeftuin voor technologische innovaties. En dat geldt ook voor de achterlichten. Wat er op dit moment op F1-auto’s zit, kan zomaar de basis zijn voor toekomstige toepassingen in straatauto’s.
Denk aan energiezuinige LED-verlichting of automatische signalen die waarschuwen voor snelheidsveranderingen in elektrische auto’s. Wie weet zien we over een paar jaar straatauto’s met waarschuwingslichten die gebaseerd zijn op het systeem van F1-auto’s.