Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig De functie van achterlicht op een Formule 1-auto
Overig

De functie van achterlicht op een Formule 1-auto

327
De functie van achterlicht op een Formule 1-auto
Foto: Not Applicable F1

Heb je ooit dat knipperende rode licht achterop een Formule 1-auto gezien en je afgevraagd waarom het er is? Nou, het is niet zomaar voor de show. Dat achterlicht speelt een belangrijke rol in de veiligheid en communicatie op het circuit.

Het zorgt ervoor dat de coureurs niet alleen maar op hun reflexen hoeven te vertrouwen, maar ook visueel gewaarschuwd worden. En dat licht? Het doet veel meer dan alleen wat flikkeren in de regen.

Het achterlicht op een Formule 1-auto heeft drie belangrijke functies. De eerste is vrij simpel: het maakt de auto beter zichtbaar bij slecht weer. Je kunt je voorstellen dat het tijdens een regenachtige race knap lastig is om iets te zien door de spray van de auto’s voor je. Dat rode licht helpt coureurs om te zien waar hun tegenstanders zijn, zodat ze niet blind achter elkaar aan racen.

“Als het lampje knippert, betekent dat dat de auto wat trager is dan gebruikelijk. Dit komt door de het ‘harvesten’ van energie met het ERS. Een auto remt dan wat zwaarder af en gaat op rechte stukken minder hard. Een volgende coureur kan daarop anticiperen als hij het licht ziet knipperen,” aldus een expert van GPFans.

Daarnaast knippert het achterlicht als de auto energie terugwint met het Energierugwinningssysteem (ERS). Dat betekent: let op, deze auto gaat misschien ineens wat langzamer. Best handig als je met 300 kilometer per uur op je voorganger afstormt.

Tot slot brandt het licht groen als er een rookie achter het stuur zit. Net alsof je in een gewone auto een “L”-plaat op de achterkant zou plakken. Dit geeft de andere coureurs een seintje om een beetje extra voorzichtig te zijn, want nieuwelingen kunnen soms wat onvoorspelbaarder zijn.

red bull
Foto: F1Unchained

Waarom het achterlicht niet zomaar knippert

Dat achterlicht op een Formule 1-auto is meer dan een simpel lampje. Het is cruciaal voor de veiligheid. Vooral als het slecht weer is, kan dat rode licht levens redden.

Stel je voor: regen, mist, spray van de auto’s, en dan met volle snelheid door de bochten. Zonder dat licht zou het bijna een gok zijn waar je concurrenten zich bevinden. Dus ja, dat knipperende rode licht? Het is een echte gamechanger in slechte weersomstandigheden.

“Als het lampje knippert, betekent dat dat de auto wat langzamer is door het ‘harvesten’ van energie. Dan kan een coureur daarop anticiperen,” – GPFans

Moderne F1-auto’s zijn zelfs uitgerust met extra lichten op de achtervleugel. Dus als de omstandigheden echt beroerd zijn, kan de auto nog beter worden gezien. Ze nemen geen risico’s als het om zichtbaarheid gaat.

Een andere functie van het knipperende achterlicht is om aan te geven dat de auto voor je bezig is met energie terugwinnen. Het lampje begint dan te knipperen, wat eigenlijk betekent: “Deze auto gaat zo wat langzamer, pas op!” Dit voorkomt dat de achterliggende auto onverwacht te dicht nadert.

Het is alsof je een fiets voor je ziet die plotseling harder moet trappen, maar je krijgt in ieder geval een waarschuwing voordat je er bovenop zit.

Hoe zit het technisch in elkaar?

Het achterlicht op een Formule 1-auto hangt niet zomaar ergens. Het zit op precies 30 centimeter van de grond, en dat is geen willekeurige keuze. Deze hoogte zorgt ervoor dat het goed zichtbaar is, ongeacht de verschillende ontwerpen van de auto’s.

Of je nu achter een lage auto zoals een Ferrari rijdt of achter een auto met wat meer hoogte, je kunt altijd het achterlicht zien. En dat is precies de bedoeling.

Sinds 2019 zijn er ook extra LED-lampjes toegevoegd aan de achtervleugels van de F1-auto’s, zodat ze in nog meer situaties zichtbaar blijven, zelfs als het zicht slecht is door regen of spray van de andere auto’s.

De beslissing om het achterlicht in te schakelen ligt trouwens niet bij de teams zelf. Dat wordt altijd bepaald door de wedstrijdleiding, zodat alles gecoördineerd verloopt en er geen verwarring ontstaat.

Waarom F1-auto’s geen remlichten hebben

Misschien heb je je ooit afgevraagd waarom F1-auto’s geen remlichten hebben, terwijl dat voor gewone auto’s heel logisch lijkt. Het antwoord is simpel: in een Formule 1-race zou het gevaarlijker zijn dan nuttig.

“Als je als coureur op een remlicht moet reageren, ben je eigenlijk al te laat,” zegt Martin Brundle, voormalig F1-coureur.

Coureurs in de Formule 1 anticiperen constant op elkaars rempunten. Ze hebben geen remlichten nodig om te weten wanneer de auto voor hen gaat vertragen. In de tijd dat ze het licht zouden zien, zouden ze er al bovenop zitten.

Functie F1-achterlichtMogelijke toepassing in straatauto’s
Constante verlichtingAutomatische aanpassing van lichtintensiteit bij slecht weer
Knipperen bij energieterugwinningWaarschuwingssignaal voor plotselinge snelheidsveranderingen
Groen licht voor rookiesSignalering voor zelfrijdende auto’s of bestuurders in opleiding

De Formule 1 is niet alleen een raceklasse; het is een proeftuin voor technologische innovaties. En dat geldt ook voor de achterlichten. Wat er op dit moment op F1-auto’s zit, kan zomaar de basis zijn voor toekomstige toepassingen in straatauto’s.

Denk aan energiezuinige LED-verlichting of automatische signalen die waarschuwen voor snelheidsveranderingen in elektrische auto’s. Wie weet zien we over een paar jaar straatauto’s met waarschuwingslichten die gebaseerd zijn op het systeem van F1-auto’s.

Gerelateerd nieuws

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...