Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Aston Martin: Simulatiegegevens stuurden ons naar het verkeerde pad in met F1-upgrades
F1 nieuwsF1 teams

Aston Martin: Simulatiegegevens stuurden ons naar het verkeerde pad in met F1-upgrades

126
Aston Martin: Simulatiegegevens stuurden ons naar het verkeerde pad in met F1-upgrades
Foto: F1 Focus

Uitdagingen en verbeteringen bij Aston Martin

Aston Martin, gevestigd in Silverstone, begon het Formule 1-seizoen 2023 als de belangrijkste uitdager van Red Bull, met een reeks podiumplaatsen van Fernando Alonso vroeg in het seizoen. Echter, naarmate concurrenten zoals McLaren, Mercedes en Ferrari grote vooruitgang boekten door upgrades, begon Aston Martin terrein te verliezen en zakte het terug in het klassement.

Struikelblokken in de ontwikkeling

Het team schreef deze terugval toe aan de “bijwerkingen” van het ontwikkelingspad dat ze hadden gekozen, wat leek te hebben geleid tot een verslechtering van de balans van de AMR23. Technisch directeur Dan Fallows deelde mee dat het team nu begrijpt waar het misging in termen van het verstoren van de balans van de auto en hoe dit hun algehele prestaties beïnvloedde. “Nu is het een kwestie van ervoor zorgen dat we deze fouten niet opnieuw maken: het is zeker een leerjaar geweest.”

Upgrades en toekomstige plannen

Om hun fouten recht te zetten, bracht Aston Martin hun laatste reeks upgrades naar de Grand Prix van de Verenigde Staten. Hoewel hun potentieel werd overschaduwd door remproblemen tijdens de eerste vrije training, heeft de bemoedigende snelheid van Lance Stroll in de hoofdrace hoop gegeven dat het team een keerpunt heeft bereikt in hun worstelingen. Ze kijken uit naar wat serieuze tijd op de baan met de nieuwe onderdelen in Mexico.

Oorzaken en oplossingen

Adjunct technisch directeur Eric Blandin legde uit dat hun problemen dit jaar het gevolg waren van verkeerde informatie afkomstig van de fabriek. “We werden in een bepaalde richting geleid door onze simulatietools op het gebied van aerodynamica, en we volgden gewoon het verkeerde pad,” zei hij. Prestatiedirecteur Tom McCullough benadrukte het belang van het vinden van een prestatievenster dat zowel bij lage als hoge snelheden in de bochten past, een uitdaging die nog steeds actueel is twee jaar na de introductie van deze generatie auto’s.

Lees ook:  Alonso hint wederom op pensioen: 'tijd van de waarheid' in 2026

Balanceren tussen snelheid en bestuurbaarheid

McCullough voegde toe: “We hebben de auto niet gemakkelijker gemaakt om te rijden. Maar de updates die we naar Austin hebben gebracht, zijn gemakkelijker te besturen. Je balanceert dat echter altijd met snel zijn. Wat we proberen te doen, is gewoon een auto hebben waarmee je naar 24 races kunt gaan en competitief kunt zijn.”

Het belang van simulatie en correlatie

De onthulling over de simulatietools die een rol speelden bij de misstap in de upgrade, kwam in hetzelfde weekend dat de remproblemen van Aston Martin werden veroorzaakt door verkeerde informatie van de fabriek over wat er nodig was voor Austin. Op de vraag of er verbeteringen nodig waren in hun simulatie-infrastructuur, antwoordde Blandin: “Je moet constant verbeteringen aanbrengen. We verbeteren onze simulatie voortdurend. Een simulatietool is zo goed als wat je in de simulatie stopt. Dus het gaat erom beter te begrijpen en te proberen de correlatie te verbeteren.”

Aston Martin staat dus voor de uitdaging om de opgedane kennis en inzichten om te zetten in verbeterde prestaties op de baan, terwijl ze blijven werken aan het optimaliseren van hun auto voor zowel lage als hoge snelheden in de bochten. Met de nieuwe upgrades en een beter begrip van de oorzaken van hun eerdere problemen, kijkt het team met voorzichtig optimisme naar de rest van het seizoen.

Gerelateerd nieuws

De nieuwe powerunitregels van 2026: Wie heeft de beste kaarten?

Mercedes heeft, volgens beschikbare informatie, een voorsprong op de concurrentie voor de...

Eerste details Red Bull RB211 onthuld: Wat verandert er voor Verstappen?

De Red Bull RB211, de nieuwe auto van Max Verstappen en zijn...

Horner over Red Bull-meevaller voor 2025: ‘voordeel bij een nadeel’

Red Bull begint het seizoen 2025 met een klein, maar potentieel veelbetekenend...

Martin Brundle over 2025-seizoen: ‘wordt te spannend om te voorspellen’

Het Formule 1-seizoen van 2025 wordt door Martin Brundle als ‘te spannend...

Red Bull ontkent aanpassingen aan de RB20 na verbod op asymmetrische remsystemen

Red Bull Racing heeft volgens technisch directeur Pierre Wache geen wijzigingen doorgevoerd...

Villeneuve over Verstappen: ‘haal hem uit de Formule 1 en niemand geeft erom’

Jacques Villeneuve, wereldkampioen van 1997, staat bekend om zijn uitgesproken en vaak...

Max Verstappen benadrukt problemen met F1-regels: ‘het zal nooit perfect zijn’

De regels binnen de Formule 1 worden regelmatig aangepast om veiligheid en...

Mercedes ziet positieve signalen voor 2026 powerunit vergelijkbaar met 2014-dominantie

De voorbereidingen van Mercedes op de nieuwe regels voor 2026 roepen herinneringen...