Adrian Newey maakt zich zorgen over de nieuwe reglementen voor 2026. Hij vreest dat de focus op elektrische aandrijving ten koste kan gaan van de spanning op de baan. Newey, die in 2025 overstapt naar Aston Martin, benadrukt dat de motorregels onvoldoende rekening houden met wat er nodig is voor de chassisreglementen.
Hij waarschuwt dat auto’s aan het einde van rechte stukken veel langzamer kunnen worden door een tekort aan batterijvermogen. Hoewel de regels nieuwe fabrikanten aantrekken, blijft hij sceptisch over de invloed op de kwaliteit van de races.
“Het zijn enorme veranderingen,” vertelt Newey tegen Autocar. “Ik kan me niet herinneren wanneer we voor het laatst helemaal nieuwe motor- en chassisreglementen tegelijk hebben gehad. In werkelijkheid werden de motorreglementen jaren geleden vastgesteld zonder echt goed te overwegen welke chassisreglementen erbij pasten.”
Zorgen over vermogensverdeling en prestaties
Newey uit zijn bezorgdheid over de specifieke details van de F1 2026-reglementen, vooral over de verdeling van het vermogen tussen de verbrandingsmotor en het elektrische systeem. Het oorspronkelijke plan van de FIA was om 400 kilowatt van de krachtbron en 400 kilowatt van de hybride kant te halen.
Maar al snel werd duidelijk dat 400 kilowatt uit het elektrische deel niet haalbaar was voor een race. Daarom is dit teruggebracht tot 350 kilowatt. Desondanks blijft de vraag hoe goed deze verdeling in de praktijk werkt.
“Er is nog steeds veel bezorgdheid dat de auto’s aan het einde van het rechte stuk aanzienlijk langzamer zullen gaan dan aan het begin omdat ze gewoon zonder batterij komen te zitten,” waarschuwt Newey.
Newey vreest dat deze vermogensverdeling kan leiden tot een flinke daling van de snelheid aan het einde van rechte stukken. Hij legt uit dat auto’s misschien veel langzamer gaan omdat ze gewoon zonder batterijvermogen komen te zitten. Dit kan de racedynamiek en de spanning voor het publiek flink beïnvloeden.
Impact op fabrikanten en spektakel
De nieuwe reglementen voor 2026 zijn vooral ontworpen om bestaande autofabrikanten in de sport te houden en nieuwe aan te trekken.
Op dat vlak lijken ze succesvol te zijn, met Audi die zich heeft gecommitteerd aan deelname vanaf 2026 en Honda die zijn beslissing om te vertrekken heeft teruggedraaid. Dit toont aan dat de reglementen aantrekkelijk zijn voor grote autofabrikanten.
Toch blijft Newey bezorgd over wat deze veranderingen betekenen voor het spektakel dat de Formule 1 biedt. Hij stelt dat, hoewel de regels fabrikanten aantrekken, er nog steeds onzekerheid bestaat over de impact op de racekwaliteit.
“Het was een reglement dat vooral werd ingevoerd om de bestaande fabrikanten binnen te houden en hopelijk nieuwe aan te trekken,” legt Newey uit. “In die zin kun je zeggen dat het succesvol is geweest. Audi komt erbij. Honda blijft ook. Maar wat de show en het spektakel betreft, dat is denk ik een zorg.”
Newey’s visie op regelgeving en innovatie
Adrian Newey, met zijn uitgebreide ervaring in het ontwerpen van succesvolle Formule 1-auto’s, heeft een uniek perspectief op de balans tussen regelgeving en innovatie in de sport. Hij erkent dat regels nodig zijn om een gelijk speelveld te creëren, maar hij benadrukt ook hoe belangrijk het is om ruimte te geven voor technische creativiteit.
Newey’s zorgen over de 2026-reglementen komen voort uit zijn overtuiging dat de beste technische oplossingen vaak ontstaan wanneer ontwerpers de vrijheid hebben om te innoveren binnen brede kaders.
Hij vreest dat de specifieke voorschriften voor de krachtbronnen in 2026 deze creativiteit kunnen beperken.
“Formule 1 lijkt op de een of andere manier de gewoonte te hebben om op de avond zelf in orde te zijn” merkt Newey op, verwijzend naar het aanpassingsvermogen van de sport.
Desondanks blijft Newey optimistisch over de aanpassingscapaciteit van de Formule 1. Hij verwijst naar eerdere grote regelwijzigingen in de geschiedenis van de sport, waarbij teams en ontwerpers keer op keer innovatieve oplossingen hebben weten te vinden.
Technische uitdagingen en mogelijke oplossingen
De technische uitdagingen die de 2026-reglementen met zich meebrengen, zijn aanzienlijk. Teams zullen moeten worstelen met de integratie van krachtigere elektrische systemen in hun auto’s, terwijl ze tegelijkertijd de efficiëntie van de verbrandingsmotoren moeten maximaliseren.
Een van de grootste uitdagingen is om voldoende elektrisch vermogen te genereren en op te slaan voor gebruik gedurende een hele ronde. Dit vereist innovatieve oplossingen op het gebied van energieopslag en -beheer.
Mogelijke oplossingen die teams kunnen overwegen zijn:
- Geavanceerde energierecuperatiesystemen
- Verbeterde batterijceltechnologieën
- Optimalisatie van aerodynamica voor maximale efficiëntie
- Innovatieve koeloplossingen voor elektrische componenten
De verwachte vermogensverdeling onder de nieuwe reglementen:
Vermogensbron | Huidig (2024) | 2026 |
---|---|---|
Verbrandingsmotor | ~750 kW | ~400 kW |
Elektrisch systeem | ~120 kW | ~350 kW |
Totaal vermogen | ~870 kW | ~750 kW |
Deze cijfers tonen de verschuiving naar elektrische aandrijving, wat de kern vormt van Newey’s zorgen over de prestaties en het spektakel in 2026.