Red Bull heeft eindelijk toegegeven wat velen al vermoedden: de afwezigheid van Adrian Newey heeft een enorme impact gehad op hun prestaties dit seizoen. Vanaf het moment dat Newey na de Japanse Grand Prix zijn actieve rol binnen het team neerlegde, begon het team te kampen met prestatieproblemen.
Max Verstappen heeft sinds de Spaanse Grand Prix geen enkele race meer gewonnen, de langste droogte in zijn carrière sinds 2020.
Helmut Marko heeft nu openlijk erkend dat het vertrek van Newey een keerpunt was voor het team. Hoewel Red Bull veel jonge getalenteerde mensen heeft, is het volgens Marko onmogelijk om het verlies van een expert zoals Newey zonder gevolgen op te vangen.
“Adrian Newey is iemand die uniek is in de Formule 1. Wanneer je iemand als hij verliest, is dat een klap. Hij begrijpt niet alleen aerodynamica, maar ook mechanische grip, en vindt altijd oplossingen,” zei Marko.
Deze erkenning van Marko komt na maanden van ontkenning en pogingen om het vertrek van Newey te bagatelliseren. Nu wordt eindelijk toegegeven dat de afwezigheid van Newey invloed heeft op de prestaties van het team en dat het tijd kost om deze leegte op te vullen.
Newey’s afwezigheid bij Red Bull
De impact van het vertrek van Adrian Newey is duidelijk merkbaar binnen Red Bull. Terwijl het team aanvankelijk deed alsof zijn afwezigheid geen grote gevolgen zou hebben, laten de resultaten iets anders zien. Max Verstappen’s recente droogte in overwinningen, met zijn laatste zege in Spanje, toont dat de huidige auto’s niet meer het overwicht hebben zoals vorig jaar.
Het vertrek van Newey heeft ook een domino-effect gehad op andere sleutelfiguren binnen het team. Verschillende hooggeplaatste medewerkers, zoals Rob Marshall, zijn vertrokken naar concurrenten zoals McLaren. Dit heeft gezorgd voor een grote herstructurering binnen Red Bull.
- Laatste overwinning Max Verstappen: Spaanse Grand Prix
- Langste droogte in overwinningen sinds: 2020
- Vertrokken sleutelfiguren: Adrian Newey, Rob Marshall
Dit verlies aan kennis en ervaring heeft de ontwikkeling van de auto vertraagd en het team gedwongen om jongere, minder ervaren krachten in te zetten op cruciale posities.
De invloed van Newey op de prestaties van het team
Adrian Newey heeft jarenlang de kern gevormd van Red Bull’s succes. Zijn expertise op het gebied van aerodynamica en mechanica stelde het team in staat om auto’s te ontwerpen die constant de concurrentie achter zich lieten. Het vertrek van Newey heeft echter een duidelijk vacuüm achtergelaten.
Hoewel er getalenteerde jonge ingenieurs binnen het team zijn, kan niemand zijn ervaring en instinct evenaren.
Helmut Marko benadrukte dat Newey’s invloed verder ging dan alleen de technische kant van het ontwerpen van auto’s. Hij was ook een sleutelfiguur in de interactie met de coureurs, waarbij hij direct feedback verzamelde en daarop de auto aanpaste. Dit directe contact tussen de ontwerper en de coureurs zorgde voor een ongekende synergie die moeilijk te vervangen is.
“Adrian loopt rond met zijn notitieblok, praat met de coureurs en vindt oplossingen. Dat is waarom hij een uitzonderlijk expert is,” aldus Marko.
Nu Newey niet meer actief betrokken is bij het ontwerp van de auto, ontbreekt deze directe input. Dit heeft mogelijk bijgedragen aan de tegenvallende prestaties van de RB20 in het tweede deel van het seizoen.
Gevolgen voor de toekomst
Het vertrek van Newey uit de actieve ontwikkeling van de auto heeft niet alleen invloed gehad op de prestaties dit seizoen, maar heeft ook bredere implicaties voor de toekomst van het team
Hoewel Red Bull hoopt dat de jongere ingenieurs het stokje kunnen overnemen, is er een merkbare kloof ontstaan in de efficiëntie en innovatie van de ontwerpen. De vraag blijft of het team in staat zal zijn om deze leegte snel genoeg te vullen.
In een poging om de schijn op te houden, suggereerde Christian Horner eerder dat Newey’s rol binnen het team al een aantal jaren afgenomen was. Hij bagatelliseerde de invloed van Newey op de huidige auto en stelde dat het team ook zonder hem succesvol zou zijn. Echter, de recente resultaten vertellen een ander verhaal.
Het is duidelijk dat Red Bull meer tijd nodig heeft om de leegte op te vullen die Newey heeft achtergelaten. Het verlies van een aantal sleutelfiguren, zoals de hoofdingenieur Rob Marshall, maakt dit proces nog moeilijker.
Red Bull’s uitdagingen na het vertrek van Newey | |
---|---|
Vertrek Adrian Newey | Na Japanse GP 2023 |
Laatste overwinning Verstappen | Spaanse GP 2023 |
Sleutelfiguren vertrokken | Rob Marshall, Jonathan Weekley |
Verwachte duur aanpassingstijd | Mogelijk 1 tot 2 jaar |
Helmut Marko heeft in zijn bekentenis ook aangegeven dat het team in een overgangsperiode zit. Het kost tijd om de juiste mensen op de juiste plekken te krijgen en om de nieuwe structuur binnen het team te laten werken. Dit betekent dat Red Bull mogelijk nog enige tijd nodig heeft om weer op volle kracht te komen.
Ondanks de uitdagingen blijft Marko hoopvol over de toekomst. Hij heeft vertrouwen in het jonge talent binnen het team en is ervan overtuigd dat zij in staat zullen zijn om uiteindelijk de leegte op te vullen die Newey heeft achtergelaten.
“We hebben veel goede jonge mensen en ik ben ervan overtuigd dat zij het vertrek kunnen compenseren,” aldus Marko.
Toch blijft de vraag of deze jongere krachten in staat zullen zijn om op hetzelfde niveau te presteren als Newey. Vooral de interactie met coureurs zoals Max Verstappen zal een uitdaging vormen. Newey had een unieke manier van werken, waarbij hij direct in gesprek ging met de coureurs om feedback te verzamelen en de auto aan te passen.
Het is nog maar de vraag of zijn opvolgers hetzelfde vertrouwen en dezelfde ervaring hebben om dit succesvol voort te zetten.
De rol van Verstappen in deze overgangsperiode
Max Verstappen speelt een cruciale rol in de huidige situatie bij Red Bull. Hoewel hij zich nog niet publiekelijk heeft uitgesproken over zijn toekomst binnen het team, lijkt het erop dat hij geduldig afwacht hoe de ontwikkelingen zich zullen ontvouwen.
Toch kan het vertrek van sleutelfiguren zoals Newey en de herstructurering binnen het team van invloed zijn op zijn beslissingen in de toekomst.
Verstappen heeft in recente interviews laten doorschemeren dat hij nadenkt over zijn toekomst, hoewel hij hier nog geen concrete uitspraken over heeft gedaan.
“Ja, natuurlijk weet ik dat het mogelijk is, maar ik denk er nu niet echt over na. We willen het beter doen en we zullen zien wat er in de toekomst gebeurt,” zei Verstappen.
Hoewel hij op dit moment geduldig lijkt, kan een langdurige periode van tegenvallende prestaties ertoe leiden dat Verstappen andere opties gaat overwegen.