Mercedes-coureur Lewis Hamilton stelde voor om drie verplichte pitstops in te voeren om de Grand Prix van Monaco spannender te maken, een idee dat werd gesteund door Damon Hill, wereldkampioen van 1996. Hill voegde ook twee andere voorstellen toe, namelijk kortere en lichtere auto’s.
Damon Hill reageert op voorstel van Hamilton voor verplichte pitstops
Na de meest recente Formule 1-race op de iconische straten van Monte Carlo, werd opnieuw gedebatteerd over de kwaliteit van de race-actie op dit krappe en technische circuit. Hoewel er enkele inhaalacties waren, zoals Lance Stroll die Zhou Guanyu en Logan Sargeant inhaalde, eindigden de top 10 coureurs op de grid allemaal op de posities waar ze begonnen. Hamilton, die als zevende eindigde, suggereerde dat “drie verplichte pitstops” een manier zouden kunnen zijn om “het wat spannender te maken”.
De gerespecteerde F1-statisticus Sean Kelly steunde dat idee en stelde voor dat er drie verplichte droge Pirelli-compounds gebruikt zouden moeten worden in de Grand Prix van Monaco. Hill reageerde positief op dit voorstel en stelde voor om het gesprek verder te voeren met twee extra ideeën om de race-actie in Monaco te verbeteren.
Voorstel voor lichtere en kortere auto’s
In de loop der jaren zijn F1-auto’s groter en zwaarder geworden, wat zeker niet bevorderlijk is voor het creëren van inhaalmogelijkheden op het circuit van Monaco. Hill suggereerde om 100 kilogram aan gewicht van de auto’s af te halen en ze een meter korter te maken, met het argument dat betere races ruimschoots zouden compenseren voor het verlies aan vermogen. Hill stelde: “Minder vermogen is geen probleem als de race beter is.”
Bij de Grand Prix van Monaco in 2024 werd een nieuw record gevestigd, waarbij de top 10 coureurs de race beëindigden in de volgorde waarin ze gestart waren, terwijl het vorige record lag bij de top zes die in dezelfde startvolgorde over de finish kwamen.
Eerdere nieuwsberichten omtrent de suggesties
Lewis Hamilton heeft voorgesteld om drie verplichte pitstops in te voeren tijdens de Grand Prix van Monaco om de race spannender te maken. Damon Hill, de wereldkampioen van 1996, heeft zich hierbij aangesloten en heeft ook zijn eigen suggesties gedaan om het inhalen op het circuit van Monaco te verbeteren.
Hill stelde voor om de auto’s 100 kilogram lichter en een meter korter te maken. Volgens Hill zouden de voordelen van betere racemogelijkheden opwegen tegen het verlies aan vermogen. De F1-auto’s zijn de afgelopen jaren steeds groter en zwaarder geworden, wat het inhalen op het smalle stratencircuit van Monaco bemoeilijkt.
Verplichte bandenkeuze
Naast de suggestie van Hamilton voor drie verplichte pitstops, stelde statisticus Sean Kelly voor om tijdens de Grand Prix van Monaco de drie droge Pirelli-bandenmengels verplicht te stellen. Dit zou volgens hem geen extra kosten met zich meebrengen en er zijn toch al specifieke regels voor Monaco. Hill reageerde positief op dit idee.
De afgelopen editie van de Grand Prix van Monaco zag een recordaantal coureurs in de top 10 finishen in dezelfde startpositie. Met de voorstellen van Hamilton, Hill en Kelly hopen zij de race in Monaco spannender te maken en meer inhaalacties te creëren.