Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Grote veranderingen in de vorm van F1-teams in 2024 zouden een “verrassing” zijn
F1 nieuws

Grote veranderingen in de vorm van F1-teams in 2024 zouden een “verrassing” zijn

115
Aston Martin
Foto: Chris Game

Stabiele regels leiden tot evolutionaire ontwikkelingen

Dit seizoen markeert het derde jaar van het huidige regelboek voor het ground effect-ontwerp in de Formule 1. Deze status stelt teams in staat om zich te verzamelen rond de Red Bull-stijl downwash sidepod auto-architectuur. Opmerkelijke uitzonderingen op deze filosofie waren Mercedes en Ferrari, maar beiden hebben zich gecommitteerd aan een nieuw autoconcept voor 2024 dat vrijwel zeker in lijn zal vallen met de rest van het veld. Gezien het gebrek aan een regelverandering, die teams zou kunnen verrassen en de volgorde zou kunnen verstoren, zegt Mike Krack van Aston Martin dat het een ‘verrassing’ zou zijn om dit jaar grote veranderingen in de vormgids te zien.

De impact van technische stabiliteit op de competitie

Krack merkt op dat wanneer regels stabiel zijn, teams eerder geneigd zijn tot evolutionaire ontwikkelingen. “Als je zo’n uitgesproken auto hebt, zoals we nu met Red Bull zien, denk ik dat veel mensen die richting op zullen proberen te gaan,” zegt hij. Aan de andere kant hebben we gehoord van Ferrari en Mercedes dat ze zeer grote architecturale veranderingen zullen doorvoeren. We zijn benieuwd wat dat gaat brengen. Maar over het algemeen, als je ernaar kijkt, gebeurt het meestal dat als de technische regels hetzelfde blijven, het veld jaar na jaar dichter bij elkaar komt.

Focus op verfijning van trackside operaties

Aangezien de regelgeving pas in 2026 een grote revisie zal ondergaan, met kleinere, lichtere auto’s die actieve aerodynamica en een nieuw aandrijflijnconcept adopteren, denkt Krack dat teams zich in plaats daarvan zullen concentreren op het verfijnen van hun operaties langs de baan om prestaties terug te winnen. Verbeterde strategie en pitstop-tijden kunnen cruciaal blijken in de races, gezien de top 18 auto’s tijdens kwalificatiesessies in de tweede helft van het seizoen 2023 mogelijk slechts met zo weinig als 0,6 seconden van elkaar gescheiden zijn. “De stabiliteit legt dan ook meer nadruk op operaties, omdat als de auto’s dicht bij elkaar liggen, het echt de kleine details zijn die het verschil maken in de gridpositie,” voegt hij eraan toe.

Lees ook:  Stroll ontwijkt media op Monza: "Zes woorden was alles wat ik kreeg"

De toekomst van F1: Evolutie in plaats van revolutie

Krack concludeert dat hij verrast zou zijn als er grote afwijkingen zouden zijn van de huidige staat van zaken. Dit suggereert dat de toekomst van Formule 1 meer gericht zal zijn op evolutie dan op revolutie, met teams die zich richten op het verfijnen van hun bestaande ontwerpen en operaties, in plaats van radicale veranderingen door te voeren. Dit zou kunnen leiden tot een meer voorspelbare, maar mogelijk ook meer competitieve race-omgeving, waarbij de nadruk ligt op de fijne kneepjes van strategie en uitvoering.

Gerelateerd nieuws

Marko over toekomst van Verstappen: ‘kan niet beloven dat die dan nog rijdt’

Helmut Marko heeft zijn twijfels over de toekomst van Max Verstappen bij...

Ollie Bearman over racen voor Haas: ‘Niet alleen de resultaten tellen’

Ollie Bearman heeft een duidelijke focus op zijn prestaties als coureur, zonder...

Eddie Jordan reageert fel op Adrian Newey-theorie na Red Bull uitspraken

Eddie Jordan gaf een directe en ongecensureerde reactie op de opmerking dat...

Stefano Domenicali: ‘Duidelijkheid’ over vierde Grand Prix in de Verenigde Staten

Stefano Domenicali heeft uitgesproken dat er geen plannen zijn voor een vierde...

Staakt Red Bull de ontwikkeling van de RB21 ten gunste van de RB20?

De geruchten rond Red Bull wijzen erop dat het team mogelijk gedwongen...

Tsunoda bekritiseert updates: ‘Niet eens in de buurt van wat we verwachtten’

Yuki Tsunoda gaf tijdens het Formule 1-weekend in Monza een kritische kijk...

Alonso eist verbetering: Aston Martin kan niet achter Williams, Haas en RB blijven

Fernando Alonso, coureur bij Aston Martin, heeft duidelijk gemaakt dat het team...

Lof voor Piastri: ‘Oscar rijdt hard, eerlijk en respectvol’

Oscar Piastri’s indrukwekkende inhaalactie tijdens de Italiaanse Grand Prix heeft zijn reputatie...