Wat ligt ten grondslag aan de prestatieproblemen van Mercedes?
Mercedes heeft dit seizoen nog geen indrukwekkende prestaties kunnen neerzetten, wat vooral zichtbaar was tijdens de Grand Prix van Miami. George Russell gelooft dat het team mogelijk te ver is gegaan in hun pogingen om doorbraken te bereiken met de huidige regels van de Formule 1. Ze introduceerden upgrades tijdens het weekend, maar zowel Russell als Lewis Hamilton vielen uit in het tweede deel van de Sprint-kwalificatie en scoorden geen punten in de Sprint zelf. Op zaterdag verbeterden hun posities enigszins, maar ze bleven aanzienlijk achter op pole-sitter Max Verstappen, met Russell die als zevende kwalificeerde en Hamilton als achtste.
Een jaar geleden stapte Mercedes af van hun concept van een auto zonder zijpodiums en maakte gedurende de winter verdere grote aanpassingen in een poging dichter bij de leiders te komen. De eerste zes races van dit seizoen tonen echter aan dat deze veranderingen niet het gewenste effect hebben gehad, waardoor het team zijn slechtste seizoensstart heeft sinds 2011.
Technische uitdagingen en de reactie van het team
Hamilton deelde dat het team moeite had om het maximale uit de banden te halen tijdens de kwalificatie, wat wijst op een dieperliggend probleem met de auto. Russell voegde toe dat de stopwatch niet liegt en dat sommige veranderingen die sinds eind vorig jaar zijn doorgevoerd misschien te veel van het goede waren. Hij erkende dat er beperkingen zijn aan de huidige auto, die wezenlijk verschillen van de problemen waar ze een jaar geleden mee kampten. De huidige grondeffectreglementen, geïntroduceerd in 2022, zijn een bijzondere uitdaging voor Mercedes, die nog niet de topprestaties kan evenaren van teams zoals Red Bull en Ferrari.
Het team had in eerste instantie ook problemen met het porpoising-effect en de gegevens die ze in de windtunnel zagen, kwamen niet overeen met de prestaties op de baan. Russell benadrukte dat Mercedes zeker weet hoe ze de problemen moeten oplossen en dat het vooral een kwestie is van de juiste balans vinden. Helaas hebben de pogingen om problemen van vorig jaar te corrigeren geleid tot nieuwe uitdagingen, waardoor ze van het ene uiterste in het andere zijn gevallen.
Toekomstige richtingen en strategieën
Upgrades en verbeteringen zijn essentieel voor Formule 1-teams om competitief te blijven, maar deze processen nemen tijd. Russell legde uit dat nieuwe upgrades acht weken kunnen duren voordat ze daadwerkelijk op de auto worden geplaatst, wat een uitdaging vormt als je al op achterstand staat. Het team leert van elk probleem bij elke race, maar kan niet onmiddellijk verbeteringen doorvoeren. Dit benadrukt de complexiteit en de uitdagingen van de Formule 1, waar elke kleine aanpassing zorgvuldig moet worden ontworpen, getest en gebouwd voordat deze kan worden geïmplementeerd.
Hamilton benadrukte ook de inconsistentie van de W15, die soms zelfs per ronde varieert. Hij illustreerde dit tijdens de kwalificatie, waar hij het derde snelste was in Q2, maar een halve seconde langzamer in Q3. Dit wijst op problemen met het begrijpen en optimaliseren van de bandenprestaties, wat cruciaal is voor het leveren van consistente resultaten. Ondanks deze uitdagingen blijft het team vooruitgang boeken, wat positief is gezien de moeilijke omstandigheden waarin ze zich bevinden.
Russell hoopt dat ze tijdens de race de teams voor hen, zoals McLaren en Ferrari, kunnen uitdagen en verwacht dat ze geen druk van achteren zullen krijgen. Hoewel ze erkennen dat ze momenteel een stap achter staan op Ferrari en McLaren, en een grote stap achter Red Bull, zijn ze toch optimistisch over het maken van vooruitgang tijdens de rest van het seizoen.