Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams F1 2026: Zorgen over ‘rampscenario’ aangepakt door FIA
F1 teams

F1 2026: Zorgen over ‘rampscenario’ aangepakt door FIA

56
Formule 1 Teams
Foto: Formula 1 Live

FIA reageert op vroege zorgen over F1 2026 auto’s

Nikolas Tombazis, directeur van de FIA voor eenzitters, heeft aangegeven dat de zorgen rond de F1-auto’s van 2026 “voorbarig” zijn. Er was angst voor een ‘rampscenario’ over hoe de kracht zou worden ingezet, maar dit blijkt in de praktijk niet het geval te zijn. Max Verstappen en Christian Horner uitten hun bezorgdheid over de vormgeving van de auto’s voor 2026, vooral over de toegenomen batterijcapaciteit en verminderde interne verbrandingskracht, wat zou kunnen leiden tot het terugschakelen op rechte stukken om kracht te genereren. Tombazis heeft echter verzekerd dat dit niet het geval zal zijn en voegde eraan toe dat er een oplossing in de maak is die vergelijkbaar is met DRS, maar zonder het inhalen te gemakkelijk te maken.

Grote veranderingen in de F1 2026 regelgeving

De regelwijzigingen voor F1 2026 zullen een grote verschuiving teweegbrengen in de constructie van Formule 1-auto’s. Het doel van de FIA is om de auto’s kleiner, smaller, lichter te maken en meer nadruk te leggen op elektrische kracht binnen de hybride aandrijfeenheden, naast een overstap naar volledig duurzame brandstof. Ondanks aanvankelijke angsten dat de auto’s te snel hun topsnelheid zouden bereiken op rechte stukken, wat leidde tot zorgen over batterijinzet en het behouden van topsnelheid, heeft Tombazis duidelijk gemaakt dat er “oplossingen” voor zijn die worden gevonden, met nog twee volledige seizoenen te gaan voordat de nieuwe aandrijfeenheden worden gebruikt.

Toekomst van DRS en inhaalacties in F1 2026

Een ander aspect van de auto’s dat ter discussie stond, was de toekomst van het drag reduction system (DRS) dat al meer dan een decennium wordt gebruikt in de Formule 1 om het inhalen te bevorderen. Hoewel het misschien niet in dezelfde vorm zal zijn, bevestigde Tombazis dat er iets vergelijkbaars voor de F1 2026-auto’s zal worden ingevoerd, terwijl hij de moeilijkheidsgraad van het inhalen wil behouden en niet wil dat auto’s elkaar simpelweg op elk moment voorbij zoeven. Er wordt nog steeds gezocht naar de beste oplossing, of het nu gaat om een extra verandering van een aerodynamisch onderdeel op het rechte stuk, in de bocht, of als onderdeel van de energie van de motor. Het doel is om inhalen uitdagend te houden, maar niet onmogelijk.

Gerelateerd nieuws

Heeft Red Bull nog ruimte om zijn Formule 1-auto te verbeteren?

De huidige situatie van Red Bull Max Verstappen mag dan de Grand...

Norris verwacht druk van Red Bull: ‘Zeker een beetje beter’

Een nieuwe focus na de Spaanse Grand Prix Ondanks dat Lando Norris...

Waarom Mercedes denkt dat het dichter bij de top staat dan het leek tijdens de Spaanse GP

Mercedes’ potentiële prestatie Mercedes zegt dat het verschil met Red Bull en...

Norris baalt dat hij Spaanse GP had moeten winnen met F1’s snelste auto

Frustratie na de race Lando Norris heeft zijn frustratie geuit over het...

Mercedes maakt grote stappen: Wolff gelooft dat team weer in zaken is

Mercedes heeft zich in de recente races sterk verbeterd en het team...

Charles Leclerc: Ferrari heeft oplossing gevonden voor problemen tijdens de GP van Canada

Problemen tijdens de Grand Prix van Canada Het laatste Formule 1-raceweekend in...

Albon geeft voorkeur aan compromissen 2025 voor grotere doelen 2026

Alex Albon heeft aangegeven dat hij graag ziet dat zijn Williams Formule...

McLaren: Geen angst dat geüpgradede MCL38 zal lijden bij hoge snelheid in Barcelona

Vertrouwen in hoge snelheid McLaren heeft er vertrouwen in dat de recente...