Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Belangrijke details om op te letten bij de start van het F1-lanceringsseizoen
F1 nieuws

Belangrijke details om op te letten bij de start van het F1-lanceringsseizoen

83
Suzuka International Racing Course
Foto: Tokumeigakarinoaoshima

Creatie van voorvleugel-uitstroom

De regelgeving omtrent het ontwerp van voorvleugels is in 2022 aanzienlijk aangescherpt om de mogelijkheid van teams om uitstroom te creëren te verminderen. Desondanks vonden de teams snel manieren om binnen deze beperkingen te opereren en prestaties te optimaliseren. Mercedes, bijvoorbeeld, introduceerde een agressieve ontwerpoplossing door het onderste achterste deel van de eindplaat en de flapverbinding uit te snijden, wat leidde tot een semi-losstaande flapconfiguratie. In 2023 combineerde het Duitse team dit met een cluster van cascadevleugeltjes op de binnenkant van de eindplaat, een kenmerk dat ook door Red Bull, Haas en later Ferrari werd overgenomen.

Doorontwikkeling van neerwaartse stroming

Een ander gebied waar we veel variatie zagen onder de nieuwe regelgeving was het ontwerp van de sidepods. Teams kwamen met hun eigen ontwerpconcepten, maar al snel zagen we een convergentie naar de oplossing met een neerwaartse helling. Verschillende teams, waaronder Aston Martin, kozen ook voor een centrale goot. Ferrari en Mercedes probeerden aanvankelijk vast te houden aan hun respectievelijke badkuipstijl en zeropod-oplossingen, maar schakelden gedurende het seizoen over. Red Bull, dat vanaf het begin de neerwaartse helling had, verfijnde de interne koelkenmerken van zijn auto, wat leidde tot een ontwerp met een veel ondiepere inlaat.

Spelen met de vleugeltipwerveling

In 2023 zagen we twee nieuwe oplossingen voor de achtervleugeltip. Deze leken op het eerste gezicht vergelijkbaar, maar hadden subtiele verschillen die ook resulteerden in een prestatieverschil. Deze oplossingen, geïntroduceerd door Alpine en Aston Martin tijdens de Grand Prix van Monaco, werden later ook door andere teams overgenomen. Ze richten zich op de nieuwere eindplaat- en flaparrangementen, die bedoeld waren om de controle van ontwerpers over de vleugeltipwerveling te verminderen.

Veiligheidseisen beïnvloeden ontwerpideeën

Wat betreft regelwijzigingen die interesse kunnen wekken bij de autolanceringen, zijn er niet veel veranderingen te verwachten, aangezien het regelboek vrijwel identiek is. Echter, een verandering die de prestaties in 2024 zou kunnen beïnvloeden, betreft het ontwerp van de rand van de vloer. De FIA heeft teams geïnstrueerd dat ze geen metalen componenten of inzetstukken meer mogen gebruiken in de buitenste omtrek van de vloer, inclusief de hekken en randvleugel, afgezien van eventuele beugels en slijtagebescherming die al zijn toegestaan. Deze wijziging is doorgevoerd om veiligheidsredenen, vanwege zorgen over het potentieel gevaar van losrakende metalen onderdelen bij een impact. Ontwerpers zullen mogelijk hun denkwijze over sommige van de complexere geometrieën die ze tot nu toe hebben gebruikt, moeten heroverwegen, wat een impact kan hebben op de prestaties, aangezien dit een cruciaal gebied is voor het genereren van neerwaartse kracht.

Blijf op de hoogte

Gerelateerd nieuws

Geruchten rond Red Bull: Piastri mogelijk nieuwe teamgenoot van Verstappen in 2025

De geruchtenmolen draait op volle toeren: Red Bull zou een gedurfde zet...

GP Verenigde Staten 2024: Wie zijn de favorieten voor pole position?

De Grand Prix van de Verenigde Staten 2024 belooft een spannende strijd...

Red Bull eist onderzoek naar McLaren na schokkende beschuldigingen kostenplafond

Red Bull Racing staat momenteel voor een flinke uitdaging, zowel binnen als...

Red Bull eindelijk eerlijk: ‘Wanneer je iemand als hij verliest, is dat een klap’

Red Bull heeft eindelijk toegegeven wat velen al vermoedden: de afwezigheid van...

Otmar Szafnauer over waarom Piastri Alpine verliet voor McLaren

Oscar Piastri’s overstap van Alpine naar McLaren blijft een van de meest...

Lawson reageert op Horner’s opmerking over motorstraf voor GP van de VS

Liam Lawson heeft bevestigd dat hij een motorstraf zal krijgen voor de...

Horner geeft Checo Perez laatste waarschuwing: ‘prestaties niet acceptabel’

Christian Horner heeft recentelijk harde kritiek geuit op Checo Perez, de Mexicaanse...

Button over het wereldkampioenschap winnen met Norris: ‘dan moet die dát doen’

Jenson Button gelooft dat Lando Norris een serieuze kans maakt om het...