Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams Aston Martin investeert miljoenen, maar blijft achter: ‘de tools werken nog niet zoals het moet’

Aston Martin investeert miljoenen, maar blijft achter: ‘de tools werken nog niet zoals het moet’

591
Aston Martin investeert miljoenen, maar blijft achter: ‘de tools werken nog niet zoals het moet’

Aston Martin investeert als nooit tevoren in zijn Formule 1-toekomst. Nieuwe gebouwen, nieuwe windtunnel, een eigen versnellingsbak en zelfs Adrian Newey op het ontwerpfront.

Op papier ziet het eruit als het perfecte plan richting 2026. Maar de werkelijkheid is minder flitsend: de gloednieuwe tools en systemen moeten eerst nog “volledig gedebugd” worden.

En dat proces kost tijd, energie en geduld — iets waar de F1 zelden in overloopt. Het team uit Silverstone is bijna onherkenbaar geworden sinds de herintroductie van het merk in 2021.

De overgang van klantenteam naar volwaardig fabrieksteam, inclusief een nieuwe samenwerking met Honda, vraagt om een fundamentele transformatie. Volgens technisch directeur Bob Bell is dat proces pas net begonnen.

Alles nieuw, alles instabiel

Wat klinkt als een droomscenario – eigen windtunnel, eigen versnellingsbakken, eigen software – blijkt in de praktijk een complexe puzzel. Bell is duidelijk: het bouwen van een team dat volledig zelfstandig opereert, is veel meer dan een verzameling van losse upgrades.

“Deze systemen moeten worden verfijnd, geoptimaliseerd en volledig gedebugd. Dat kost tijd en enorm veel inspanning.”

Voor de windtunnel bijvoorbeeld geldt dat Aston Martin afscheid neemt van het vertrouwde, volledig geoptimaliseerde Mercedes-model in Brackley.

De eigen faciliteit in Silverstone is splinternieuw, maar nog verre van optimaal. Volgens Bell wordt het nog een hele klus om dezelfde nauwkeurigheid en consistentie te bereiken.

De upgrade van de 2025-auto in Imola was ontwikkeld met behulp van beide windtunnels – een overgangsfase die ook bedoeld was om data te vergelijken en correlaties vast te stellen.

Lees ook:  Strategische blunder onder VSC: 'dat is wat Aston Martin écht pijn deed'

Met name die vergelijkingen moeten helpen om het nieuwe systeem betrouwbaar te maken voor de ontwikkeling van de 2026-auto.

Het doel is dus tweeledig: de huidige prestaties verbeteren én tegelijk leren werken met de gloednieuwe tools. Foutmarges zijn niet wenselijk, maar onvermijdelijk in deze fase.

“Het gebruik van de oude en nieuwe windtunnel tegelijk bij de Imola-upgrade hielp ons om data te verzamelen voor het debuggen van de nieuwe faciliteit.”

Van klant naar zelfvoorzienend

Naast de technische infrastructuur verandert ook de productielijn. Aston Martin breekt volledig met Mercedes als leverancier, en dat betekent dat alles – van versnellingsbak tot achterwielophanging en software – in eigen huis ontwikkeld moet worden.

Een forse stap terug in termen van zekerheid, maar volgens Bell een noodzakelijke zet om ooit écht vooraan te vechten. Want zolang je andermans techniek gebruikt, blijf je afhankelijk.

“De filosofie is simpel: je verslaat niemand met zijn eigen spullen. Daarom moeten we zelf bouwen,”

Het team ontwikkelt nu zelfs nieuwe pitapparatuur en breidt de productiecapaciteit uit. En dat alles terwijl de voorbereiding op het ingrijpende 2026-reglement gewoon doorgaat.

De ambities van Lawrence Stroll reiken ver. Hij wil Aston Martin omvormen tot titelkandidaat, met topcoureur Fernando Alonso als blikvanger. Maar met het tempo waarop de technologie en organisatie moeten opschuiven, ligt een soepele overgang allerminst voor de hand.

Bell noemt het project treffend “het topje van de ijsberg”. Onder het oppervlak ligt een gigantisch netwerk van systemen, processen en mensen die allemaal samen moeten komen. En daar is Aston Martin nog lang niet.

Lees ook:  Newey ziet 'beangstigende' maar innovatieve ruimte in F1-regels voor 2026

De komende maanden zijn cruciaal. Niet alleen voor het debuggen van de nieuwe infrastructuur, maar ook voor het vertrouwen binnen het team. Want als de tools blijven haperen of de correlatieproblemen zich opstapelen, kan zelfs het mooiste toekomstplan ontaarden in frustratie.

Gerelateerd nieuws

Sergio Pérez

Perez en Bottas azen op beschikbaar zitje: Cadillac moet kiezen tussen ‘slim-geld en ervaring’

Twee vertrouwde gezichten uit de Formule 1 staan klaar om terug te...

Liam Lawson

Liam Lawson weet waar het fout gaat bij Racing Bulls: ‘daar zit de verspilling’

Liam Lawson heeft zijn analyse klaar: Racing Bulls heeft snelheid, maar haalt...

2026 concept auto

Mercedes voorspelt ‘geen verrassingen’ bij invoering regels 2026, maar experts twijfelen

Een reglementswijziging die alles op z’n kop zet — maar volgens Mercedes...

helmut marko en christian horner

Red Bull zet streep door grote upgrades: Focus nu helemaal op seizoen 2026

De hoop van Max Verstappen op een nieuwe wereldtitel heeft een zware...